Paragon wyblakł. Jak udowodnić zakup?
„Chcę oddać do sklepu buty, które są na gwarancji – pisze Czytelniczka. – Niestety, teraz sklepy wydają takie paragony, które po jakimś czasie blakną. Na paragonie nic nie widać. Płaciłam kartą. Czy wystarczy wyciąg z konta? Buty kosztowały bardzo dużo, niestety okazały się bardzo delikatne i szybko uległy zniszczeniu, sprzedawca odmawia przyjęcia reklamacji. Co teraz?”. Tłumaczymy.
Jak zapewnił Konrad Trześniak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), dowodem zakupu (a co za tym idzie podstawą gwarancji) jest nie tylko paragon, ale też wyciąg z konta bankowego.
Obecne przepisy konsumenckie nie warunkują złożenia reklamacji od okazania paragonu. Rzecz jasna, sprzedawca może domagać się o dowód, że zakup został dokonany właśnie u niego, a nie u innego przedsiębiorcy.
Co robić?
W sytuacji, kiedy paragon za zakupy wyblakł, wydrukuj potwierdzenie płatności za produkt, który chcesz zareklamować. W historii transakcji karty, którą dokonałeś zakupu, będzie wskazany adres sklepu oraz data i godzina płatności. Dzięki takiej informacji, możesz również poprosić sprzedawcę, aby to on odnalazł w systemie sprzedażowym kopię paragonu.
- Możesz powołać się również na świadka zakupu – poinformował Konrad Trześniak z UOKiK.
Niektóre paragony rzeczywiście blakną bardzo szybko. Warto jest zrobić kopię ksero lub skan paragonu, gdyż w przypadku reklamacji z pewnością znacząco przyspieszy to całą procedurę.
Jeśli masz problem ze sprzedawcą lub nie jesteś pewien swoich praw, pomocą służą rzecznicy konsumentów oraz Inspekcja Handlowa. Pomoc udzielana jest bezpłatnie. Cenne informacje o prawach konsumenta znajdziesz także na stronie prowadzonej przez UOKiK.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz