Po otrzymaniu orzeczenia o niepełnosprawności warto wyrobić sobie legitymację osoby niepełnosprawnej. Osoba, która ją posiada, może korzystać z ulg i uprawnień przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych bez konieczności każdorazowego okazywania papierowego orzeczenia. Z tego artykułu dowiesz się m.in. jak uzyskać legitymację osoby niepełnosprawnej, co zrobić w razie jej zgubienia oraz jak korzystać ze swojej legitymacji za pomocą mObywatela.   

W Polsce legitymację osoby niepełnosprawnej otrzymuje osoba, która posiada aktualne, prawomocne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane przez powiatowy lub miejski zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności. Potwierdza ona status osoby niepełnosprawnej oraz prawo do korzystania z ulg i uprawnień przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych.

Od 2025 roku legitymacja osoby niepełnosprawnej, podobnie jak m.in. dowód, może zostać umieszczona w wersji cyfrowej w aplikacji mObywatel.

Kto wydaje legitymację i jak ją otrzymać?

Legitymacje osoby niepełnosprawnej wydaje powiatowy/miejski zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Legitymacja wystawiana jest na wniosek osoby niepełnosprawnej (lub jej przedstawiciela ustawowego), która musi przedstawić do wglądu prawomocne orzeczenie:

  • o niepełnosprawności lub
  • o stopniu niepełnosprawności
  • o wskazaniach do ulg i uprawnień.

Jeśli osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie o niepełnosprawności legitymację wystawia się na podstawie ostatniego orzeczenia.

Tradycyjna legitymacja: Krok po kroku

  1. Upewnij się, że posiadasz prawomocne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
  2.  Udaj się sam/a lub oddeleguj swojego przedstawiciela ustawowego do powiatowego/miejskiego zespołu spraw do orzekania o niepełnosprawności.
  3. Złóż wniosek o wydane legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności lub niepełnosprawność.

PAMIĘTAJ! Do wniosku musisz dołączyć zdjęcie oraz oryginał prawomocnego orzeczenia do wglądu.

Wzór wniosku dostępny jest na stronie gov.pl.

Na jak długo otrzymuje się legitymację?

Legitymację wystawia się na okres ważności orzeczenia. Ważność samej legitymacji nie może być jednak dłuższa niż:

  • 5 lat (w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawność);
  • 10 lat (w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom, które nie ukończyły 60 lat).

Duplikat legitymacji

W przypadku uszkodzenia legitymacji lub zmiany danych umieszczonych w legitymacji, zanim otrzyma się duplikat, należy zwrócić starą legitymację do  powiatowego/miejskiego zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Następnie stara legitymacja, która uległa uszkodzeniu lub która zawiera nieważne dane zostaje anulowana, a po czym zwrócona osobie niepełnosprawnej.

Duplikat: zniszczona legitymacja

O duplikat legitymacji tradycyjnej (plastikowej) można wystąpić w przypadku:

  • utraty legitymacji
  • zniszczenia legitymacji tradycyjnej, w tym jej uszkodzenia lub złego stanu

W przypadku zniszczenia legitymacji tradycyjnej duplikat kosztuje 15 zł. 

Duplikat: zmiana danych w legitymacji

O wydanie nowej legitymacji można wystąpić również w przypadku:

  • zmiany numeru PESEL;
  • zmiany nazwiska;
  • zmiany wizerunku
  • wystąpienia o dopisanie do legitymacji tradycyjnej stopnia niepełnosprawności;
  • wystąpienia o dopisanie do legitymacji tradycyjnej symbolu przyczyny niepełnosprawności.

Za wydanie nowej legitymacji tradycyjnej w opisanych przypadkach, nie pobiera się opłaty.

Jak wygląda legitymacja osoby niepełnosprawnej?

Legitymacja osoby niepełnosprawnej jest wykonana z takiego samego materiału (poliwęglan) oraz ma taki sam rozmiar jak dowód osobisty.

Na awersie (przedniej stronie) legitymacji znajdą się: nazwa dokumentu w językach polskim, francuskim i angielskim, piktogramy oznaczające rodzaje niepełnosprawności, a także miejsca na: zdjęcie (o wymiarach 3,5 x 4,5 cm), imię, nazwisko, PESEL i termin ważności legitymacji.

Rewers legitymacji (tylna strona) zawiera: nazwę powiatowego lub miejskiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności, który wystawił dokument, numer legitymacji, skrót LON w brajlu, piktogramy oznaczające rodzaje niepełnosprawności oraz element wykonany farbą optycznie zmienną w postaci mapy Polski z tekstem „LON”.

Na rewersie legitymacji znajduje się również kod QR, w którym „wpisane” są wszystkie najważniejsze informacje – PESEL, numer legitymacji oraz symbol i ( w przypadku osób po 16. roku życia) stopień niepełnosprawności.

Elektroniczna legitymacja osoby niepełnosprawnej

Od 30 lipca 2025 roku osoby z niepełnosprawnościami mogą umieścić swoją legitymacje w aplikacji mObywatel.

Elektroniczna legitymacja osoby niepełnosprawnej jest cyfrowym odpowiednikiem tradycyjnej legitymacji. Zawiera takie same informacje oraz ma taką samą ważność co plastikowy dokument.

W elektronicznej legitymacji znajduje się kod QR zawierający poniższe informacje: PESEL, symbol przyczyny niepełnosprawności, stopień niepełnosprawności i numer legitymacji.

Przyczyna oraz stopień niepełnosprawności zawarte są w cyfrowej wersji dokumentu wyłącznie wtedy, gdy znajdują się również w tradycyjnej wersji legitymacji. Jeśli nie zostały ujawnione w plastikowej wersji legitymacji, nie będzie ich również w formie elektronicznej. Aby dodać te informacje do legitymacji (zarówno elektronicznej jak i tradycyjnej) trzeba złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie. Nie zmieni się tego za pomocą aplikacji. 

Posiadanie wszystkich ważnych dokumentów w telefonie – takich jak dowód czy legitymacja osoby niepełnosprawnej – ułatwi osobom z niepełnosprawnością np. korzystanie ze zniżek w trakcie podróży, w instytucjach kultury oraz w budynkach administracji publicznej. O plastikowej legitymacji może zapomnieć, ale o telefonie najczęściej się pamięta.

Kto może dodać legitymacje osoby niepełnosprawnej do aplikacji mObywatel?

Każda osoba posiadająca plastikową legitymację osoby niepełnosprawnej może dodać jej cyfrową wersję do aplikacji mObywatel w telefonie. Aby wgrać legitymację do aplikacji, trzeba najpierw posiadać jej tradycyjną, plastikową wersję.

Dokument do aplikacji może dodać również prawny opiekun osoby z niepełnosprawnością np. rodzic.

Elektroniczna legitymacja: Krok po kroku

Pamiętaj, by upewnić się, że posiadasz ważne, prawomocne orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności oraz tradycyjną (plastikową) legitymacje o stopniu niepełnosprawności.

Osoby posiadające starszą, papierową legitymację wydaną przed 1 września 2017 roku powinny złożyć wniosek w powiatowym lub miejskim zespole ds. orzekania o niepełnosprawności, by wymienić ją na plastikową. Wtedy zyskają dostęp do cyfrowego dokumentu.

  1. Pobierz aplikację mObywatel z Google Play lub App Store. Jeśli masz już aktywną aplikację, zaktualizuj ją do wersji 4.63.0 i przejdź od razu do kroku 4.
  2. Dodaj pierwszy dokument – mDowód lub Diia.pl
  3. Potwierdź swoją tożsamość profilem zaufanym, bankowością elektroniczną lub e-dowodem.
  4. Przejdź do sekcji Dokumenty i naciśnij Dodaj.
  5. Z listy wybierz Legitymację osoby niepełnosprawnej. Dodasz ją, gdy masz jej tradycyjną plastikową wersję.
  6. Po chwili Twój dokument zostanie dodany do aplikacji.
  7. Gotowe! Od teraz możesz korzystać z legitymacji w telefonie.