Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

„Indywidualne nauczanie z powodu niepełnosprawności narusza prawa człowieka”. MEN odpowiada protestującym rodzicom

10.05.2017
Autor: MEN, oprac. mr, fot. Freeimages.com
Tablica z leżącymi pod nią kredami i gąbką

„Jak wynika z wpływających do Ministerstwa Edukacji Narodowej informacji, indywidualne nauczanie z powodu niepełnosprawności jest formą izolacji, co stanowi naruszenie podstawowych praw człowieka” – czytamy w komunikacie przesłanym przez MEN w związku z dzisiejszym protestem rodziców uczniów z niepełnosprawnością. Manifestacja była sprzeciwem wobec proponowanego przez resort usunięcia możliwości prowadzenia kształcenia indywidualnego na terenie przedszkola lub szkoły.

- Błagam, nie zabierajcie nam nauczania indywidualnego w szkole – apelowała pani Dorota, matka chłopca z zespołem Aspergera i jedna z uczestniczek protestu, który odbył się 10 maja 2017 r. pod gmachem Sejmu. Ją i innych, którzy przyszli na tę manifestację, ministerstwo uspokaja i przedstawia swoje propozycje dla ich dzieci.

Dążymy do edukacji włączającej

„MEN szczególnie troszczy się o dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowuje systemowe rozwiązania, korzysta z doświadczeń i rekomendacji organizacji z różnych krajów” – zapewnia na początku oficjalnego komunikatu Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Przedstawia w nim swoje propozycję rozwiązań, dzięki którym uczeń z niepełnosprawnością będzie rzeczywiście włączony do grupy rówieśniczej.

„Wprowadzamy kompleksowe rozwiązania prawne, aby uczniowie ci mieli maksymalne wsparcie w szkole. Uczeń ma funkcjonować w społeczności szkolnej. Jeśli stan zdrowia mu na to pozwala, powinien uczyć się ze swoimi rówieśnikami. To jest oczywiste w XXI wieku. Na tym polega edukacja włączająca i MEN do tego dąży” – zapewniają przedstawiciele resortu.

Zamiast indywidualnego kształcenia w szkole proponują inne rozwiązania.

„Dla dzieci niepełnosprawnych ma być organizowane kształcenie specjalne w szkole, a nie nauczanie indywidualne. Podkreślamy, że kształcenie specjalne nie oznacza kształcenia w szkole specjalnej. Organizuje się je w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, specjalnych” – napisano w komunikacie.

Indywidualne nauczanie to ostateczność

Przedstawiciele resortu podkreślają, że indywidualne nauczanie nie jest tym samym, co indywidualne wsparcie organizowane w szkole dla dziecka z niepełnosprawnością. Natomiast nauka ucznia z niepełnosprawnością odbywa się na podstawie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

„Jeśli wynika to z potrzeb ucznia, wybrane zajęcia mogą być prowadzone w formie indywidualnej w ramach kształcenia specjalnego, a nie w formie indywidualnego nauczania. Takie rozwiązanie chcemy wprost wskazać w przepisach dotyczących kształcenia specjalnego” – informuje resort edukacji.

W oświadczeniu podkreślono, że jedynym powodem objęcia ucznia indywidualnym nauczaniem powinna być choroba uniemożliwiająca lub utrudniająca uczęszczanie do szkoły na lekcje z klasą, a nie niepełnosprawność.

„Indywidualne nauczanie to rozwiązanie ostateczne, realizowane w określonym czasie – do chwili, aż stan zdrowia ucznia poprawi się i będzie mógł uczęszczać do szkoły” – czytamy w komunikacie.

Naruszenie praw człowieka

W dalszej części komunikatu resort edukacji idzie dalej w krytykowaniu dotychczasowego stanu rzeczy.

„Jak wynika z wpływających do Ministerstwa Edukacji Narodowej informacji, indywidualne nauczanie z powodu niepełnosprawności jest formą izolacji, co stanowi naruszenie podstawowych praw człowieka” – czytamy w oświadczeniu.

Zdaniem przedstawicieli MEN, nauczanie indywidualne jest mylone z indywidualizacją kształcenia i nie może dochodzić do sytuacji, gdy jedna z tych form wsparcia zastępuje drugą.

„Dzieci, które wymagają wsparcia w nauce, mają mieć zapewnioną pomoc ze strony szkoły – indywidualizację kształcenia, dostosowanie wymagań edukacyjnych, różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze czy klasy terapeutyczne. Dyrektor szkoły powinien korzystać z dostępnych możliwości wspierania dziecka. Mamy narzędzia do tego, aby tego typu edukacja odbywała się w każdej szkole i będziemy je doskonalić. Jednocześnie musimy usuwać wszystkie bariery, które taką edukację utrudniają” – informują przedstawiciele MEN.

Chwalą się m.in. tym, że coraz więcej polskich szkół jest dobrze przygotowanych do realizacji edukacji włączającej, rozumianej jako wspólna nauka dzieci z niepełnosprawnością z ich pełnosprawnymi rówieśnikami.

Do 2019 r. w każdej szkole psycholog i pedagog

Jako sztandarowy przykład takich działań – także na szczeblu międzynarodowym – MEN wskazuje na Zespół Szkół w Łajskach. By pozostałe szkoły mogły osiągnąć ten sam poziom, co ta modelowa placówka, MEN pracuje nad przygotowaniem szkół do prowadzenia nauczania włączającego.

„Tworzymy narzędzia diagnostyczne do diagnozowania problemów, tworzymy standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Chcemy by do 2019 r. w każdej szkole pracował psycholog i pedagog” – zadeklarowali przedstawiciele MEN w oficjalnym komunikacie.

Podkreślili, że z uwagą wsłuchują się we wszystkie propozycje dotyczące organizowania kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym indywidualnego nauczania. Każdy może zgłosić swoje opinie do projektu rozporządzenia do 19 maja br.

Komentarz

  • włączanie???
    rodzic ASA
    11.05.2017, 22:50
    Większość placówek "integracyjnych" nie ma pojecia co to znaczy dostosowanie/w klasach integracyjnych w Warszawie zarówno podstawówka jak i gimnazjum,pomimo obecności codziennie psychologa i pedagoga nie robią nic (na poziomie klasy integracyjnej) aby dzieciaki nawiązywały jakiekolwiek relacje,średniowiecze nadal w edukacji

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas