Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

#dostepnoscminus: na dworcu prawie jak w kultowym filmie „Miś”

13.09.2018
Autor: tekst i zdjęcia: Bartek Borowicz
od lewej: znak niepełnosprawności na peronie, a pod nim tabliczka z nieczynną windą. na zdjęciu drugim - przykryty plandeką schodołaz na dworcu

Pamiętacie taką scenę z filmu „Miś” Stanisława Barei, gdzie syn odprowadza mamę na samolot? Nie posiada biletu, więc nie może wejść na lotnisko Okęcie w Warszawie. Obsługa sugeruje, aby pomachał mamie z tarasu widokowego. Tam jednak spotyka tabliczkę z napisem: „Przepraszamy, taras widokowy nieczynny. Najbliższy czynny taras widokowy dla odprowadzających we Wrocławiu”. Podobnie absurdalną tabliczkę można znaleźć na ostrzeszowskim dworcu PKP – przeczytaj list od naszego Czytelnika, Bartka Borowicza.

Trzy windy dla wózków

„Miałem niedawno okazję podróżować koleją z niemowlakiem. Gdy wysiedliśmy na dworcu w Ostrzeszowie, okazało się, że nie mogę opuścić peronu nie dźwigając wózka. I niemowlaka w tymże wózku, rzecz jasna. Nie ma na naszym dworcu „podjazdu” dla wózków!

Miałem tyle krzepy, aby zasuwać najpierw schodami w dół, później tunelem i znowu schodami – tym razem w górę. Pokonaliśmy z dzieckiem i wózkiem na ręku przeszkody serwowane przez, nie tak dawno, wyremontowany dworzec. 1:0 dla nas.

Ale pomyślałem o sytuacji, kiedy z pociągu, który zatrzymał się w Ostrzeszowie wysiada tylko 1 osoba (zdarza się tak czasami – też mnie to spotkało). Jest niepełnosprawna. Albo powiedzmy, że to ciężarna kobieta z wózkiem. W takiej sytuacji taka osoba nie byłaby w stanie opuścić peronu!

Widnieje na nim tabliczka „Wyjście dla niepełnosprawnych”. Obok jest nawet platforma dla wózków. Tyle, że nie można z niej korzystać, bo jest zasłonięta plandeką. Obok platformy wisi kolejna tabliczka „Zgłoszenie potrzeby skorzystania z platformy przyporęczowej (tu podany jest numer telefonu). Potrzebę pomocy zgłosić najpóźniej 48 godzin przed dniem odjazdu pociągu”.

Nie dziwiłbym się, gdyby tego typu tabliczka pojawiła się w filmie „Miś”, ale ona wisi w 2018 roku na odnowionym dworcu, wyposażonym w trzy takie „windy” dla wózków!

Udogodnienia to „tylko teoria”

Kilka dni później znowu korzystając z usług PKP postanowiłem sprawdzić ten podany na tabliczce numer. 

- Halo, dyspozytornia Ostrów Wielkopolski – usłyszałem w słuchawce.

Powiedziałem, że chciałbym skorzystać z windy przyporęczowej w Ostrzeszowie. Pan dyspozytor był wyraźnie zdziwiony faktem, że dzwonię. Najpierw zapytał, skąd mam jego numer, a później powiedział, że oddzwoni za 5 minut. Z 5 minut zrobiło się 20, po czym stwierdził, że chęć skorzystania z „windy” należy zgłaszać minimum 24 godziny przed odjazdem pociągu.

Zatem jeśli kiedyś ktoś niepełnosprawny lub kobieta w ciąży z dzieckiem i wózkiem przyjedzie do Ostrzeszowa i będą mieć pecha, bo nikt poza nimi nie wysiądzie z pociągu (ci pasażerowie to potencjalna pomoc), utkną na dworcu na 24 godziny. Podobnie będzie, gdy ktoś taki przyjdzie na dworzec – wtedy nie będzie mógł się dostać z poczekalni na peron 1, z którego odjeżdża większość pociągów.

Od wielu lat w Polsce, przy remontach i budowach, wprowadzane są udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i wózków. Dworzec PKP w Ostrzeszowie, który niedawno był odnawiany też ma te udogodnienia, ale tylko w teorii. W praktyce sytuacja jest fatalna.

Osobom niepełnosprawnym, gdy walczą o udogodnienia, chodzi o niezależność. O to, aby mogły (bez proszenia się o pomoc) korzystać z urządzeń i obiektów tak jak pozostali ludzie. Aby mogły z godnością skorzystać na przykład ze stacji kolejowej. Moim zdaniem dworzec w Ostrzeszowie (i jego teoretyczne rozwiązania) obecnie upokarza osoby niepełnosprawne bardziej niż gdyby nie było tam żadnych udogodnień.”

Widzisz brak dostępności? Daj znam znać!

Jeśli w Twojej najbliższej okolicy, w miejscu, które mijasz każdego dnia albo w którym przypadkiem w wakacje się znajdziesz napotkasz tego rodzaju barierę lub absurd architektoniczny, zareaguj!

Zrób zdjęcie lub filmik i prześlij z krótkim opisem na adres e-mail: redakcja@niepelnosprawni.pl lub po prostu zamieść na swoim profilu na Facebooku, Twitterze lub Instagramie z hasztagiem #dostepnoscminus – będziemy wtedy mogli znaleźć to, co zamieścisz.

Komentarz

  • Kolejny absurd!
    Keraj
    17.09.2018, 18:25
    Część dalasza absurdów. Nasz naeodowy dotowany przez nas podatników przewoźnik kolejowy Intercity. Chcesz poprosić o pomoc w podróży? Proszę zadzwoń pod płatną infolinię Intercity! Numer zaczyna się od cyfr 703.... Czy to nadal jest bezplatna pomoc? Pytalem o to kiedyś Intercity czy to w porządku-odpowiedzi nie otrzymalem. O ppmocy w odbyciu podróży lepiej nie pisać.Odp. Intercity O/Kraków - ochrona dworca nie udzieliła pomocy z powodu zabezpieczania w tym samym czasie podróży kibiców.Nie udzielono pomocy z powodu obsluga pociagu byla zajęta innymi wydarzeniami.Piszę tutaj o połączeniach IP czyli najdroższych z możliwych w Intercity. Przypomnę pomoc niepelnosprawnym to już jest obowiązek przewoznika a nie wielka łaska.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas