Formy komunikacji z urzędem
Organ administracji publicznej doręcza pisma przede wszystkim za pokwitowaniem przez pocztę. Użycie poczty elektronicznej jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli strona zgodziła się na doręczenia w tej formie.
Postępowanie przed organami administracji publicznej – w należących do ich właściwości indywidualnych sprawach rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych – jest uregulowane przepisami Ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2000 r., nr 98, poz. 1071 z późn. zm.). Postępowanie podatkowe reguluje Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
Fot.: www.sxc.hu
Załatwianie spraw
Stroną postępowania administracyjnego jest każdy, czyjego
interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda
czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.
Zgodnie z k.p.a. organy administracji publicznej mają obowiązek
należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach
faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw
i obowiązków. Powinny czuwać nad tym, aby strony i osoby
uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu
nieznajomości prawa.
Organy administracji publicznej mają obowiązek załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Zasadą jest, że załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, a w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
Dokonywanie doręczeń
Organ administracji publicznej może doręczać pisma za
pokwitowaniem przez pocztę, swoich pracowników inne upoważnione
osoby lub organy.
Doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej może
nastąpić tylko w przypadku, gdy strona lub inny uczestnik
postępowania:
- wystąpił do organu administracji publicznej o takie doręczenie
albo
- wyraził zgodę na doręczenie mu pism za pomocą tych środków.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
z 16 kwietnia 2008 r. (II WSA/Wa 1038/07) w aktach sprawy musi
znajdować się dokument zawierający zgodę strony na
korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej.
Przykład 1
Brak możliwości użycia faksu
Mariusz J., mający trudności z poruszaniem się, chciałby
mieć pisma w postępowaniu administracyjnym doręczane faksem. Nie
jest to dopuszczalne. Przez środki komunikacji elektronicznej
należy rozumieć rozwiązania techniczne (urządzenia
teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe)
umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy
wykorzystaniu transmisji danych między systemami
teleinformatycznymi, a szczególnie pocztę elektroniczną. Faks nie
jest urządzeniem informatycznym. Doręczenie pisma za pośrednictwem
faksu nie byłoby więc doręczeniem za pomocą środków komunikacji
elektronicznej (wyrok WSA w Warszawie z 5 grudnia 2006 r.,
III SA/Wa 1836/06).
Fot.: www.sxc.hu
W celu doręczenia dokumentu w formie dokumentu elektronicznego
organ administracji publicznej powinien przesłać na adres
elektroniczny adresata informację zawierającą:
- wskazanie, że adresat może odebrać dokument w takiej
formie,
- wskazanie adresu elektronicznego, z którego adresat może pobrać
dokument i pod którym dokona potwierdzenia doręczenia,
- pouczenie dotyczące sposobu odbioru
dokumentu.
Odbierający pismo potwierdza doręczenie mu pisma podpisem (i
datą).
W przypadku doręczenia pisma za pomocą środków komunikacji elektronicznej doręczenie jest skuteczne, jeżeli w terminie 7 dni od dnia wysłania pisma organ administracji publicznej otrzyma potwierdzenie doręczenia. W razie jego nieotrzymania organ doręcza pismo w tradycyjny sposób.
Przykład 2
Doręczenie do domu
Cierpiący na uraz kręgosłupa Tomasz B. jest stroną postępowania administracyjnego. Często przebywa poza domem. Otrzymanie pisma może pokwitować żona lub dorosły syn. Pismo można bowiem doręczyć, za pokwitowaniem, dorosłemu domownikowi, a nawet sąsiadowi lub dozorcy, jeżeli podjęli się oddania pisma adresatowi. Powiadamia się o tym adresata, umieszczając zawiadomienie w oddawczej skrzynce pocztowej lub w drzwiach mieszkania.
Przykład 3
Zmiana adresu
Z powodu pogarszającego się stanu zdrowia cierpiąca na
stwardnienie rozsiane Kamila O. musi zamieszkać z rodzicami. Jest
stroną postępowania administracyjnego. Powinna zawiadomić organ
prowadzący to postępowanie o zmianie adresu (organ uprzedza o takim
obowiązku). Jeśli tego nie dokona, pisma przesłane na jej adres
będą uważane za doręczone – mimo nieodebrania ich przez Kamilę
O.
Wnoszenie pism
Zgodnie z k.p.a. podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania,
zażalenia) w postępowaniu administracyjnym mogą być wnoszone:
pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu, ustnie do protokołu
oraz za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez
elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji
publicznej.
Organ administracji publicznej jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania, na żądanie wnoszącego. W przypadku wniesienia go w formie dokumentu elektronicznego organ jest obowiązany potwierdzić wniesienie przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany adres elektroniczny.
Fot.: www.sxc.hu
Zachowanie terminu
Strona, która nie chce ponieść negatywnych konsekwencji
zaniedbania, musi dokonywać w toku postępowania administracyjnego
czynności w przewidzianych dla nich terminach, np. odwołanie od
decyzji administracyjnej trzeba wnieść do 14 dni od dnia doręczenia
decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia
ogłoszenia. Termin wniesienia zażalenia na postanowienie to 7
dni.
Zgodnie z k.p.a., jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie (np. doręczenie decyzji stronie), to przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym nastąpiło zdarzenie. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu. Terminy określone w tygodniach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim tygodniu, który nazwą odpowiada początkowemu dniowi terminu. Natomiast terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca. Jeżeli koniec terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni.
Dni ustawowo wolne od pracy wymienione są w Ustawie z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz.U. nr 4, poz. 28 z późn. zm.). Należą do nich: 1 stycznia, 6 stycznia, I i II dzień Wielkanocy, 1 maja, 3 maja, I dzień Zielonych Świątek, Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 listopada, 11 listopada, 25, 26 grudnia oraz niedziele.
Przykład 4
Wniesienie odwołania
Marta C. otrzymała niekorzystną decyzję administracyjną 11
kwietnia 2011 r. Może wnieść odwołanie do 26 kwietnia 2011 r. (25
kwietnia jest dniem ustawowo wolnym od pracy). Gdyby otrzymała
decyzję 9 kwietnia to ostatnim dniem na wniesienie odwołania byłby
23 kwietnia.
Należy pamiętać, że sobota nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy. Termin uważa się za zachowany także, jeżeli przed jego upływem pismo zostało: wysłane w formie dokumentu elektronicznego do organu administracji publicznej, a nadawca otrzymał urzędowe poświadczenie odbioru, nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego lub złożone w polskim urzędzie konsularnym.
W razie uchybienia terminu można ubiegać się o jego przywrócenie. Zainteresowany powinien uprawdopodobnić, że uchybienie terminowi nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu trzeba wnieść w ciągu 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.
Przykład 5
Choroba strony
Następnego dnia po otrzymaniu decyzji administracyjnej Robert A. ciężko zachorował. Choroba trwała 10 dni. W ciągu tygodnia od powrotu do zdrowia złożył wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania i wniósł odwołanie. Należy pamiętać, że choroba strony może być uznana za okoliczność usprawiedliwiającą niezachowanie terminu tylko wówczas, gdy miała charakter nagły, niepozwalający na wyręczenie się inną osobą. Ta okoliczność powinna być uprawdopodobniona dokumentem (wyrok WSA w Lublinie z 25 maja 2010 r., II SA/Lu 206/10).
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Dentezja – bezpłatna stomatologia bez barier dla osób z niepełnosprawnością w Warszawie
- Gospodynie turnieju minimalnie lepsze. Porażka Polek w meczu otwarcia MŚ
- Nowy system rezerwacji wizyt w urzędzie miasta
- Codziennie stajemy do walki: z miastenią twarzą w twarz
- Ze wsparciem samej Ewy Pajor. Polki otworzą pierwsze w historii MŚ w ampfutbolu!
Dodaj komentarz