Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w korzystaniu z usług telekomunikacyjnych

19 lutego 2004 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie katalogu usług powszechnych oraz szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usług powszechnych (Dz.U.04.16.158).

Do katalogu usług powszechnych zaliczono m.in.: usługi telefoniczne, usługę faksu, usługę transmisji danych w paśmie fonicznym za pomocą modemów, usługę dostępu do Internetu dla szkół publicznych, placówek oświatowych, bibliotek i szkół wyższych oraz świadczenia dodatkowe, wśród których można znaleźć udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z § 6 rozporządzenia operator zobowiązany jest w każdym biurze obsługi klienta wydzielić stanowisko przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Placówki takie powinny być również wyposażone w urządzenia do przekazu tekstu (urządzenia faksowe, telefon komórkowy lub komputer), dzięki którym możliwy będzie kontakt z osobą niesłyszącą lub niemówiącą.

Osoba niewidoma lub słabowidząca ma prawo żądać sporządzenia dodatkowej faktury wraz z podstawowym wykazem wykonywanych usług telekomunikacyjnych w alfabecie brajla lub przy użyciu dużej czcionki. Zgodnie z rozporządzeniem także powinna istnieć możliwość otrzymania takiej informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej w formacie tekstowym. Żądanie takie musi być potwierdzone okazaniem dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność.
Dodatkowo w każdej placówce obsługi klienta powinny być dostępne, w takiej samej formie, regulamin usług oraz cennik.
Operator jest także zobowiązany dostarczyć, na żądanie osoby niepełnosprawnej, wykaz szczegółowych usług telekomunikacyjnych sporządzony przy użyciu dużej czcionki lub w formie elektronicznej.

Rozporządzenie reguluje także zasady instalowania aparatów publicznych i określa, że średnio na 2000 mieszkańców powinien przypadać jeden aparat przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Co więcej, w każdej gminie powinien zostać zainstalowany przynajmniej jeden aparat publiczny, a w przypadku, gdy byłby to jedyny aparat, musi on być dostosowany dla osób niepełnosprawnych. Aparat taki powinien być zainstalowany w ten sposób, aby korzystać z niego mogły osoby na wózkach inwalidzkich oraz osoby używające aparatów słuchowych.

W związku z wejściem w życie rozporządzenia redakcja naszego portalu poprosiła o wypowiedź Telekomunikację Polską na temat dostosowania jej punków obsługi klienta dla osób niepełnosprawnych:

Biuro Prasowe Telekomunikacji Polskiej przekazało nam następujący komunikat:
 
"Punkty Obsługi Klientów TELEKOMUNIKACJI POLSKIEJ są dostosowane w zakresie dojazdu i poruszania się osób niepełnosprawnych ruchowo. Wszystkie stanowiska w POK są przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych - niezależnie, są sukcesywnie oznakowywane nalepkami wg wzoru z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury. Rozpoczęliśmy również prace nad uruchomieniem bramek SMS na stanowiskach informacyjnych, które umożliwią kontakt z osobami niesłyszącymi lub niemówiącymi. 
W 156 Telepunktach jest zapewniony dostęp dla osób niepełnosprawnych poprzez instalację wind, podnośników lub pochylni. Wysokość urządzeń dostępnych dla klientów jest również dostosowana do obsługi osób niepełnosprawnych. Pozostałe Telepunkty będziemy sukcesywnie dostosowywać do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Przygotowujemy się również do dostosowania Cennika Usług, Regulaminu Świadczenia Usług oraz faktur do potrzeb osób słabo lub niewidzących, zgodnie z Rozporządzeniem."

Autor: Dorota Landsberger
Źródło: informacja własna, Biuro Prasowe TP

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas