Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Pies przewodnik w liniach kolejowych Eurostar

08.03.2003

Od jesieni 2003 roku niewidomi pasażerowie będą mogli podróżować kursującym pod kanałem La Manche pociągiem Eurostar wraz ze swoimi psami przewodnikami.
Eurostar to szybka linia kolejowa łącząca Wielką Brytanię z Francją i Belgią poprzez tunel pod Kanałem La Manche.

Wcześniej w liniach Eurostar obowiązywał całkowity zakaz przewozu zwierząt. Teraz z psem przewodnikiem będzie można podróżować z Londynu do Paryża, Brukseli i Lille. Przewóz psa będzie bezpłatny.

Pracownicy kolei przechodzą aktualnie specjalne szkolenie przygotowujące do obsługi tej grupy pasażerów. Szkolenie odbywa się we współpracy z organizacją Psy Przewodnicy dla Niewidomych ('Guide Dogs for the Blind Association'). Eurostar współpracuje także z DEFRA (Brytyjskim Departamentem Środowiska, Żywności i Rolnictwa) w zakresie wprowadzenia procedur i niezbędnego wyposażenia, które umożliwią osobom niewidzącym i ich psom korzystanie z nowej usługi kolei.

Zdaniem Paula Charlesa, dyrektora departamentu komunikacji Eurostar, to niezwykle istotna inicjatywa, która w przyszłości może spowodować, że Eurostarem pojadą także inne 'pracujące psy'. Nie oznacza to jednak, jak podkreślił Charles, że zmieni się polityka linii kolejowych dotycząca zakazu przewożenia zwierząt domowych.

Robin Hutchinson z organizacji 'Psy Przewodnicy dla Niewidomych' wyraził zadowolenie z tej decyzji Eurostaru. Oznacza to, jego zdaniem, że osoby niewidzące i niedowidzące będą mogły coraz pełniej korzystać z niezależności i wolności, jaką zapewnia im posiadanie psiego towarzysza. Psy przewodniki są dobrze ułożone i zachowują się spokojnie. W trakcie szkolenia psów duży nacisk jest położony na trening czystości, dlatego inni pasażerowie nie powinni negatywnie odczuć ich obecności.

Linia Eurostar jest dostępna dla osób korzystających z wózków inwalidzkich oraz osób z innymi uszkodzeniami narządu ruchu, jak również dla osób niewidomych, niedowidzących i z uszkodzeniami słuchu.
W związku z koniecznością pokonania odległości 200 m na terenie terminali, pasażerowie mający kłopoty z poruszaniem się, którzy nie mają własnego wózka, powinni wypożyczyć wózek przed podróżą w terminalu kolei. W takiej sytuacji pasażer powinien zarezerwować miejsce w przedziale ze specjalnymi miejscami dla osób na wózkach.
Osoby podróżujące na wózkach i ich osoby towarzyszące mogą skorzystać ze specjalnej ceny biletu. Z ulgi mogą też skorzystać przewodnicy osób niewidzących i niedowidzących.

Udogodnienia dla niepełnosprawnych w terminalach Eurostaru obejmują:

  • podjazdy na zmiany poziomów z poręczami i przejściowymi podestami, podnośniki i windy
  • przyciski w windach umieszczone na poziomie wózka inwalidzkiego, przyciski w brajlu
  • oznaczenie końca peronów za pomocą podłoża o innej fakturze dla osób niewidzących i niedowidzących
  • odblaskowe oznaczenia słupów i innych przeszkód dla osób niedowidzących
  • podjazdy i wózki inwalidzkie udostępniane na żądanie przy wsiadaniu i wysiadaniu
  • specjalnie przeszkolona obsługa

Na pokładzie pociągu:

  • dwie wyznaczone strefy dla osób podróżujących na wózkach i ich osób towarzyszących w I klasie, możliwość odbycia podróży we własnym wózku
  • dwie toalety dostępne dla wózków w dostosowanych wagonach
  • przyciski umożliwiające wezwanie obsługi w dostosowanych toaletach i strefach dla osób na wózkach
  • drzwi na terenie terminali Eurostaru mają szerokość:
    • salonik/poczekalnia 640 mm
    • zwykła toaleta 530 mm
    • przejście 750 mm
    • drzwi wyjściowe 845 mm
    • toaleta dla osób niepełnosprawnych 700 mm i 740 mm

Asystenci: Eurostar zapewnia osobom o specjalnych potrzebach pomoc asystentów. Pomoc można zamówić podczas rezerwacji biletów, przynajmniej 48 godzin przed planowaną podróżą. Z pomocy można także korzystać na każdym z terminali Eurostaru.
Informacja: +44 1233 617575 (poza Wielką Brytanią), +44 (0) 8705 186 186 (na terenie Wielkiej Brytanii)

The Guide Dogs for the Blind Association (Stowarzyszenie 'Psy Przewodnicy dla Niewidomych') zostało założone w 1934 roku. Jego celem była pomoc osobom niewidzącym i niedowidzącym, realizowana między innymi poprzez szkolenie i przekazywanie psów przewodników. Dziś misją organizacji jest zapewnienie psów przewodników, a także usług związanych ze swobodnym przemieszczaniem się i rehabilitacją. Organizacja działa dzięki finansowym dotacjom osób dobrej woli.

Przeczytaj także:
Francuska kolej kontra niewidoma Brytyjka

O podróżowaniu z psem przewodnikiem możesz przeczytać także:
Alitalia? O nie! 

Podróż z psem przewodnikiem do USA

Więcej informacji na temat linii Eurostar:
http://www.eurostar.com

Organizacja 'Psy Przewodnicy dla Niewidomych':
http://www.gdba.org.uk/

Autor: Joanna Pertkiewicz
Źródło: Eurostar

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas