Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Są bąble w metrze

21.05.2009
Autor: Filip Miłuński. Fot.: Filip Miłuński
Źródło: inf. własna

Na dwóch stacjach warszawskiego metra: Kabaty i Plac Wilsona pojawiły się pierwsze „bąble”, czyli system oznakowania dotykowego krawędzi peronów. Niestety to na razie tylko testy rozwiązania, które zapewni bezpieczeństwo w metrze osobom niewidomym. Prace ruszą najwcześniej jesienią.

- Testujemy cztery wzory zabezpieczeń. Jeden z nich będzie stosowany na krawędziach peronów. Dodatkowo testujemy tzw. wolną ścieżkę, czyli linię która ma bezpiecznie przeprowadzić osoby niewidome od windy przez peron tak, aby nie narazić ich na zderzenie z ławkami i słupkami i nie pozwolić na zbytnie zbliżenie się do krawędzi peronu – wyjaśnia Krzysztof Malawko, rzecznik warszawskiego metra.

Bąble w metrze. Fot.: Filip Miłuński
Na zdjęciu: "bąble" w metrze. Fot.: Filip Miłuński

Dwa pasy „bąbli” pojawiły się na stacji Kabaty przed bramkami prowadzącymi na peron.

- Wcześniej badaliśmy te rozwiązania w warunkach laboratoryjnych i konsultowaliśmy je ze środowiskiem osób niewidomych. Teraz chcemy sprawdzić, jak poradzą sobie z chodzeniem po tych wypustkach wszyscy użytkownicy metra. Chcemy stworzyć jednolite rozwiązanie, które pojawi się nie tylko na peronach metra, ale także na polskich stacjach kolejowych – tłumaczy Malawko.

Metro liczy na uwagi od pasażerów. W tym celu uruchomiono specjalny adres e-mail: testy@metro.waw.pl.

Anna Woźniak-Szymańska. Fot.: Filip MiłuńskiW testach biorą udział m.in. przedstawiciele środowiska osób niewidomych. - Takie wydarzenie to pokazanie całemu społeczeństwu, że wśród nas są osoby z niepełnosprawnościami i że urządzając nasz świat, powinniśmy brać ich potrzeby pod uwagę – podkreśla Anna Woźniak-Szymańska, prezes Koalicji na Recz Osób z Niepełnosprawnością i Polskiego Związku Niewidomych.

Czy wiadomo już, kiedy wszystkie perony warszawskiego metra będą odpowiednio zabezpieczone? Niestety nie. - Trudno w tej chwili powiedzieć, kiedy te udogodnienia się pojawią, bo to będzie wymagało odpowiedniego rozporządzania Ministerstwa Infrastruktury, które prawdopodobnie zostanie wydane jesienią. Gdy rozporządzenie wejdzie w życie, będziemy mogli ogłosić przetargi na wykonanie i montaż – mówi rzecznik metra.
 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas