Czas pracy zdalnej. Mam być do dyspozycji 10-12 godzin?
Witam. W jakim wymiarze czasu powinna pracować osoba niepełnosprawna z orzeczoną niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym, jeśli wykonuje pracę w domu? Chodzi dokładnie o odbieranie i wykonywanie połączeń, obsługę internetu i maili. Pracodawca (ZPCH) wymaga, abym była dostępna pod telefonem 10-12 godzin na dobę twierdząc, że przez większość czasu patrzę w komputer i nic nie robię (co jest nieprawdą). Czy mogę domagać się wyznaczenia ram godzinowych pracy, po których będę mieć czas wolny? Jestem zatrudniona na cały etat, umowa o pracę na okres próbny 3 miesięcy z wypowiedzeniem 1 tygodnia. Na umowie widnieje miejsce pracy „województwo pomorskie”, nie ma wskazanych godzin, natomiast przed podpisaniem umowy podpisywałam regulamin zakładu, w którym była mowa o 35h/tygodniowo. Pozdrawiam
Szanowna Pani,
Pracodawcę, jak i Panią, obowiązują przepisy odnośnie czasu pracy, zawarte w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, również te, z których wynika, iż czas pracy osoby niepełnosprawnej w stopniu umiarkowanym nie powinien przekraczać 7 godzin (doba) i 35 godzin (tydzień), chyba że lekarz na Pani wniosek zgodzi się, aby pracowała Pani dłużej lub pracuje Pani przy pilnowaniu.
Zgodnie z art. 128 § 1. Kodeksu Pracy, czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Według mnie, musi Pani wiedzieć, w jakich godzinach Pani pracuje, a w jakich ma Pani wolne, stąd powinna Pani według mnie zwrócić się do pracodawcy o podanie, w jakich godzinach będzie Pani pozostawać do dyspozycji pracodawcy, a więc będzie Pani pracować zgodnie z definicją czasu pracy wskazaną w art. 128 § 1. Kodeksu Pracy.
Z poważaniem,
Grzegorz Jaroszczyk, prawnik