Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Masz pomysł na społeczny biznes? Pieniądze czekają!

24.06.2016
Autor: Mateusz Różański
Mężczyzna wskazuje palcem czytającego, niżej adres spolecznystartup.pl

Chcesz zatrudniać osoby z niepełnosprawnością, masz pomysł na innowacyjny biznes społeczny albo prowadzisz fundację i chcesz zacząć działalność gospodarczą? Mamy dobrą wiadomość. Właśnie ruszyła druga edycja konkursu Społeczny StartUp. Jego organizatorzy – Fundacja Ashoka, Bank Pekao SA i UniCredit Foundation – czekają na zgłoszenia przedsiębiorców społecznych do 31 lipca.

- Ashoka od wielu lat poszukuje osób, które mają pomysł, jak zmienić rzeczywistość, ale są jednocześnie przedsiębiorcze i potrafią swój pomysł zrealizować – mówiła podczas uroczystego otwarcia drugiej edycji konkursu Agata Stafiej-Bartosik, dyrektorka Fundacji Ashoka w Polsce. – Nawet jeśli nie posiadają one umiejętności biznesowych, to potrafią je zdobyć. W Polsce potrzebujemy dobrych pomysłów na zmianę naszej rzeczywistości. Ale nie mogą to być rozwiązania oparte na prostym schemacie: administracja publiczna robi jedno, biznes robi drugie, a sektor pozarządowy trzecie. Złożoność problemów jest tak wielka, że trzeba sięgać po rozwiązania z różnych źródeł.

Dla „trudnozatrudnialnych”

Właśnie łączeniu zapału do czynienia świata lepszym z wiedzą na temat prowadzenia biznesu służy konkurs Społeczny StartUp. Biorą w nim udział przedsiębiorstwa społeczne, na przykład spółdzielnie socjalne czy fundacje prowadzące działalność gospodarczą, które rozwiązują palące problemy współczesnego świata – jak choćby wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością.

Spośród dziesiątki zwycięskich firm ubiegłorocznej edycji konkursu aż pięć zatrudnia osoby z niepełnosprawnością, w tym tzw. trudnozatrudnialne, czyli osoby z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem.

Wsparcie ze strony biznesu

Zwycięskie firmy oprócz nagrody pieniężnej otrzymują coś o wiele cenniejszego – wsparcie ze strony wielkiego biznesu.

- Społeczny StartUp ma potencjał i pozytywną energię, by zmieniać rzeczywistość poprzez tworzenie nowych miejsc pracy i wyrównywanie szans oraz, co jest niezwykle istotne dla nas, jako banku, wsparcie lokalnych społeczności – tłumaczył podczas otwarcia drugiej edycji konkursu Grzegorz Piwowarek, wiceprezes Zarządu Banku Pekao SA.

Przyznał, że na początku projektu był dość sceptyczny co do jego efektów.

- Ta inicjatywa ma długofalowe skutki dla wszystkich uczestników – mówił jednak. – Społecznikom pozwala lepiej zrozumieć biznes i jego reguły, świat finansów, potencjalnych partnerów i kontrahentów, a dla lokalnych społeczności jest to nowy kierunek rozwoju.

To właśnie Bank Pekao SA i włoska UniCredit Foundation są głównymi partnerami biznesowymi konkursu Społeczny StartUp. Jest to element długofalowej strategii wspierania ekonomii społecznej, jako narzędzia do rozwiązywania problemów współczesnego świata. Menedżerowie Pekao SA i innych firm wcielili się w rolę trenerów biznesu i dzielili się swoimi kompetencjami z przedsiębiorcami społecznymi.

Odkrywcy genialnych pomysłów

- W zeszłym roku wysłaliśmy do Ashoki na konkurs Społeczny StartUp nasz pomysł biznesu społecznego, pomysł nienowy, który przeleżał długi czas w szufladzie – mówił Bogdan Kamiński ze spółdzielni Socjalnej Fajna, która zatrudnia osoby z niepełnosprawnością, a tworzy m.in. zapachowe mydła na zamówienie. – Nikt oprócz nas nie odkrył, że to jest bardzo dobry pomysł. Na szczęście eksperci banku Pekao SA i Ashoki również to odkryli.

Tym genialnym pomysłem są wyspy sprzedażowe z produktami przedsiębiorstw społecznych, które dzięki wsparciu zdobytemu w konkursie Społeczny StartUp zagoszczą w największych centrach handlowych w Polsce. Dzięki temu i innym przedsięwzięciom udało się stworzyć 80 miejsc pracy, a dzięki pracy doradców pro bono każde 1 euro zainwestowane w program przynosiło uczestnikom korzyść o wartości 6,30 euro.

Zgłoś się do konkursu

W tej edycji konkursu Społeczny StartUp organizatorzy podnieśli poprzeczkę. Zwycięzcami zostanie aż 15 przedsiębiorstw społecznych, które do 31 lipca 2016 r. prześlą swoje aplikacje konkursowe. Zwycięzców konkursu, którzy przedstawią najbardziej innowacyjne projekty, poznamy 19 września. Regulamin i więcej informacji można znaleźć na stronie konkursu Społeczny StartUp.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas