Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czekam i witam!

15.01.2016
Autor: Róża Matuszewska, fot. archiwum redakcji
Źródło: Integracja 6/2015
kobieta z podróży przytula osobę na wózku na lotnisku

Codziennie setki Polaków ruszają na dworce i lotniska, by powitać swoich bliskich wracających m.in. z Londynu czy Dublina. Dzięki dostosowaniu Lotniska Chopina w Warszawie do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami „osobiste” wzruszenia nie ominą także osób na wózkach.

Lotnisko Chopina w Warszawie jest pierwszym w Polsce obiektem związanym z transportem, który szczyci się integracyjnym znakiem jakości – certyfikatem OBIEKT BEZ BARIER. Oznacza to, że zapewnia osobom z różnymi niepełnosprawnościami możliwość swobodnego przemieszczania się po całym dostępnym obiekcie. Tłumy pasażerów z mnóstwem bagaży, czekające na nich rodziny i próbująca zapanować nad wszystkim obsługa, to w najbliższych dniach codzienność.

Terminal Lotniska Chopina jest przestronny i w pełni dostępny dla pasażerów o różnych stopniach sprawności i niesprawności.

Od parkingu do hali przylotów

Osoba poruszająca się na wózku ma zapewniony komfort już od momentu zaparkowania przed halą przylotów. Są tam bowiem miejsca parkingowe oznaczone „kopertą”. Po wyjściu z auta właściwie cała komunikacja do hali przylotów odbywa się na jednym poziomie. Nie ma krawężników, schodów ani innych barier architektonicznych, więc bez pomocy wózkowicz może dostać się do budynku terminalu. Po drugiej stronie rozsuwanych drzwi także nie napotka utrudnień. Są za to ułatwienia – wiele dostępnych toalet i odpowiednio przygotowane oraz opatrzone właściwymi i czytelnymi symbolami punkty informacyjne.

dwoje starszych ludzi na wózkach rozmawia z asystentem na lotnisku

Osoby na wózkach, ale też niskiego wzrostu nie powinny mieć problemu z odczytaniem wyświetlanych na ekranach informacji dotyczących przylotów i odlotów. Dzięki temu bez problemu dowiedzą się, kiedy np. przybędzie samolot z Los Angeles z przyjaciółmi lub rodzeństwem na pokładzie. Do potrzeb osób oczekujących przystosowane są też stojaki z publikacjami, zawierającymi m.in. informacje na temat lotniska.

Dostępność i komfort

Czas oczekiwania na bliskich można umilić sobie wypiciem kawy lub wyborem drobnego upominku, gdyż sklepy i kawiarnie spełniają wymogi dostępności. Władze lotniska zadbały również o potrzeby osób starszych i poruszających się o kulach – większość siedzeń na lotnisku wyposażona jest w oparcia i podłokietniki. Ponadto są specjalne podwyższone miejsca, na których może usiąść osoba towarzysząca wózkowiczowi, tak by móc rozmawiać z nim twarzą w twarz.

Wszystkie wymienione i sprawdzone udogodnienia, a także życzliwa postawa obsługi lotniska sprawiają, że nic nie powinno zmącić wspaniałych chwil powitania przybyłych z daleka krewnych lub przyjaciół. No, może poza... opóźnieniem przylotu.


Materiał przygotowany we współpracy z

logo Porty Lotnicze

 

Komentarz

  • podróże uczą ;)
    ynio
    20.01.2016, 13:48
    Wszystkie lotniska - nie tylko w Polsce- mają już podobny poziom obsługi pasażerów niepełnosprawnych . I jest to wysoki poziom . Nic, tylko chcieć by PKP i PKS mu dorównały i porównanie "nabity jak PKS" było tylko historią . Pozdrawiam .

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas