Osoby poruszające się na wózkach mogą wydostać się z
peronówjedynie przy pomocy ruchomych chodników. Chodniki
wydają się zbyt strome. Osoba na wózku przy chwili nieuwagi może
się na nich wywrócić.
Układ przejść podziemnych pod Dworcem Centralnym i sąsiadującymi
z nim ulicami jest skomplikowany. Brakuje w nich czytelnych i
dobrze widocznych oznaczeń wskazujących drogę osobie z
niepełnosprawnością, oznaczeń wizualnych oraz systemu oznaczeń
dotykowych, czytelnych dla osób z dysfunkcjami wzroku.
W podziemiach pod Dworcem Centralnym i sąsiadującymi ulicami
zastosowano pochylnie, których parametry nie spełniają warunków
określonych w polskich przepisach. Są zbyt strome, brakuje poręczy,
a długości pojedynczych biegów są zbyt duże.
Do części pasaży podziemnych prowadzą jedynie schody.
Na powierzchnię osoba poruszająca się na wózku może wydostać się
tylko w dwóch miejscach:
- podnośnikiem schodowym na halę główną;
- windą od strony Złotych Tarasów.
Pozostałe wyjścia nie są wyposażone w windy ani podnośniki
schodowe, w związku z czym osoba poruszająca się na wózku nie jest
w stanie dostać się na przystanki tramwajowe ani przedostać się na
drugą stronę al. Jerozolimskich, al. Jana Pawła II oraz ul. Emilii
Plater.
Jedynymi wyjściami z podziemi, na których zainstalowano
podnośniki, są wyjścia na skrzyżowaniu ul. Emilii Plater i al.
Jerozolimskich w północno-wschodnim i południowo-wschodnim
narożniku skrzyżowania. Dotarcie przez osobę poruszającą się na
wózku do tych wyjść od strony Dworca Centralnego jest niemożliwe ze
względu na znajdujące się po drodze schody. Tak więc zainstalowane
podnośniki umożliwiają jedynie przedostanie się osoby poruszającej
się na wózku z jednej strony al. Jerozolimskich na drugą.
Proponowane rozwiązania
Korzystnym rozwiązaniem byłoby zastąpienie ruchomych
chodników windami.
W podziemiach Dworca Centralnego należy wprowadzić wyraźne
oznaczenia szlaków dla osób poruszających się na wózkach. Dodatkowo
dla całego dworca należy opracować system oznaczeń oraz ścieżek
dotykowych, ułatwiających poruszanie się osobom niewidomym.
Pochylnie znajdujące się w podziemiach należy przerobić tak, aby
spełniały wymogi polskich przepisów (odpowiednie nachylenie,
poręcze, szerokości).
Należy wykonać dodatkowe pochylnie przy schodach, przy których
takich pochylni obecnie brakuje. Dobudowane pochylnie powinny
spełniać parametry określone w polskich przepisach.
Wyjścia z podziemi Dworca Centralnego należy wyposażyć w
podnośniki schodowe tak, aby osoby poruszające się na wózkach mogły
dostać się na przystanki tramwajowe oraz na drugą stronę al.
Jerozolimskich, al. Jana Pawła II oraz ul. Emilii Plater.
Wyjścia na skrzyżowaniu ul. Emilii Plater i al. Jerozolimskich w
północno-wschodnim i południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania
powinny być dostępne również od strony Dworca Centralnego.