Przejdź do treści głównej

Osoby głochoniewidome

W aktualnym odcinku programu „Misja Integracja” pokazujemy, jak na co dzień funkcjonują osoby, które są pozbawione dwóch najważniejszych zmysłów, czyli wzroku i słuchu.

Głuchoniewidomi to osoby z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku. Szacuje się, że w Polsce jest około 7 tys. takich osób. Niestety w świadomości bardzo wielu ludzi do dziś tkwi krzywdzący dla głuchoniewidomych pogląd, że to osoby, które same niewiele są w stanie zrobić. Tymczasem przy odpowiedniej edukacji i właściwym wsparciu osoby głuchoniewidome mogą z sukcesami realizować się w życiu społecznym, zawodowym i rodzinnym.

Doskonałym przykładem jest gość tego odcinka programu „Misja Integracja”, Grzegorz Kozłowski – współzałożyciel i przewodniczący Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym, twórca autorskiego alfabetu punktowego do dłoni oraz laureat konkursu „Człowiek bez barier” w 2006 roku. Grzegorz Kozłowski urodził się z zaćmą, ale zachował resztki widzenia w jednym oku. Słyszał i mówił normalnie do 4. roku życia, gdy wskutek niewłaściwego użycia streptomycyny, zaczął tracić słuch. W wieku 8 lat trafił do ośrodka dla niewidomych w Laskach pod Warszawą. Nauczył się pisać i czytać brajlem. Studiował informatykę na Uniwersytecie Warszawskim. Dziś kieruje ogólnopolską organizacją, która wspiera osoby głuchoniewidome.

Piotr Pawłowski rozmawia z gościem o sytuacji osób głuchoniewidomych w Polsce, ich codziennym funkcjonowaniu, edukacji oraz urządzeniach, które wspierają ich w pracy i pomagają w pozyskiwaniu bieżących informacji.

Widzowie programu mają również okazję zobaczyć na czym polega i jaką rolę odgrywa specjalistyczna pomoc tłumacza-przewodnika osoby głuchoniewidomej. Ewa Oleszczak, która towarzyszyła Grzegorzowi Kozłowskiemu w studio, na wypadek trudności komunikacyjnych podczas rozmowy, prezentuje widzom jak działa alfabet Lorma, czyli jedna z alternatywnych, dotykowych metod komunikacji z osobami głuchoniewidomymi.

W programie opowiadamy też o pracy polskiej tyflopedagożki, Marty Bielawskiej, która z ramienia Fundacji Usłyszeć Afrykę wyjechała na wolontariat do Ghany, gdzie pracowała w szkole dla dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej. Szkoliła afrykański personel w zakresie wczesnego wspomagania dzieci z dysfunkcją wzroku, pokazywała jak tworzyć pomoce i materiały, dzięki którym małym dzieciom z problemami wzrokowymi łatwiej jest rozpocząć naukę w szkole. Wolontariuszka opowiada o projekcie „Szkoła pełna dźwięków” oraz pracy z Sylvią Peprah, która jest pierwszą głuchoniewidomą maturzystką w Ghanie.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Powiązane filmy

Prawy panel

Wspierają nas