Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Świat mówi o edukacji

23.09.2009
Autor: Dominika Trębacz. Fot.: Dominika Trębacz
Źródło: inf. własna

250 osób z 30 krajów zjechało do Warszawy na II Międzynarodową Konferencję „Edukacja dla Wszystkich”.

Uczestnicy konferencji. Fot.: Dominika Trębacz- Konferencja jest po to, byśmy stanęli w prawdzie wobec porażek i sukcesów i odpowiedzieli sobie na pytanie, jak to zrobić, by osoba niepełnosprawna stała się pełnoprawnym obywatelem także w kwestii dostępu do edukacji – mówił podczas inauguracji  Paweł Wdówik, kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych na Uniwersytecie Warszawskim, organizatora imprezy.

Międzynarodowy charakter konferencji sprawia, że problemy na niej poruszane nie dotyczą jedynie edukacyjnej sytuacji w Polsce. - Wymyśliliśmy trzy ścieżki tematyczne, które wykraczają poza to, czym zajmujemy się w naszym kraju. Dlatego nie będziemy rozmawiać o tym, jak dostosować materiały do potrzeb uczniów i studentów z niepełnosprawnością, ale na przykład jak projektować dydaktykę, tak by była ona dostępna – powiedział Paweł Wdówik.

W ramach zagadnienia uniwersalnego projektowania edukacji będzie można wysłuchać m.in. wykładu o trójwymiarowych materiałach edukacyjnych, który wygłosi przedstawiciel Japonii, i wystąpienia o robotach, które pomagają dzieciom z niepełnosprawnością ruchową we Włoszech.

Organizatorzy chcą zająć się także zagadnieniami wykraczającymi poza tradycyjną niepełnosprawność. – Z badań wynika, że co piąty polski uczeń zmaga się z przewlekłymi chorobami, takimi jak astma, alergia, choroby kręgosłupa i choroby psychiczne. Takie dzieci nie posiadając orzeczeń o potrzebie szkolenia specjalnego, często nie mogą otrzymać właściwej pomocy w szkole. Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich niezbędna jest debata publiczna, z udziałem rodziców, pedagogów i przedstawicieli administracji publicznej na temat naszych powinności wobec tych dzieci – mówił reprezentujący rzecznika, profesor Janusz Szymborski.

Duży blok wystąpień dotyczył będzie coraz bardziej popularnego zagadnienia edukacji włączającej. To, że świat opowiada się za edukacją włączającą, można było usłyszeć podczas inauguracyjnego wykładu  przedstawicielki Stanów Zjednoczonych.  – Początkowe myślenie w moim kraju polegało na segregowaniu, leczeniu, naprostowywaniu uczniów, tworzeniu klas specjalnych. Ale ja powtórzę za Einsteinem: „Dzisiejsze problemy nie mogą być rozwiązywane za pomocą myślenia, które do nich doprowadziło”. Moim celem jest wyeliminowanie segregacji klas – powiedziała Diane Lea Ryndak z Uniwerysytetu Florydy w Stanach Zjednoczonych.

Konferencja potrwa do 25 września. Wykłady i warsztaty odbywają się w zabytkowych budynkach Uniwersytetu Warszawskiego. Niestety wstęp na konferencję wymagał wcześniejszej rejestracji. Dla wszystkich zainteresowana dostępna jest towarzysząca konferencji Wystawa Technologii Asystujących i Rozwiązań Adaptacyjnych, która znajduje się na pierwszym piętrze dawnej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, na terenie kampusu głównego UW przy Krakowskim Przedmieściu 26/28.

Więcej informacji znajduje się na stronie www.disability.uw.edu.pl.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas