Warszawa zlikwiduje ok. 200 barier architektonicznych
Likwidacja barier architektonicznych jest jednym z elementów poprawy bezpieczeństwa na warszawskich drogach. Zmodernizowanych zostanie blisko 200 miejsc, które dotychczas utrudniały poruszanie się po stolicy. Jeszcze w tym roku będą dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością.
Most Poniatowskiego z windami
Przestrzeń miejska powinna być wygodna i dostępna dla wszystkich, dlatego Warszawa koncentruje się na usuwaniu barier architektonicznych. Stołeczni drogowcy z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych ogłosili właśnie przetarg na budowę wind przy moście księcia Józefa Poniatowskiego.
Poprawa bezpieczeństwa i wygody przemieszczania się po przeprawie jest szczególnie ważna z punktu widzenia osób starszych, z niepełnosprawnościami oraz rodziców prowadzących wózki, rowerzystów, ale także pieszych. Dotychczas most oraz znajdujące się na wiadukcie przystanki autobusowe i tramwajowe pozostawały niedostępne dla osób mających trudności z poruszaniem się. ZMID ogłosił właśnie przetarg na budowę ośmiu wind na przeprawę. Dwie z nich zlokalizowane będą w istniejących wieżycach w rejonie dworca PKP Powiśle, a dwie w wieżycach przy ul. Solec. Pierwsze ułatwią drogę na stację kolejową, a drugie umożliwią dostanie się z ul. Solec na poziom wiaduktu mostu. Cztery kolejne windy wybudowane zostaną w rejonie ul. Wybrzeże Kościuszkowskie: po jednej na przystankach tramwajowych i chodnikach po obu stronach jezdni. Wszystkie będą łączyły się na poziomie przejścia dla pieszych pod jezdnią i pozwolą dostać się na przystanki z obydwu stron ulicy. Oferty w przetargu można zgłaszać do 3 marca. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy na ukończenie prac.
Działania Zarządu Dróg Miejskich
Obniżanie krawężników, montaż płyt ostrzegawczych czy pasów prowadzących – to tylko niektóre z działań poprawiających komfort życia mieszkańców miasta. Kolejne bariery dla pieszych i rowerzystów zlikwidowane zostaną na rondzie Czterdziestolatka. W ostatnich dniach ogłoszony został przetarg na budowę naziemnych przejść dla pieszych w samym sercu Warszawy.
Usuwanie barier architektonicznych trwa jednak przez cały rok. Udogodnienia wprowadzane są w pojedynczych miejscach, ale także podczas większych remontów – nawierzchni jezdni, chodników, ścieżek rowerowych czy przystanków komunikacji miejskiej. W efekcie każdego roku z ulic znika kilkadziesiąt barier. W 2019 roku pracownicy Zarządu Dróg Miejskich działali w 130 lokalizacjach i przeznaczyli na ten cel 1,8 mln zł. W tym roku budżet jest podobny – ZDM ogłosił już przetarg na wykonanie prac, a na oferty będzie czekał do 28 lutego.
Bariery usuwają także dzielnice
Bariery z ulic usuwają także dzielnice. Projekt powstał kilka lat temu we współpracy twórców Warszawskiej Mapy Barier i stołecznego Biura Infrastruktury z zarządcami dróg. Program trwa już od siedmiu lat, a na poprawę dostępności wydano ponad 7 mln złotych. Inicjatywa ta pozwoliła zmienić na lepsze 1000 miejsc w całej Warszawie. W tym roku w ramach siódmej edycji na poprawę funkcjonalności ulic dzielnice wydadzą 1,4 mln zł, co pozwoli zlikwidować kolejnych 61 barier.
Nad działaniami warszawskich drogowców czuwa Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności, a standard prac wyznaczają miejskie dokumenty – „Standardy dostępności” i „Standardy projektowania i wykonywania dróg dla pieszych”.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- „Wejdź Nowa” z własnym zakończeniem. Teatr Pinokio w Łodzi znów przełamuje bariery dostępu do kultury
- Dentezja – bezpłatna stomatologia bez barier dla osób z niepełnosprawnością w Warszawie
- Gospodynie turnieju minimalnie lepsze. Porażka Polek w meczu otwarcia MŚ
- Nowy system rezerwacji wizyt w urzędzie miasta
- Codziennie stajemy do walki: z miastenią twarzą w twarz
Dodaj komentarz