Zniżka w autobusie. Kto ma prawo sprawdzać dokument?
„Byłam świadkiem przykrego zajścia w autobusie realizującym przewozy lokalne – pisze do nas Czytelniczka. – Kierowca przy sprzedaży biletu zażądał od osoby kupującej dokumentu, potwierdzającego prawo do zniżki. Pani była zbulwersowana, że kierowca zażądał dokumentu. Proszę o wyjaśnienie, czy kierowca, który sprzedaje w autobusie bilety nie jest uprawniony do kontrolowania uprawnienia do zniżki?”. Odpowiadamy.
Zasady przewozu podróżnych regulują przepisy m.in. ustawy Prawo przewozowe oraz ustawy o transporcie drogowym. W oparciu o te akty prawne, poszczególni przewoźnicy mogą wydawać regulaminy określające warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy. W myśl przepisów, przewoźnik wykonujący regularne przewozy osób jest zobowiązany do respektowania uprawnień pasażerów do ulgowych przejazdów, określonych w odrębnych przepisach.
W regulaminach określone są m.in. warunki kontroli biletów. W zależności od przewoźnika, do kontroli biletów oraz dokumentów uprawniających do zniżek może być uprawniony np. kierowca lub obsługa autobusu. W autobusach, w których sprzedaży biletów dokonuje kierowca, zwykle ma on też uprawnienia do kontrolowania uprawnień do zniżek.
Nie znamy regulaminu, obowiązującego u przewoźnika, o którym mowa, możemy jednak przypuszczać, że kierowca miał prawo żądać od pasażerki dokumentów uprawniających do zakupu biletów ze zniżką, więc zachowanie pasażerki nie było właściwe.
Komentarze
-
Kontrola uprawnień
04.01.2017, 22:58PROWADZĄCY POJAZD MA PRAWO A TAKŻE OBOWIĄZEK DO KONTROLI UPRAWNIEŃ.W przypadku kontroli również odpowiada za wydanie odpowiedniego dokumentu przewozu czyli biletu zgodnego z przysługującą zniżką.odpowiedz na komentarz
Dodaj komentarz