Prawnik radzi: co w dowodzie rejestracyjnym?
Jestem osobą niepełnosprawną z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Czy niewielka przeróbka samochodu dostosowująca auto do mojej niepełnosprawności musi być odnotowana w dowodzie rejestracyjnym (na wypadek kontroli policji)? Prawo jazdy mam zrobione jako osoba niepełnosprawna (są w nim wpisane odpowiednie kody).
Danuta M. z woj. pomorskiego
Materia ta jest szczególnie skomplikowana. W zasadzie mamy tu do czynienia z pewnym brakiem uregulowań.
Polski system prawny związany z procedurami dopuszczenia do ruchu i rejestracji pojazdu jest nieuporządkowany, szczególnie w zakresie zatwierdzania, badania i dokumentowania zmian konstrukcyjnych polegających na dostosowaniu pojazdu do kierowania przez osobę z niepełnosprawnością ruchową. Taki stan rzeczy utrwalił się od co najmniej 30 lat, a od 2004 r. przyczynia się do tego również niekonsekwencja ustawodawstwa Unii Europejskiej i brak spójności z przepisami krajowymi.
Nie ma przepisów, które jednoznacznie wypowiadają się w sprawie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym. Niemniej jednak warto podkreślić, że do adaptacji pojazdu w szczególności przeznaczonego do kierowania przez osobę z niepełnosprawnością ruchową należy podchodzić z pełną odpowiedzialnością.
Odpowiedzialność właściciela
Niekiedy łatwość montażu oraz związany z tym niski koszt powodują błędne przeświadczenie o niewielkiej wadze przeprowadzonej modyfikacji pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu pojazdu.
Na przykład często spotykany montaż gałki na kole kierownicy jest modyfikacją układu kierowniczego pojazdu. Taka modyfikacja nie wiąże się zwykle z koniecznością ingerencji w układ kierowniczy lub układ zwrotniczy pojazdu. Jednak nieprawidłowo wykonana stwarza zagrożenie utraty możliwości pewnego posługiwania się urządzeniami do kierowania pojazdu, a nawet całkowitej utraty panowania nad pojazdem.
Nie wolno przy tym zapominać, że odpowiedzialność właściciela, posiadacza czy użytkownika pojazdu za stan techniczny pojazdu jest ściśle określona i dotyczy również osoby z niepełnosprawnością ruchową. Zarówno w przepisach Kodeksu karnego, Kodeksu wykroczeń, jak i Kodeksu cywilnego kwestia odpowiedzialności za stan techniczny pojazdu jest jednoznacznie określona. Szczególnie dolegliwa może być odpowiedzialność wynikająca z prawa cywilnego. W orzecznictwie przyjęto pogląd, że za stan techniczny pojazdu mechanicznego odpowiedzialność ponosi posiadacz pojazdu, choćby na ten stan nie miał żadnego wpływu, nie mógł go przewidzieć i znać.
Dostosowane pojazdy
Chodzi w szczególności o takie sytuacje, w których wyłączną przyczyną zdarzenia powodującego szkodę była usterka lub wada pojazdu, powstała na skutek zawinionego działania (zaniechania) pracownika warsztatu naprawczego, serwisu lub producenta. W takim wypadku zobowiązanym do naprawienia szkody wyrządzonej ruchem pojazdu, będzie jego posiadacz, który będzie mógł wystąpić do warsztatu lub producenta pojazdu z roszczeniem o zwrot odszkodowania wypłaconego poszkodowanemu.
W przypadku kolizji – czy to z winy kierowcy z niepełnosprawnością, czy innego uczestnika ruchu – ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania za niehomologowane przeróbki w samochodzie, wykonane nieprofesjonalnie, przez osobę lub warsztat niemających do tego uprawnień.
Adaptacje pojazdów przeznaczonych do kierowania przez osoby z niepełnosprawnością ruchową lub do ich przewożenia powinny być wykonywane przez wyspecjalizowane podmioty gospodarcze prowadzące w tym zakresie ugruntowaną działalność.
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- „Wejdź Nowa” z własnym zakończeniem. Teatr Pinokio w Łodzi znów przełamuje bariery dostępu do kultury
- Dentezja – bezpłatna stomatologia bez barier dla osób z niepełnosprawnością w Warszawie
- Gospodynie turnieju minimalnie lepsze. Porażka Polek w meczu otwarcia MŚ
- Nowy system rezerwacji wizyt w urzędzie miasta
- Codziennie stajemy do walki: z miastenią twarzą w twarz
Komentarz