Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

12 mln osób rocznie korzysta z usług społecznych organizacji pozarządowych

27.02.2019
Autor: oprac. Mateusz Różański, fot. sxc.hu
Źródło: publicystyka.ngo.pl
prosta grafika: kobieta, mężczyzna i dziecko bez nogi otoczeni dłońmi

27 lutego to Światowy Dzień Organizacji Pozarządowych to dobry moment, by przyjrzeć się temu, jak działające w Polsce organizacje wpływają na naszą rzeczywistość. Takiej analizy podjęła się redakcja portalu NGO.pl.

Zdaniem redakcji portalu ngo.pl częściową odpowiedź na powyższe pytanie można znaleźć w opublikowanym w 2018 roku raporcie GUS pt. „Rola sektora non-profit w dostarczaniu usług społecznych w latach 2014-2016”.

„Częściową dlatego, że świadczenie usług społecznych nie jest jedyną, ani też najważniejszą funkcją, jaką mogą pełnić organizacje pozarządowe – mówi Marta Gumkowska z NGO.pl. – Integracja społeczna, rzecznictwo, mobilizacja energii społecznej, patrzenie władzy na ręce” – to działania podejmowane przez organizacje pozarządowe, które wykraczają poza obszar świadczenia usług społecznych, a ich znaczenie dla jakości życia społecznego jest nie do przecenienia.

„Z drugiej strony trzeba pamiętać, że większość organizacji w Polsce zajmuje się właśnie dostarczaniem konkretnym osobom wsparcia w zaspokojeniu potrzeb (a więc właśnie świadczeniem usług społecznych)” – pisze redaktor Gumkowska i wymienia pięć głównych wniosków z raportu GUS.

Pięć wniosków z raportu

  1. Jak się okazuje ponad połowa (57 procent) organizacji świadczy usługi społeczne. Największy procent jest wśród klubów sportowych, zaś najmniejszy (ze względu na charakter działalności nienakierowany na konkretne osoby) w ochotniczych strażach pożarnych.
  2. W związku z tym, więcej niż piąta (21,5 procent) placówka świadcząca usługi społeczne w Polsce jest prowadzona przez organizację pozarządową. Największy udział sektora pozarządowego w świadczeniu usług społecznych widać w sporcie (99 proc.) i integracji społecznozawodowej (65 proc.), najmniejszy w kulturze (3 proc.) i ochronie zdrowia (2 proc.). Wśród placówek ochrony zdrowia wyróżniały się hospicja i oddziały opieki paliatywnej (z których 36 proc. to organizacje), a w ramach kultury galerie sztuki (15 proc. jest prowadzone przez podmioty pozarządowe).
  3. Z usług społecznych świadczonych przez trzeci sektor skorzystało w 2016 roku 12 mln odbiorców.Największa część korzystała z działalności organizacji zajmujących się sportem (32,4 proc.), a następnie kulturą (19,0 proc.) i edukacją (18,8 proc.). Średnio organizacja świadcząca usługi miała w 2016 roku 311 bezpośrednich odbiorców swojej działalności, jednocześnie połowa organizacji świadczyła usługi nie więcej niż 50 odbiorcom (mediana).
  4. Świadczeniem tych usług w 2016 roku (odpłatnie i nieodpłatnie) zajmowało się niemal 2 mln osób. Wśród nich było 1,4 mln osób pracujących społecznie, a także 143 tys. pracowników etatowych i 314 tys. osób świadczących pracę w oparciu o umowy cywilnoprawne. Wysoki udział pracy wolontarystycznej w świadczeniu usług społecznych przez organizacje pozarządowe wyróżnia sektor pozarządowy na tle pozostałych sektorów.
  5. Przychody (nie dochody!) organizacji świadczących usługi społeczne wyniosły w 2016 roku łącznie 13,8 mld zł Nieco ponad połowa przychodów organizacji świadczących usługi społeczne w 2016 roku pochodziła ze źródeł publicznych, w tym 23 proc. ze źródeł samorządowych, 16 proc. z rządowych, a 5 proc. z kontraktów z NFZ. Jednocześnie 33 proc. przychodów organizacji usługowych pochodził z działalności gospodarczej i odpłatnej statutowej (a więc koszt usług był częściowo przerzucony na ich odbiorców).

Redakcja NGO.pl podkreśla, że o ile w przypadku sektora publicznego i komercyjnego finansowanie usług społecznych ogranicza się do tych dwóch typów źródeł (środki publiczne, przychody z opłat), w organizacjach pozarządowych ok. 15 proc. budżetu, a więc ok. 2 mld zł pochodzi z innych źródeł, które zwiększają pulę środków przeznaczanych na usługi świadczone odbiorcom.

Przedstawione w artykule dane pochodzą z raportu GUS pt. „Rola sektora non-profit w dostarczaniu usług społecznych w latach 2014-2016”.
 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • efekty i budżet
    Marcelina
    28.02.2019, 09:03
    Z tego co przeczytałam to 85% budżetu NGO to nadal środki publiczne. Więc może nie ma się tak co zachwycać. Po prostu NGO świadczą usługi za środki publiczne. Warto też zwrócić uwagę na efektywność tych działań. Zwłaszcza ta integracja społecznozawodowa może pokazać ciekawe wyniki. A swoją drogą ciekawa sytuacja - NGO finansowany ze środków publicznych patrzy na ręce władzy (przyznającej te środki). Czy tylko mnie ta sytuacja zastanawia?
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas