Co robić w szkole w czerwcu? Podpowiadamy!
Czerwiec to jeden z ulubionych miesięcy szkolnych dla uczniów. Po ostatnich poprawkach ocen, lekcje stają się „lżejsze”, bardziej nakierowane na integrację. Jak wypełnić uczniom czas tuż przed końcem roku szkolnego i nie tylko? Inspirujcie się projektami Szkoły Integracyjnej im. Lucy Montgomery w Warszawie!
- Wśród naszych uczniów są dzieci z różnymi niepełnosprawnościami – mówi Katarzyna Bryk, pedagog specjalny. – Chcemy, aby nasi uczniowie darzyli się nawzajem szacunkiem i traktowali się na równi bez względu na różnice. Żadna lekcja ani pogadanka nie odniesie takiego rezultatu jak doświadczenie. Dlatego postanowiliśmy to pokazać dzieciom przez kilka projektów – dodaje pedagog.
Pracować wspólnie na sukces grupy
„Razem, nie osobno” to konkurs edukacyjno-sportowy organizowany corocznie przez Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 98 im. Lucy Montgomery w Warszawie. Do udziału w nim zapraszani są uczniowie ze stołecznych szkół integracyjnych.
W czasie konkursu dzieci pracują w pięcioosobowych zespołach, w skład których wchodzą zarówno uczniowie z niepełnosprawnościami, jak i ich pełnosprawni rówieśnicy. Polega on na wykonywaniu przez uczestników zadań tematycznych w formach: plastycznych, matematycznych, polonistycznych, historycznych i sportowych. Są one dostosowane do możliwości psychofizycznych dzieci, tak aby każde z nich czuło się pełnoprawnym uczestnikiem zabawy.
- Dzieci świetnie się wspólnie bawią, co jest głównym celem tego projektu. Mimo różnych trudności, z jakimi borykają się na co dzień, razem pracują na sukces swojej grupy – mówi Katarzyna Bryk.
Konkurs co roku ma inną tematykę. Tegoroczna edycja dotyczyła „Naszej Ojczyzny”, ubiegła – „W głowie się nie mieści” i dotyczyła wyrażania emocji, z kolei innym razem temat miał uwrażliwić dzieci na ekologię i dbanie o wspólne środowisko, pn. „Blisko natury". W tym przedsięwzięciu wszyscy są zwycięzcami i wszyscy otrzymują nagrody.
Poznawanie przez… rozmawianie
Co roku, w dniu Osoby Niepełnosprawnej, w Dniu Autyzmu i Dniu Osób z Zespołem Downa w szkole organizowane są spotkania, podczas których goście - osoby z różnymi niepełnosprawnościami opowiadają o sobie, swoich problemach związanych z niepełnosprawnością i rozwiązaniach. Mówią też otwarcie o tym, jak chcą być postrzegane i traktowane.
Pomysł tych spotkań zrodził się jednak przede wszystkim z potrzeby pokazania uczniom, że niepełnosprawność nie oznacza bierności, braku możliwości rozwijania pasji czy talentów. Osoby z niepełnosprawnością mają często niespotykaną wręcz siłę i charyzmę.
- Jednym z naszych pierwszych gości była moja uczennica z liceum - Daria Stawrowska, z powodzeniem realizująca się w śpiewie. Przez kilka lat odwiedziło nas wielu gości, m.in. Tomasz Przybyszewski i Łukasz Bednarski z Integracji, Grzegorz Kozłowski - współzałożyciel Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym, członkowie zespołu „Młodzi Migają Muzykę”, Basia Lityńska, czyli aktorka Teatru 21 oraz Wojtek Makowski, medalista igrzysk paraolimpijskich, mistrzostw świata i Europy – wymienia Katarzyna Bryk.
Reakcje dzieci
W tym roku gośćmi szkoły byli uczestnicy warsztatów terapii zajęciowej Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. Społeczność uczniowską odwiedzili również reprezentanci Polski w AMP Futbolu oraz Tomasz Biduś - ambasador Avalon Extreme, członek Kadry Narodowej Rugby na Wózkach, uczestnik mistrzostw Europy i świata tej dyscypliny. Tomasz Biduś przygotował prezentację o sportach ekstremalnych, która wywarła na wszystkich ogromne wrażenie.
- To było niesamowite widzieć, jak człowiek, który nie ma rąk, prowadzi samochód wyścigowy! – wspomina podekscytowany Mateusz, uczeń klasy szóstej.
- Strasznie bym się bała tak jeździć, trzeba być bardzo odważnym, żeby robić coś takiego – dodaje Ewa z siódmej klasy.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz