Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Szkoła integracyjna odmówiła przyjęcia syna. Specjalna też

27.09.2016
Autor: Joanna

Szkoła integracyjna odmówiła nam przyjęcia z powodu braku miejsc i kierowała do rejonu. Syn ma Mpdz, chodzi samodzielnie z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym. Natomiast szkoła specjalna też, ponieważ w statucie szkoły przyjmują z lekkim, a nie umiarkowanym i karę ponieśli po kontroli, że przyjmowali z umiarkowanym, dzieci stare zostały, a my mamy pecha, po kontroli nie da rady.

Szanowna Pani,

Bez wątpienia jest to niełatwa sytuacja, kiedy obowiązek szkolny winien być spełniony, a pojawiają się przeszkody w postaci braku miejsc. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z ustawą o systemie oświaty to rodzic decyduje o wyborze najlepszej wg niego formy kształcenia dla swojego dziecka. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może wskazywać kilka form: oddział ogólnodostępny, integracyjny bądź specjalny. W związku z powyższym organ prowadzący, powołując się na zapis w orzeczeniu, ma obowiązek zapewnić wybraną przez rodziców formę kształcenia.

Wspomniana ustawa wskazuje, iż odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego. Prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół ponadpodstawowych, w tym z oddziałami integracyjnymi, jest zadaniem powiatów. Natomiast prowadzenie szkół podstawowych i gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, jest zadaniem gmin (przy czym należy pamiętać, że w Polsce część miast to miasta na prawach powiatu, czyli są jednocześnie i gminą, i powiatem). Oznacza to, że rodzice mają prawo zwrócić się z wnioskiem do gminy o zapewnienie dziecku kształcenia w formie integracyjnej, a obowiązkiem gminy jest zorganizowanie takiej formy edukacji.

Wiele ciekawych i przydatnych informacji dotyczących edukacji dzieci z niepełnosprawnością znajdzie Pani również na stronie Projektu Wszystko jasne.

Niestety, nie podała Pani informacji dotyczących funkcjonowania Syna, ale być może dobrym rozwiązaniem byłaby edukacja w Ośrodku Rehabilitacyjno Edukacyjno Wychowawczym (OREW). Ośrodki te są prowadzone przez Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI). OREW jest placówką, w której dziecko może spełniać obowiązek szkolny i podejmować aktywność odpowiednią do swoich potrzeb oraz możliwości. OREW zatrudniają wykwalifikowaną kadrę specjalistów, a ponadto są odpowiednio wyposażone w różnego rodzaju pomoce dydaktyczne oraz sprzęt terapeutyczno-rehabilitacyjny. Działania OREW zapewniają zindywidualizowane podejście do każdego dziecka oraz nowoczesne metody edukacyjne, które mają na celu podniesienie funkcjonowania dzieci i zapewnienie im pełniejszego udziału w codziennym życiu. Proponuję Pani odwiedzenie strony PSONI i skontaktowanie się ze Stowarzyszeniem w celu uzyskania informacji o OREW znajdującym się najbliżej Państwa miejsca zamieszkania.

Z poważaniem,

Adriana Kosicka, Centrum Integracja Gdynia

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas