Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dostosowanie kryteriów oceniania zachowania dla dziecka z zespołem Aspergera

30.09.2019
Autor: D.

Dzień dobry. Dziecko uczy się w szkole ogólnodostępnej, ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zespół Aspergera. Mimo wysokich osiągnięć w nauce 5,3, nie dostał świadectwa z paskiem, z powodu zachowania. Nie ma w żaden sposób dostosowanych kryteriów. Kiedy zdarzy mu się raz w miesiącu nie zapanować nad emocjami - dostaje punkty ujemne. Według rozporządzenia należy wziąć pod uwagę zachowania wynikające z zaburzenia, jednakże tak się nie dzieje. Czy nauczyciel współorganizujący powinien dostosować kryteria oceniania zachowania? Czy aktualny jest zapis rozporządzenia MENiS z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania ( ...) (Dz.U z 2005 r. nr 19, poz 167). Zgodnie z tym przepisem nauczyciel wspomagający m.in.: b) dostosowuje realizację programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i (...)?

Szanowna Pani,

sprawy oceniania zachowania ucznia zawarte zostały w ustawie  o systemie oświaty (t.j. Dz. U. 2019 poz. 1481) w każdej szkole odbywa się. Ocenę klasyfikacyjną zachowania wychowawca klasy ustala według zasad przyjętych w statucie danej szkoły, po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.

Uczeń – a jeśli jest nieletni – jego rodzice, mają jednak prawo do zgłoszenia do dyrektora zastrzeżenia nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, jeżeli uważają, że nie został zachowany tryb ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej .

W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania. Zmiana oceny ustalonej przez wychowawcę może nastąpić w sytuacji, gdy nastąpi komisyjne ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania na skutek zastrzeżenia zgłoszonego przez ucznia (rodziców ucznia niepełnoletniego), które dyrektor uznał za zasadne.

Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 843) w  § 13 ust. 1. 3 stanowi, że przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Podobne zapis zawiera Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534)-patrz § 11 ust. 1. 3.

 

Z poważaniem

Anita Siemaszko, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas