Kolarstwo tandemowe: na MP torowców powiało nowością
Polskie kolarstwo tandemowe uznawane jest za jedne z najlepszych na świecie. I to nie bez przyczyny. Do naszych szosowych mistrzów świata Krzysztofa Kosikowskiego i Artura Korca oraz mistrzów paraolimpijskich Andrzeja Zająca i Dariusza Flaka dołączają kolejni, ambitni kolarze. Bohaterami zakończonych w Szczecinie Mistrzostw Polski Niewidomych i Słabowidzących w Kolarstwie Torowym byli zawodnicy mniej znani – Przemysław Wegner i Arkadiusz Garczarek z Poznania oraz Damian Szumigaj z pilotem Sylwestrem Matusiakiem w Warszawy.
Poznaniacy, którzy już wcześniej na wyścigach szosowych i jeździe na czas nie tylko w kraju „deptali po piętach” starszych mistrzów, zdobyli w Szczecinie aż dwa złote medale – w widowiskowych sprintach i morderczej jeździe na 4000 m. Złoto na 1 km wywalczyli Damian Szumigaj i Sylwester Matusiak.
Ozdobą szczecińskich mistrzów był występ tandemu kobiecego w składzie Marta Skowron – Natalia Korc. Panie, występując z panami w jednej kategorii, zajęły 12. miejsce w wyścigu na 1000 m. Za nimi uplasowały się jeszcze dwie załogi.
Znacznie lepiej niż Natalii Korc poszło Arturowi Korcowi. Aktualny mistrz świata w wyścigu szosowym w parze z Piotrem Kołodziejczukiem zdobył srebrny medal w wyścigu na 4000 m.
Wyniki:
(medaliści)
1000 m
1. Damian Szumigaj, pilot Sylwester Matusiak FIZJO-TECH
Warszawa
2. Przemysław Wegner, pilot Arkadiusz Garczarek RAZEM
Poznań
3. Emil Stopierzyński, pilot Łukasz Tunkiewicz OKS Warmia i Mazury
Olsztyn
4000 m
1. Przemysław Wegner, pilot Arkadiusz Garczarek RAZEM
Poznań
2. Piotr Kołodziejczuk, pilot Artur Korc OKS Warmia i Mazury
3. Adrian Juszczyk, pilot Dariusz Nowak Warszawski Klub
KFSiTNiS
Sprint
1. Przemysław Wegner, pilot Arkadiusz Garczarek RAZEM
Poznań
2. Emil Stopierzyński, pilot Łukasz Tunkiewicz OKS Warmia i Mazury
Olsztyn
3. Adrian Juszczyk, pilot Dariusz Nowak Warszawski Klub
KFSiTNiS
Pełne
wyniki zawodów.
Zawody tandemowe na torze kolarskim rozgrywane są wg podobnych samych zasad, które obowiązują w kolarzy sprawnych. Reguły na pierwszy rzut oka wydają się nieco skomplikowane. Dlatego warto je poznać bliżej.
Wyścig na 1 km – wyścig indywidualny na dystansie 1000 m ze startu zatrzymanego. Uważany za najcięższą konkurencją torową. Kolarze muszą utrzymać szybkość sprintu przez wydłużony okres. O kolejności decyduje czas jednego biegu.
Wyścig na 4000 m na dochodzenie – dwa tandemy startują ze startu zatrzymanego po przeciwległych stronach toru. Do finału kwalifikują się dwa tandemy z najlepszymi czasami uzyskanymi w eliminacjach. Kolejne tandemy walczą o trzecie miejsce, piąte itd. W finałach – w chwili gdy jeden tandem „dogoni” przeciwnika, oznacza to koniec wyścigu.
Sprint – eliminacje do sprintu odbywają się na 200 m ze startu
lotnego. Od ćwierćfinałów MP odbywały się starty „dwójkowe” ze
startu zatrzymanego. Kolarze walczyli ze sobą na dwa okrążenia
systemem pucharowym, a więc przegrywający odpadał. Oprócz szybkości
w konkurencji wymagane są umiejętności taktyczne i stalowe
nerwy.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- „Wejdź Nowa” z własnym zakończeniem. Teatr Pinokio w Łodzi znów przełamuje bariery dostępu do kultury
- Dentezja – bezpłatna stomatologia bez barier dla osób z niepełnosprawnością w Warszawie
- Gospodynie turnieju minimalnie lepsze. Porażka Polek w meczu otwarcia MŚ
- Nowy system rezerwacji wizyt w urzędzie miasta
- Codziennie stajemy do walki: z miastenią twarzą w twarz
Dodaj komentarz