Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Głos nauczycielski: MEN planuje zmianę sposobu finansowania uczniów z niepełnosprawnościami

04.11.2024
Autor: oprac. MR, fot.Mateusz Różański
Źródło: glos.pl
klasa w szkole pełna dzieci

Andrzej Duda podpisał ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.  Zgodnie z ustawą od 2025 roku gminy, miasta, powiaty oraz województwa będą korzystać z nowego modelu obliczania dochodów z podatków PIT i CIT. Rewolucyjne zmiany czekają m.in. finansowanie oświaty. Likwidacji ulegnie dotychczasowa subwencja oświatowa.

Jak donosi Głos Nauczycielski części subwencji ogólnej dla samorządów zastąpione zostaną potrzebami finansowymi. Będą to potrzeby:  wyrównawcze, oświatowe,  rozwojowe,  ekologiczne i uzupełniające.

Rozporządzenie MEN

Obecnie procedowany w Sejmie Projekt budżetu państwa na 2025 nie zawiera subwencji oświatowej. Dlatego Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt rozporządzenia ws. sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025.

Autorzy projektu rozporządzenia zaproponowali zmianę sposobu finansowania uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, oraz zmiany w zakresie finansowania w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Chodzi o wprowadzenie wskaźników zwiększających liczbę uczniów niepełnosprawnych.

Będzie więcej pieniędzy

MEN szacuje, że w wyniku tych zmian nastąpi zwiększenie środków naliczanych w ramach potrzeb oświatowych w zakresie uczniów w szkołach:

  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi o 11 proc.;
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera o 25 proc.;
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją o 8 proc.;
  • zagrożonych niedostosowaniem społecznym o 5 proc.;

oraz dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym:

  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi o 7 proc.;
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera o 16 proc.;
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją o 7 proc.;

O ok. 2 mln zł mniej przewidziano na finansowanie uczniów niepublicznych szkół policealnych kształcących w trybie stacjonarnym i zaocznym – to efekt wprowadzenia zróżnicowania dotyczącego kształcenia w tych szkołach w trybie stacjonarnym i zaocznym.

- Dodatkowo w ramach zwiększenia finansowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zostaną naliczone wyższe środki w wysokości 1,3 mld zł (w tym 0,5 mld zł w zakresie dzieci w wychowaniu przedszkolnym oraz 830 mln w zakresie uczniów szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia) – czytamy w Ocenie Skutków Regulacji.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas