Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Ponad 300 barier zniknie w Warszawie

18.03.2016
Autor: inf. prasowa, fot. P. Stanisławski
po stronie chodnika są barierki uniemożliwiające wózkom przejście przez pasy

Więcej pieniędzy, niż wcześniej planowano, zostanie wydanych w tym roku na likwidację barier architektonicznych w Warszawie. Wystarczy ich na zmiany w ponad trzystu miejscach utrudniających poruszanie się po mieście.

W lutym 2016 r. przedstawiono listę barier architektonicznych, które Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) usunie z ulic w 2016 r. korzystając z puli pieniędzy (1 mln zł) przeznaczonych na te cel przez Radę Warszawy. Tak jak w poprzednim roku, w projekt zaangażowały się też dzielnice, które nadesłały 187 propozycji barier do usunięcia. Teraz, po zweryfikowaniu, przedstawiono listę dzielnicowych przedsięwzięć na ten rok. Propozycji było tak dużo, że zwiększona została kwota na to przeznaczona – do 1,2 mln zł – a lista lokalizacji, w których w 2016 r. planowane jest usunięcie barier architektonicznych, obejmuje 315 pozycji – 214 na ulicach zarządzanych przez Zarząd Dróg Miejskich i 101 na ulicach dzielnicowych (Śródmieście, Białołęka, Ochota, Rembertów, Mokotów, Ursynów, Wawer).

Czasem starczy mały wydatek

ZDM planuje m.in. usunąć bariery na Białołęce z ul. Marywilskiej, na Bielanach z ul. Marymonckiej, a na Pradze z ulic Namysłowskiej i Wileńskiej oraz okolic pl. gen. J. Hallera. Śródmieście zapowiada poprawę krawężników m.in. na ulicy Polnej i Jazdów. W tym roku w projekt szczególnie zaangażował się Rembertów – dzielnica usunie bariery np. na ul. Działyńczyków i B. Gembarzewskiego. Mokotów zajmie się przejściami dla pieszych na ul. Ksawerów, a Ursynów na ul. ppłk. Z.S. Kiedacza oraz zbuduje pochylnię przy ul. Wiolinowej przy Domu Sztuki.

Lista może ulec zmianom po przeprowadzeniu przez zarządców dróg pozimowej inwentaryzacji pasów drogowych, a także w czasie przygotowywania kosztorysów na potrzeby przeprowadzenia przetargów na wykonawców prac. Wymienione pozycje mogą zostać zastąpione przez inne z listy rezerwowej, powstałej z Warszawskiej Mapy Barier, oraz zgłoszeń do zarządców drogi.

Likwidacja barier to nie są wielkie inwestycje – przebudowa chodnika przy przejściu dla pieszych to wydatek średnio 1,5-4 tys. zł – ale w niczym nie umniejsza to ich znaczenia, bo obniżony krawężnik i montaż pasów ostrzegawczych przed krawędzią jezdni ułatwia poruszanie się osobom z niepełnosprawnością, starszym czy rodzicom z wózkami. Wybrano miejsca, gdzie bariery są uciążliwe, ale jednocześnie łatwe i szybkie do likwidacji, tak aby bez konieczności prowadzenia kosztownych prac uzyskać efekt – ułatwienie w poruszaniu się po mieście. To przede wszystkim zbyt wysokie krawężniki, nierówne chodniki, brak pasów ostrzegawczych.

Likwidacja barier po raz trzeci

To trzecia edycja projektu likwidacji barier architektonicznych we współpracy miasta i twórców Warszawskiej Mapy Barier. Rokrocznie Rada Warszawy przeznacza na ten cel 1 mln zł. W 2014 r. za 1 mln zł usunięte zostały bariery w 209 miejscach Warszawy; w 2015 r. za 1,4 mln zł zlikwidowano 211 barier.

Miasto Warszawa współpracuje ze stowarzyszeniem SISKOM przy projekcie Warszawska Mapa Barier. Projekt powstał w 2011 r. i został przygotowany przez stowarzyszenie SISKOM we współpracy z innymi organizacjami społecznymi. Warszawska Mapa Barier gromadzi w jednym miejscu i lokalizuje na mapie zgłaszane przez różne organizacje i instytucje bariery architektoniczne, które są utrudnieniem w poruszaniu się dla wielu użytkowników, nie tylko osób niewidomych lub osób z niepełnosprawnością ruchową, ale także dla rodziców z wózkami dla dzieci, osób starszych, rowerzystów, a nawet osób z dużym bagażem podróżnym; słowem dla wszystkich, którzy poruszają się pieszo. Bariery architektoniczne to np.: za wysokie krawężniki na przejściach dla pieszych, brak płyt ostrzegawczych dla osób z wadami wzroku, schody bez podjazdów i wind, nierówne i wąskie chodniki, przeszkody na drodze, czyli źle ustawione znaki drogowe, ławki, kosze na śmieci.

Komentarz

  • Zbębne słupki
    obserwator
    26.03.2016, 21:15
    Na ul. Taśmowa ustawiono bezmyślnie słupki w jezdni zmniejszają liczbę aut które mogłyby zaparkować przy krawężniku- paranoja.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas