Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Łatwiejsze planowanie podróży. PKP Intercity uruchomiło specjalny numer infolinii

29.03.2019
Autor: Róża Matuszewska, fot. pixabay.com
czarny telefon

Największy polski przewoźnik PKP Intercity z myślą o pasażerach z niepełnosprawnościami uruchomił specjalny numer infolinii: 42 205 45 31.

W 2018 roku z usług PKP Intercity skorzystało prawie 65 tys. pasażerów z niepełnosprawnościami i było ich o 60 procent więcej niż roku poprzednim. Z myślą o stale rosnącej grupie klientów 29 marca 2019 roku uruchomiono dodatkowy numer telefonu: 42 205 45 31.

Łatwiej zaplanujesz podróż!

Dzwoniąc pod numer 42 205 45 31 można zgłosić przejazd osoby z niepełnosprawnością, wypełnić z pomocą konsultanta formularz zgłoszeniowy, a także otrzymać kompleksową informację. Pasażerowie mogą dzwonić na ten numer także w celu uzyskania pomocy, gdyby wystąpiły jakiekolwiek utrudnienia w podczas ich podróży. Koszt połączenia jest zgodny z taryfą operatora.

Szczegółowe informacje oraz porady dotyczące organizacji przejazdu osób z niepełnosprawnością można znaleźć na stronie PKP Intercity. W specjalnej zakładce umieszczono wiele wskazówek, ułatwiających zaplanowanie podróży. Są wśród nich na przykład informacje na temat ustawowych ulg przysługujących osobom z różnymi niepełnosprawnościami i ich opiekunom. Na stronie przewoźnika dostępna jest także wyszukiwarka połączeń, w której jednym z kryteriów jest dostępność wagonu z platformą/windą dla osób poruszających się na wózkach.

O tym, czy wybrany skład jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami można również dowiedzieć się w kasie biletowej lub Centrum Obsługi Klienta.

Porady dla pasażera

Z myślą o bezpieczeństwie i komforcie podróży pasażerów z niepełnosprawnościami, PKP Intercity zaleca korzystanie z pociągów posiadających stosowne udogodnienia. Możliwe jest też uzyskanie asysty pracowników PKP Intercity. By ją otrzymać należy poinformować przewoźnika na co najmniej 48 godzin przed rozpoczęciem podróży. Można to zrobić za pośrednictwem elektronicznego formularza dostępnego na stronie internetowej PKP Intercity, w Centrach Obsługi Klienta a od 29 marca także telefonicznie, korzystając z dedykowanej infolinii: 42 205 45 31.

Podróżnym o specjalnych potrzebach PKP Intercity może pomóc m.in. znaleźć połączenie obsługiwane przez pociąg posiadający udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Pracownicy przewoźnika służą pomocą przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu, a także wnoszeniu lub wynoszeniu bagażu o wadze do 20 kg. Pomoc osobom poruszającym się na wózkach polega na uruchomieniu windy lub rozłożeniu platformy znajdującej się na wyposażeniu taboru. W trakcie przejazdu do dyspozycji pasażerów pozostaje obsługa pociągu, która udzieli wszelkich informacji dotyczących połączenia, udogodnień w składzie oraz zasad bezpieczeństwa. PKP Intercity służy także pomocą w przesiadce do komunikacji zastępczej przy planowanej lub awaryjnej zmianie organizacji ruchu pociągów.

Przeszkolona załoga

Z myślą o pasażerach z niepełnosprawnościami PKP Intercity prowadzi we współpracy z Fundacją Integracja specjalistyczne szkolenia dla swojego personelu. Zajęcia obejmują prezentacje filmów, dyskusje oraz symulacje. Ich uczestnicy zdobywają cenną wiedzę na temat rodzajów niepełnosprawności oraz trudności napotykanych przez nie w trakcie podróży. To także nauka komunikowania się z osobami o szczególnych potrzebach i savoir-vivre. W części praktycznej jednym z elementów jest zadanie z wykorzystaniem gogli symulujących niepełnosprawność wzroku, na przykład spowodowaną przez zaćmę, jaskrę czy retinopatię cukrzycową. Instruktorzy fundacji kładą także duży nacisk na aspekty techniczne związane z pomocą osobom z niepełnosprawnością.

Takie specjalistyczne szkolenie ukończyło już ponad 1600 pracowników drużyn konduktorskich PKP Intercity. Ponadto warsztaty z obsługi osób z niepełnosprawnościami będą zorganizowane także pracowników kas i doradców klienta.

W 2023 wszystkie pociągi będą dostosowane

Dzięki realizowanym przez spółkę inwestycjom po 2023 roku wszystkie składy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Jedną z nich jest zakup 60 wagonów COMBO od PESA Bydgoszcz. Są to wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, wyposażone w specjalną przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami, także tych  poruszających się na wózku, jak również miejsca przewidziane dla ich opiekunów. Wagony wyposażone będą w automatyczne drzwi przedziałowe i bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku znajdą w nich oznaczenia w alfabecie Braille’a. Oprócz tego PKP Intercity planuje również zakup 12 nowoczesnych składów Elektrycznych zespołów trakcyjnychprzystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas