Przemoc w polskich szkołach często nie krzyczy. Czasem milczy – w spojrzeniach, w śmiechu, w wykluczeniu.Coraz częściej mówi się o przemocy rówieśniczej, ale zbyt rzadko o tej, której doświadczają dzieci neuroatypowe – autystyczne, z ADHDi innymi stanami.
–Celem kampanii „Bullying Out!”jest zwiększenie świadomości społecznej na temat przemocy rówieśniczej, w tym także wobec neuroatypowych uczniów oraz wdrożenie systemowych rozwiązań prawnych i edukacyjnych, wspierających szkoły, kadrę nauczycielską i rodziców w przeciwdziałaniu bullyingowi - mówi Tomasz Michałowicz, prezes Fundacji Jim.
Przemoc wobec dzieci neuroatypowych nie zawsze jest głośna i widoczna. Czasem to śmiech na korytarzu, milczenie klasy, wykluczeniez grupy. Celem Fundacji Jim są zmiany. Chcemy sprawić, żeby każde dziecko czuło się bezpiecznie w szkole.
Dzieci neuroatypowe - częściej ofarami przemocy i wykluczenia
Z najnowszego raportu „Bullying – perspektywa osób neuroatypowych” (Uniwersytet SWPS, RESQL,Fundacja UNIQA, 2025) wynika, że co piąty uczeńw Polsce postrzega siebie jako osobę neuroatypową. W tej grupie przemoc rówieśnicza występuje pięciokrotnie częściej.
Ponad 16 proc. badanych uczniów neuroatypowych przyznaje, że regularnie spotyka się z niewybrednymi żartami, a 15 proc. doświadcza wykluczenia.
Bullying Out! – kampania, która domaga się zmiany
W ramach kampanii powstała petycja, w której Fundacja Jim domaga się wprowadzenia obowiązku wdrożenia procedury antybulliyngowej w każdej szkole.
Procedury pomogą szkołom reagować na przemoc, szkolić nauczycieli, edukować uczniów i stworzyć bezpieczny sposób zgłaszania przemocy – także tej wobec uczniów neuroatypowych.
Kampania będzie realizowana w całej Polsce poprzez płatne reklamy w mediach społecznościowych, szerokie działania mailingowe skierowane do dziesiątek tysięcy odbiorców – w tym szkół – a także inicjatywy edukacyjne i reklamy w środkach transportu publicznego.
Na stronie internetowej kampanii znajdą się: rekomendowana procedura antybullyingowa dla szkół, artykuły eksperckie, poradniki oraz materiały edukacyjne dla dzieci.
Dołącz do kampanii. Podpisz petycję.
Więcej informacji na temat kampanii na stronie Fundacji JiM.
Zauważ. Zareaguj. Zatrzymaj.





