Niepełnosprawni finansowo wykluczeni
Niedostosowanie architektoniczne placówek bankowych i bankowości elektronicznej, skomplikowane procedury, brak przeszkolonego personelu oraz zbyt niskie dochody nieuprawniające do korzystania z kredytów – oto najważniejsze bariery, na jakie napotykają osoby z niepełnosprawnością w dostępie do usług i instrumentów bankowych w Polsce.
Z danych przedstawionych przez Narodowy Bank Polski wynika, że pod koniec 2009 r. konto osobiste w banku lub SKOK-u (kasy oszczędnościowe) posiadało 77,2 proc. dorosłych Polaków. A to oznacza, że prawie co czwarty Polak nie ma własnego konta. W konsekwencji nie może on korzystać także z innych usług finansowych: nie zaciągnie kredytu, nie zapłaci kartą płatniczą, nie otrzyma karty kredytowej, nie podejmie legalnej pracy. W razie kłopotów pieniężnych skazany jest na skorzystanie z pożyczek: albo wręcz lichwiarsko oprocentowanych, albo udzielanych przez pośredników, którzy nie znajdują się pod nadzorem państwa.
Problem niewielkiej ilości rachunków bankowych nie dotyczy jedynie Polski, ale to właśnie nasz kraj ma w tym względzie jeden z najgorszych wyników wśród krajów Unii Europejskiej. Gorsza sytuacja jest jedynie w Bułgarii i Rumunii, a porównywalna - we Włoszech, na Węgrzech i Łotwie.
13 grudnia w siedzibie Narodowego Banku Polskiego odbyła się konferencja pt.: „Jak zmniejszyć wykluczenie finansowe w Polsce?”. Spotkanie odbyło się w ramach realizowanego przez NBP programu „Finanse dostępne”, a jego partnerem było Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, ogólnopolska organizacja pozarządowa działająca na rzecz osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
fot. Wajszczak/Reporter Poland/EastNews
Podczas konferencji omawiano m.in. takie kwestie, jak działania na rzecz zwiększenia liczby rachunków bankowych w Polsce i dostępności kredytów hipotecznych. Jeden z paneli w całości poświęcono problemowi dostępu osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności do banków i ich oferty. Z badań NBP wynika bowiem, że właśnie ta grupa Polaków - oprócz osób o niskich dochodach, bezrobotnych, starszych i młodzieży, a także osób uprawiających wolne zawody i niepracujących w oparciu o umowę o pracę – należy do najbardziej zagrożonych wykluczeniem finansowym.
Dobry dla wszystkich Kowalskich?
- W tym roku już po raz drugi przeprowadziliśmy badanie
pt. „Przyjazny Bank Newsweek”, w którym znalazł się moduł dotyczący
dostosowania polskich banków do potrzeb osób niepełnosprawnych –
powiedział Piotr Aleksandrowicz, szef Działu Biznes tygodnika
„Newsweek Polska”. – Poprosiliśmy osoby niepełnosprawne ruchowo i
niewidome o przeprowadzenie audytów w 24 bankach. Wcielili się oni
w rolę „tajemniczych klientów”, których zadaniem było sprawdzenie:
cech placówki, jakości obsługi, procedur oraz gotowości do
pozyskania i zatrzymania klienta. Audyt potwierdził, że jeśli jakiś
bank jest „dobry” dla „Kowalskiego”, to jest również „dobry” dla
„niepełnosprawnego Kowalskiego”, choć pewne jego wady, np.
skomplikowanie procedur bankowych, dla osób niepełnosprawnych mogą
być jeszcze bardziej uciążliwe.
W tegorocznym badaniu „Przyjazny Bank Newsweek” w module: Niepełnosprawny, na pierwszych trzech miejscach znalazły się Alior Bank, ING Bank Śląski i Nordea Bank.
– Interesujące jest to, że banki, które w poprzednim naszym rankingu wypadły źle, w tegorocznym nie poprawiły swojej pozycji. Oznacza to, że większość banków ocenianych negatywnie przez osoby niepełnosprawne nie zrobiła nic, aby przyciągnąć do siebie tych klientów i zaskarbić sobie ich zaufanie. Chlubnym wyjątkiem jest Bank Zachodni WBK, który znalazł się na czwartej pozycji, a był na 13. – powiedział Piotr Aleksandrowicz. Dodajmy, że to właśnie za działania na rzecz osób z niepełnosprawnością, Bank Zachodni WBK został w tym roku nagrodzony prestiżowym Medalem Przyjaciela Integracji.
A schody ciągle są…
Z jakimi zatem problemami zmagają się wciąż osoby z
niepełnosprawnością, które chcą skorzystać z polskich banków? Piotr
Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, prowadzący
panel dyskusyjny dot. wykluczenia finansowego osób z
niepełnosprawnością, wskazał na bariery architektoniczne (np. brak
podjazdów przy wejściu do placówek, zbyt wysokie blaty przy
okienkach bankowych, brak krzeseł dla klientów załatwiających
sprawy itp.), które odstręczają osoby z niepełnosprawnością ruchową
do wizyt w banku i skłaniają do korzystania z bankowości
elektronicznej, choć okazuje się, że korzystanie z niej może
również nastręczać im trudności jeśli dokonywane tam operacje
wymagają szybkości i sprawności.
Pawłowski wystąpił również w imieniu osób niewidomych, które mają kłopoty z korzystaniem z niedostosowanych do ich potrzeb bankomatów oraz usług bankowych prowadzonych elektronicznie poprzez – również niedostosowane - strony internetowe. Największym jednak problemem jest tłumaczenie dokumentacji bankowej, z którą musi zapoznać się niewidomy klient. - W Polsce żyje ok. 200 tys. osób niewidomych, z czego jedynie ok. 7 proc. zna alfabet Braille'a. Przetłumaczenie dokumentu na ten alfabet nie rozwiąże problemu – powiedział Piotr Pawłowski. Przytoczył również prośbę swojej niemówiącej koleżanki ze Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, aby banki w Polsce zrezygnowały z potwierdzania pewnych operacji (np. zmiana kodu PIN) przez telefon.
- Klienci banków z uszkodzonym słuchem mają dwa główne problemy w korzystaniu z placówek finansowych:w komunikowaniu się i w dostępie do informacji – powiedział podczas konferencji prof. Bogdan Szczepankowski z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Wszystkie osoby z dysfunkcjami narządu słuchu można podzielić na cztery grupy. Pierwsza to osoby niedosłyszące, których w Polsce jest ok. 1 mln, a które do prawidłowej komunikacji potrzebują komfortu akustycznego i urządzeń wspomagających słyszenie. Druga grupa to osoby głuche, ale takie, które kiedyś słyszały, czyli np. osoby starsze. Najczęściej używają one aparatów słuchowych lub komunikują się pisemnie. Odczytywanie słów z ruchu warg to wśród nich bardzo rzadka umiejętność. Trzecią grupę stanowią osoby głuchonieme, których w naszym kraju jest ok. 40-50 tys. Nie mówią one wcale, lub ich mowa jest bardzo niewyraźna, niezrozumiała dla otoczenia. W kontaktach z innymi potrzebują zatem pośrednika – tłumacza języka migowego, a załatwienie jakiejś sprawy przez telefon jest dla nich po prostu niemożliwe. Osoby te mają też problem ze zrozumieniem informacji w dokumentach bankowych, bo są one napisane w języku polskim, który dla większości z nich jest językiem obcym – podobnie jak dla osób słyszących język angielski, japoński lub suahili. W czwartej grupie znajdują się osoby głuchoniewidome, którym łatwiej skorzystać z usług placówek bankowych, bo zwykle przychodzą tam ze swoimi asystentami, niż z niedostosowanej dla nich bankowości elektronicznej i bankomatów.
Przede wszystkim życzliwość
Około 40 proc. klientów Banku Zachodniego WBK deklaruje,
że otworzyło właśnie tam rachunek bankowy opierając się na
rekomendacji znajomych, a nie na podstawie informacji bankowej.
– Prowadzimy również specjalny program „Obsługa bez barier” dla osób niepełnosprawnych, który uwzględnia m.in. takie elementy, jak dostosowania architektoniczne placówek i elektroniczne naszej strony internetowej, pierwszeństwo obsługi i bankomaty dla osób niewidomych i słabowidzących – powiedział Tadeusz Kościński, dyrektor Banku Zachodniego WBK. – Prowadząc ten program uświadomiliśmy sobie o klientach z różnymi rodzajami niepełnosprawności i formach ich obsługi.
Piotr Pawłowski przypomniał, że w Polsce żyje ok.5,5 mln osób z niepełnosprawnością, coraz więcej z nich jest aktywnych zawodowo. Co zatem można uczynić, aby zwiększyć ich dostępność do usług bankowych? Prof. Szczepankowski nie ma wątpliwości, że kluczem do rozwiązania wielu problemów jest życzliwość i racjonalne myślenie. Powołał się na przykład przeprowadzonego kilka lat temu konkursu i stworzonej przez specjalistów od różnych form niepełnosprawności publikacji pt. „Bank dostępny”, opisującej, co może zrobić placówka bankowa, aby zachęcić osoby z niepełnosprawnością do korzystania z jej usług. Przypomniał też, że wiele rozwiązań ułatwiających dostęp do banków – np. budowa podjazdu do drzwi lub przeszkolenie personelu – nie wymaga dużych nakładów finansowych. Prof. Szczepankowski zwrócił również uwagę, że kiedyś placówki bankowe wynajmowały tłumaczy języka migowego, którzy w określone dni i godziny pomagali osobom niesłyszącym w załatwianiu spraw.
Szkolenia dla pracowników banków w zakresie obsługi klientów z niepełnosprawnością prowadzi obecnie Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. – Przeprowadzamy także audyty architektoniczne, czyli podpowiadamy w jaki sposób dostosować placówkę bankową, aby mogły z niej swobodnie korzystać klienci z różnymi dysfunkcjami, a także dostosowujemy dokumenty (np. umowy, regulaminy), tak, aby mogły się z nimi zapoznać osoby niewidome i słabowidzące. Z naszej pomocy skorzystały już Bank Zachodni WBK, Bank Handlowy, Alianz Bank oraz Bank BPH. Podobne szkolenia i audyty, ściśle sprofilowane pod kątem rodzaju działalności, prowadzimy również dla instytucji publicznych i firm komercyjnych - mówi Dariusz Radulski, dyrektor ds. relacji biznesowych Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.
Wykluczenie finansowe to nie tylko brak dostępu do usług, ale także do instrumentów bankowych. Osoby z niepełnosprawnością, które utrzymują się głównie z renty albo z renty i niewielkich dodatkowych dochodów, umożliwiających im zachowanie świadczenia, podobnie jak wielu innych Polaków o niskich dochodach mają utrudniony dostęp do wszelkiego rodzaju kredytów – np. na zakup domu, mieszkania, samochodu lub na sprzęt AGD i RTV. Często uzyskanie takiego kredytu jest niemożliwe, a przecież w wielu przypadkach zakup np. auta gwarantuje osobie z niepełnosprawnością samodzielność, zdobycie pracy lub założenie własnego biznesu. Osoby z niepełnosprawnością częściej niż inni skazane są korzystanie z usług instytucji finansowych, które działają poza nadzorem bankowym.
Andrzej Wolski, dyrektor generalny Związku Banków Polskich, broni banków. - Nie możemy zastępować państwa w jego roli opiekuńczej, socjalnej. Musimy dostosować nasze działania do obowiązującego prawa, a ono nie daje możliwości udzielania kredytów wszystkim osobom – mówi.
Po raz kolejny okazuje się więc, że ułatwienie osobom z niepełnosprawnością dostępu – tym razem do instrumentów finansowych – wymaga nie tylko zmian mentalnościowych i architektonicznych, ale i ustawodawczych.
Komentarze
-
Dla Posłow,Senatorów,biskupów Polska jest Matką dla ON Macochą
31.01.2011, 11:54Tusk oszukał Niepelnosprawnych,Obiecał znieść limity zarobku i nie dotrzymał słowa.Oczy nasej 6 mil. społeczności nie wiedzą na kogo mogą liczyć.Zastanowmy sie kto nas przytuli i pomoże? Może PSL,może SLD...Pani nFedak niezłomnie walczy o zniesienie limitow,moze w dowod wdziecznosci dla P.Fedak i jej PSL utwrzymy komitety poparci nPSL w najblizszych wyborach do Sejmu i Senatu/warunek-przeforsuje zniesienie limitow zarobku dla O.N lub PSL wyjdzie z koalicji czym dobije oszusta Tuska i jego Hycli/Co Wy na to ,Niepełnosprawni?odpowiedz na komentarz -
Nie do końca tak jest.
13.01.2011, 19:18Miałam młodego rencistę z 2 grupa,braliśmy kredyt, bo miał zapewnione dochody. Tyle ze w niewielkiej ilości można było dostać.To wszystko zależy od banków względem stałości dochodu i wysokości kredytu.Jeżeli chodzi o mocno dokuczliwe lub widoczna niepełnosprawność to przecież mogą mieć opiekuna prawnego lub z urzędu załatwić.Po to są opiekunowie lub asystenci niepełnosprawnych.odpowiedz na komentarz -
Banki chcąc wziąć jakiś kredyt patrzą najpierw na wysokość wynagrodzenia a powinni dać szansę i tym mniej zarabiajacym i z mniejszymi rentami czy emeryturami bo wiem że tacy ludzie są jeszcze bardziej wypłacalni niż ci co mają dostep do dużych pieniędzy ale to poprostu mniejsze pieniądze i się nie opłaci, ja wierzę jednak że to się zmnieni na lepsze, to tylko kwestia czasu.PESYMISTKA.odpowiedz na komentarz
-
Tusk idzie na wojne z Niepelnosprawnymi
18.12.2010, 16:11 -
Porażka
18.12.2010, 13:26Taki kraj ON nie moze nic bo jesli nawet ma prace i rente to nie ma szans na kredyt np.hipoteczny bo za niskie dochody osiaga a jak za duzo zarobi to trzeba zusowi bo jak nie rente zmniejsza lub zawiesza i tak oto przyszło nam zyc czekajac na laske innychodpowiedz na komentarz -
Problemy
16.12.2010, 21:37U mnie w bloku powiesili tak wysoko nowe skrzynki unijne że usiąść i płakać.Ciekawostką jest to że ci co wieszali wprowadzili się dawno temu razem ze mną do tego samego bloku. I co tu dziwić się bankom (u nas wejście bez barier w 2 bankach)skoro zarząd ma w nosie ON mieszkających w jednym bloku.odpowiedz na komentarz -
Renta=brak zdolności kredytowej
16.12.2010, 21:11Od połowy lat 90-tych ( chyba ta data jest pewna ) renty przyznawane są tylko na czas oznaczony, tj. rok, dwa, szczęściarze otrzymują świadczenie nawet przez lat trzy. A| to oznacza zdolność kredytową na czas przyznania świadczenia rentowego. Nieważne jest, że ręka i noga nie odrośnie, świadczenie jest czasowe i nie można zaciągnąć dłuższej pożyczki, kredytu hipotecznego bądź poręczyć kredyt własnemu dziecku. Dla banków jestem niewiarygodna, bo mam rentę. Z uporem maniaka dopytuję się o stałą rentę i nie przyjdzie nikomu do głowy, że takowe renty nie są już przyznawane i takim zapytaniem pracownicy banku tylko się ośmieszają.odpowiedz na komentarz -
kredyty
16.12.2010, 18:36Powinna być umożliwione branie kredytu na zakup sprzętu rehabilitacyjnego na warunkach preferencyjnych jeżeli chodzi o wysokość stopy procentowej otrzymanego kredytu.Otrzymywany kredyt powinien być 2-3 punkty procentowe powyżej stopy inflacji w skali roku.odpowiedz na komentarz -
Tylko Internet!
16.12.2010, 17:50Nie ma się czemu dziwić, że banki nie dbają o poprawę obsługi On, bo w końcu o co mają walczyć, o to żeby móc obracać naszymi nędznymi 600zł renty? Jako niewidomy mam dwa konta w mBanku i Inteligo za pomocą czytnika ekranu obsługuję je bez większych problemów, a jak będzie co wyciągać z bankomatu to ja sobie i na ślepo po omacku poradzę, tylko jak na razie to perspektyw na stabilność finansową nie widzę i nie przez banki, a przez działania kolejnych nieudolnych rządów z obecnym na czele! W bankach w przeciwieństwie do urzędów państwowych obsługa jest w pełni profesjonalna, kompetentna, miła, pomocna itd. Popieram również przedmówce odnośnie komentowania w portalu - ŻENADA!odpowiedz na komentarz -
Banki starają się pozyskiwać klienta i robią wiele w kierunku dobrej obsługi. Problem, to możliwości kredytowe nędznych ON. Pracownik banku przyjdzie nawet do domu, jeśli trzeba. Cóż, kiedy petent nie ma zdolności kredytowej? Kochani my wegetujemy, nam nic się od świata nie należy, tylko stare wyro i pajda chleba z margaryną.odpowiedz na komentarz
-
Kiedy miałem pracę i myślałem że będę pracował jak normalny Polak do emerytury(bo podobno najtrudniej jest zacząć i łatwiej pracę zmienić niż ją znaleźć - nawiasem mówiąc nie prawda!! ) poszedłem do banku w którym konto miałem od lat aby wziąć kredyt jak każdy uczciwie pracujący "Kowalski" (przy okazji pozdrawiam :) ).Pierwsza bariera jaka mnie napotkała to dochód - oczywiście najniższa krajowa - standard wśród osób niepełnosprawnych.Po drugie Pani stwierdziła - niestety nie bez racji, że przecież w razie zawirowań w firmie zwolnią Pana w pierwszej kolejności a jeśli nawet nie to za trzy lata na pewno bo przestanie być wypłacane dofinansowanie. Niestety sprawdziły się słowa Pani z okienka. Więc może zamiast czepiać się banków że schody że blaty itd. powiedzmy jakie realnie zdolności kredytowe mają osoby niepełnosprawne.Jeżeli będziemy zarabiać normalne pieniądze i nie będziemy musieli drżeć o to że za trzy lata nas zwolnią i co wtedy to schody i blaty same znikną.Mając na to nadzieje pozdrawiam serdecznie.odpowiedz na komentarz
-
jeszcze jeden urok bycia niepełnosprawnym w Polsce
15.12.2010, 16:58Kiedy miałem pracę i myślałem że będę pracował jak normalny Polak do emerytury(bo podobno najtrudniej jest zacząć i łatwiej pracę zmienić niż ją znaleźć - nawiasem mówiąc nie prawda!! ) poszedłem do banku w którym konto miałem od lat aby wziąć kredyt jak każdy uczciwie pracujący "Kowalski" (przy okazji pozdrawiam :) ).Pierwsza bariera jaka mnie napotkała to dochód - oczywiście najniższa krajowa - standard wśród osób niepełnosprawnych.Po drugie Pani stwierdziła - niestety nie bez racji, że przecież w razie zawirowań w firmie zwolnią Pana w pierwszej kolejności a jeśli nawet nie to za trzy lata na pewno bo przestanie być wypłacane dofinansowanie. Niestety sprawdziły się słowa Pani z okienka. Więc może zamiast czepiać się banków że schody że blaty itd. powiedzmy jakie realnie zdolności kredytowe mają osoby niepełnosprawne.Jeżeli będziemy zarabiać normalne pieniądze i nie będziemy musieli drżeć o to że za trzy lata nas zwolnią i co wtedy to schody i blaty same znikną.Mając na to nadzieje pozdrawiam serdecznie.odpowiedz na komentarz -
CZY DZIWIĆ SIĘ BANKOM
15.12.2010, 10:30CZY WYPADA DZIWIĆ SIĘ WYKLUCZANIU O.N. W TEMATYCE BANKOWEJ SKORO NIBY NASZ (O.N.) PORTAL NIEPELNOSPRAWNI.PL WYKLUCZA O.N. Z MOŻLIWOŚCI DODANIA KOMENTARZA DO NIEKTÓRYCH INF/ARTYKUŁÓW - VIDE INFO O GALI INTEGRACJI, CY POPRZEDNIE O ODZNACZENIU PIOTRA PAWŁOWSKIEGO.odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Rusza głosowanie na najlepszego i najpopularniejszego sportowca 2024 roku – tegoroczne #Guttmanny nadchodzą
- Seniorzy w artystycznym żywiole
- Wspólna lekcja wrażliwości. Premiera spektaklu „Brzydkie Kacząko”
- Jak muzyka pomaga przebodźcowanym dzieciom? Ciekawe wyniki badań z polskich przedszkoli
- Nawet 30 kilometrów do ginekologa? Nierówny dostęp do ginekologów w Polsce - jak miejsce zamieszkania łączy się z jakością życia Polek?
Dodaj komentarz