Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Trakt wokół wrocławskiego Rynku już gotowy

27.04.2016
Autor: Tomasz Wysocki
Źródło: wroclaw.pl
od lewej: kobieta w szpilkach, opierająca nogę o kolano Bartłomieja Skrzyńskiego, obok Agata Roczniak, modelka

Trakt to szeroki na sześć metrów pas wokół całego wrocławskiego Rynku, który ułatwi poruszanie się osobom na wózkach, niewidomym czy rodzicom z dziećmi w wózkach - pisze portal wroclaw.pl.

– To w sumie 4,5 tysiąca metrów kwadratowych powierzchni, wykorzystano do jego budowy 144 tysiące kostek granitowych – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. – Kostki są w trzech rozmiarach, dzięki czemu powierzchnia traktu nie wygląda jak glazura. Kostki były dodatkowo przycinane, a szczeliny między nimi klejone zaprawą.

szpilkostrada, na którą zaraz mają wejść osoby z niepełnosprawnościami, kobiety z dziećmi na wózkach i kobiety na obcasach

By wszystkim chodziło się lepiej

Rynek we Wrocławiu został gruntownie wyremontowany w 1997 roku. Jednak szczeliny między kostkami były jedynie zasypane, a piasek z czasem się wypłukiwał. To powodowało, że w głębokie szpary wpadały koła wózków inwalidzkich i wózków z dziećmi. Trudności z poruszaniem się po nierównej powierzchni miały także osoby niewidome i niedowidzące, skarżyły się na to również kobiety chodzące w butach na wysokich obcasach. 

dziewczynka popycha tatę na wózku po szpilkostradzie

Pierwsze pomysły na poprawienie powierzchni Rynku pojawiły się w 2010 roku, jednak metoda wypełnienia szczelin żywicą nie sprawdziła się. Ostatecznie władze Wrocławia zdecydowały o wymianie pasa powierzchni wokół Rynku, który ochrzczono – szpilkostradą.

kobieta z małym dzieckiem na wózku idąca po szpilkostradzie

Konsultacje z osobami z niepełnosprawnością

Projekt pilotował Bartłomiej Skrzyński. Rzecznik miasta Wrocławia ds. Osób Niepełnosprawnych podkreśla, że pomysł był konsultowany z wieloma grupami mieszkańców, m.in. osobami niewidomymi.

– To także dzięki ich sugestiom zrezygnowano z odsunięcia letnich ogródków restauracyjnych od kamienic i wpasowania tam traktu. W ten sposób powstałby tunel, w którym przecinałyby się ścieżki kelnerów, klientów restauracji i przechodniów. Osoby niewidome byłyby zagrożone tym, że wpadnie na nie np. kelner z gorącym napojem. A ludziom poruszających się na wózkach ogródki ograniczyłyby możliwość podziwiania Rynku podczas spaceru – mówi Bartłomiej Skrzyński.

zdjęcie powierzchni szpilkostrady w tle buty uczestników, biorących udział w wydarzeniu

Budowa szpilkostrady przeciągała się, ponieważ firma, która wybudowała jej większą część, w trakcie prac zbankrutowała. Władze miasta musiały wybrać nowego wykonawcę na dokończenie modernizacji. Prace nad ostatnią częścią traktu trwały od stycznia. 

grupka osób, która testowała szpilkostradę: Bartłomiej Skrzyński, Agata Roczniak, niewidomy mężczyzna i osoby sprawne

Agata Roczniak, modelka poruszająca się na wózku, narzeka pół żartem:

- Jestem niepocieszona, bo tę równą część Rynku wybiera do spacerowania coraz więcej osób, nie tylko na wózkach lub z wózkami dziecięcymi, dlatego nie mogę jeździć po niej wózkiem tak szybko jak do tej pory.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • A w Warszawie na pl. Zamkowym i Krakowskim dalej pod górkę!
    Kulawix
    27.04.2016, 14:04
    Graty dla Wrocławia a może ktoś zadba o kulawych w stolicy bo tu się nic nie konsultuje ze środowiskiem!
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas