Kupiłam uszkodzony towar. Sprzedawca odmawia zwrotu. Co robić?
„W supermarkecie kupiłam sokowirówkę – pisze Czytelniczka. – W domu okazało się, że jest mechanicznie uszkodzona – cały metalowy bok jest wklęśnięty. Sprzedawca odmawia zwrotu. Wytłumaczono mi, że miałam prawo obejrzeć towar w sklepie, a ta wada równie dobrze mogła być spowodowana przeze mnie. Ja jej nie użyłam nawet raz! Proszę o pomoc!”. Pomagamy więc.
Sprzedawca działa niezgodnie z prawem.
- Nie jesteś pozbawiony swoich praw i sprzedawca nie może odmówić reklamacji – powiedział Konrad Trześniak, przedstawiciel Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Podczas zakupów w sklepie stacjonarnym sprzedawca może odmówić zwrotu produktu, który nie jest uszkodzony – czyli wówczas, kiedy po prostu rozmyśliłeś się i chcesz oddać zakup. W przypadku nabycia wadliwego towaru przysługuje reklamacja na podstawie rękojmi. W takim przypadku można żądać od sprzedawcy wymiany produktu na nowy, naprawy lub stosownego obniżenia kosztu nabytej sokowirówki. Jeśli wgniecenie uniemożliwia korzystanie z podstawowej roli sprzętu (tu – w jakikolwiek sposób zakłóca pracę i nie pozwala na zrobienie soku), to można również wnioskować o odstąpienie od umowy i zwrot pieniędzy za zakup. Należy powołać się w takiej sytuacji na wadę istotną towaru.
Jak podaje UOKiK, reklamację można złożyć w dowolnej formie. Jednak najbezpieczniej jest zrobić to pisemnie, dla celów dowodowych w przypadku nierzetelnego sprzedawcy. W reklamacji należy opisać zauważoną wadę i określić swoje żądania (przewidziane w ramach rękojmi). Warto pamiętać, że przedsiębiorca ma obowiązek rozpatrzyć wniosek w ciągu 14 dni.
Jeśli masz problem ze sprzedawcą, pomocą służą rzecznicy konsumentów oraz Inspekcja Handlowa. Cenne informacje prawach konsumenta znajdziesz na stronie prowadzonej przez UOKiK.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz