Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Metro tragicznie (nie)dostosowane

18.09.2008
Autor: oprac.: redakcja, fot.: Wojciech Traczyk/EastNews/SE
Źródło: Źródło: Polska The Times

Wczoraj ok. godziny 13.15, Filip - niedowidzący, 23-letni student wpadł pod pociąg metra na stacji Centrum. Przeżył, ale jest w szpitalu w stanie ciężkim.

Wypadek wydarzył się w momencie gdy na stację wjeżdżał pociąg w kierunku Bielan. Chłopak chciał wsiąść, choć pociąg dopiero zaczął hamować. Wpadł prosto pod nadjeżdżający skład.

Ruch w metrze został natychmiast wstrzymany. Przyjechało pogotowie ratunkowe, trzy wozy straży pożarnej i prokurator. Po półgodzinnej akcji ratownikom udało się wyciągnąć Filipa spod wagonu. Z urazem czaszki, w stanie ciężkim, został odwieziony do szpitala.

zdjęcie: wypadek w metrze, fot.: Wojciech Traczyk/EastNews/SE
Fot.: Wojciech Traczyk/EastNews/SE

Pozostaje pytanie: dlaczego taki wypadek się wydarzył? Czy metro warszawskie rzeczywiście jest tak bezpieczne dla osób niewidomych i niedowidzących, jak nas zapewniają pracownicy metra? Według nich na każdej stacji są zabezpieczenia – powierzchnia peronu jest wykonana z chropowatego kamienia, który umożliwia niewidomym wyczucie stopą lub laską, że peron się kończy. Ich zdaniem – to wystarczy.

zdjęcie: wypadek w metrze, fot.: Wojciech Traczyk/EastNews/SE
Fot.: Wojciech Traczyk/EastNews/SE

Zupełnie co innego mówią sami niewidomi i niedowidzący. Małgorzata Pacholec, dyrektor Polskiego Związku Niewidomych mówi, że PZN od roku domaga się poprawienia jakości zabezpieczeń metra. Chodzi o to, by pas z wypustkami był lepszej jakości i o wyraźniejszej fakturze – taki, jakie stosuje się w innych europejskich stolicach. – Na spotkaniu z panią prezydent Hanną Gronkiewicz-Waltz usłyszałam, że to dobre rozwiązanie, jednak zbyt kosztowne – mówi.

Tylko czy na bezpieczeństwie można oszczędzać? Czy nie można by brać przykładu np. z Paryża czy Kopenhagi? Tam na peronach metra zainstalowane są bramki, które otwierają się automatycznie dopiero wtedy, gdy pociąg się zatrzyma.


Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • kom..
    Jacek
    19.09.2008, 07:24
    Jak chodzi o bezpieczenstwo niewidomych i slabowiadzacych to jest kosztowne ale unia europejska ma dostosowane to my nie musimy bo kosztowne ale ceny podnosza na wszystko bo w uni takie sa ale jesli chodzi o bezpieczenstwo to nie ma pieniedzy nie rozumiem tego..
    odpowiedz na komentarz
  • metro i inne
    Elżbieta Bańczyk
    19.09.2008, 00:38
    Żal mi Filipa i życzę mu szybkiego powrotu do zdrowia. Metro nie jest przystosowane, sama osoba niepełnosprawna na wózku nie wsiądzie do metra. Peron jest za daleka od wagonów a wagony radzieckie są za wysokie. Najgorszą i najpodlejszą rzeczą jest to, że władza oszczędza na bezpieczeństwie niepełnosprawnych, natomiast sobie funduje bezpieczne drogie auta, i to jest chore. Chciała bym doczekać że projektanci zanim cokolwiek zaprojektują zapytają niepełnosprawnych czy tak to może być. Takich kwiatków, durnych urzędasów,jest tysiące.Np: rynsztoki!, windy krótkie wąskie z wyjściem z boku. Pożyczę swój wózek temu projektantowi aby z tej windy wysiadł sam ! Pozdrawiam EB
    odpowiedz na komentarz
  • TRZYMAMY KCIUKI
    ab
    18.09.2008, 18:36
    FILIP NIE DAJ SIĘ - SILNY JESTEŚ CHŁOPIE (A WIEM ŻE TAK) WIĘC WALCZ -> KROSNO Z TOBĄ
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas