Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Osoba niepełnosprawna w autobusie

27.10.2004
Autor: Anna Jastrzębska, fot. Piotr Stanisławski
Jesteś w zasobie archiwalnym naszego portalu. Informacje z tego artykułu mogą być nieaktualne. Polecamy nowsze artykuły na ten temat na naszym portalu. Zachęcamy do skorzystania z naszej wyszukiwarki.

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie chcą podnieść jakość usług dla niepełnosprawnych pasażerów, w związku z tym można będzie kierować do MZA swoje uwagi i wnioski dotyczące zachowania się kierowców autobusów wobec osób niepełnosprawnych.

Kierowcy autobusów, widząc na przystanku oczekującą osobę niepełnosprawną, zobowiązani są do odpowiednich zachowań wynikających z ograniczeń potencjalnego pasażera.

Kierowca autobusu, mając do czynienia z osobą niepełnosprawną, powinien:

  • zatrzymać autobus jak najbliżej krawężnika,
  • wysunąć lub rozłożyć specjalna platformę umożliwiającą wjazd osobie na wózku do autobusu,
  • opuścić autobus (wiele pojazdów może być hydraulicznie opuszczanych) - wykonać tzw. "przyklęk", zmniejsza się w ten sposób trudny do pokonania stopień,
  • poinformować osobę niewidomą lub słabowidzącą o numerze linii,
  • zwrócić uwagę na to, czy zatrzymując autobus na przystanku, na którym osoba niepełnosprawna zamierza wysiąść, na wysokości drzwi na chodniku nie wystąpią jakieś przeszkody utrudniające wysiadanie (np. śmietniki),
  • za każdym razem, gdy podróżuje z osobą niepełnosprawną, powinien ją zapytać, na którym przystanku chce wysiąść i zwracać na nią szczególną uwagę podczas jazdy,
  • kiedy istnieje taka potrzeba, wyjść z szoferki i pomóc danej osobie wejść do autobusu, a także wydostać się z niego, niezależnie czy dotyczy to pasażerów poruszających się na wózkach, osób niewidomych, poruszających się o kulach czy też mających ograniczoną sprawność ruchową (dotyczy to także osób starszych).

MZA specjalnie dla swoich kierowców przygotowało film instruktażowy, który uczy i pokazuje, jak postępować z niepełnosprawnym pasażerem, aby zapewnić mu komfort jazdy i zapewnić bezpieczeństwo.

Jeśli zatem zauważymy, iż dany kierowca nie okazał choćby minimalnej pomocy osobie niepełnosprawnej lub też zignorował jej obecność, nie umożliwiając tym samym minimum komfortu w trakcie podróży, możemy napisać o tym do kierownictwa MZA.

Aby jednoznacznie zidentyfikować kierowcę autobusu musimy posiadać:
1. numer linii (np. 195),
2. godzinę (np. 12.33),
3. miejsce (np. przystanek Uniwersytet w kier. Huta),
4. numer taborowy wozu (np. 2785 lub numer tzw. Brygady - mała tabliczka znajduje się w dole szyby pod nr linii - np. 3)

W przypadku braku tej czwartej informacji możliwe jest wytypowanie konkretnego kierowcy lub wąskiego ich grona, w zależności od dokładności podanej godziny.

Adresy do korespondencji z MZA:
MZA Sp. z o.o.
ul. Senatorska 37
00-099 Warszawa
tel. centr. 0*22 826 82 11,
faks: 0*22 827 46 78
http://www.mza.waw.pl

ztm@ztm.waw.pl 

MZA jednocześnie przypomina, iż jest zainteresowane wszelkimi uwagami na temat funkcjonowania autobusów, również niezwiązanymi ze skargami.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas