Czy trzeba w pracy okazać orzeczenie o stopniu niepełnosprawności?
Posiadam lekki stopień niepełnosprawności. Czy mam obowiązek o tym fakcie poinformować pracodawcę przed podpisaniem umowy o pracę?
Szanowny Panie,
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie ma obowiązku informowania pracodawcy o posiadaniu orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Korzystanie przez osobę z niepełnosprawnością z uprawnień pracowniczych przewidzianych w Ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych jest prawem, a nie obowiązkiem danego pracownika. Decyzja o poinformowaniu pracodawcy o posiadanym orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności należy wyłącznie do pracownika, a nieprzekazanie ww. informacji pracodawcy nie niesie za sobą konsekwencji.
Oczywiście osoba, która nie poinformuje pracodawcy o posiadanym statusie osoby niepełnosprawnej, nie może korzystać z uprawnień przysługujących niepełnosprawnym pracownikom. Równocześnie pracodawca nie może korzystać z przysługujących mu uprawnień z tytułu zatrudniania pracownika z niepełnosprawnością.
Jednakże wskazana powyżej ogólna zasada może doznać pewnych ograniczeń w zależności od indywidualnej sytuacji danej osoby i rodzaju podejmowanego zatrudnienia, tj. wtedy, kiedy informacje np. o stanie zdrowia mają znaczenie, chociażby z uwagi na bezpieczeństwo podejmowanej pracy, a ważne informacje są zatajane lub podawane niezgodnie z prawdą w czasie badania w zakresie medycyny pracy.
Z poważaniem,
dr Michał Urban, radca prawny