Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Sensorycznie i na serio 4.0. Rozwiązania znoszące bariery osób z niepełnosprawnościami!

15.10.2024
Autor: inf. pras., fot. organizator wydarzenia

Turkusowy motyl jest międzynarodowym symbolem osób g/Głuchych*. Żyje w ciszy, a jego skrzydła - niczym migające dłonie - cieszą świat feerią swoich barw. 18 października rusza czwarta odsłona kampanii Sensorycznie i na Serio, która w tym roku przybliża aspekty życia osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niesłyszących. Poznamy bariery z jakimi się zmagają i możliwości z jakich - dzięki nowym technologiom - mogą już korzystać.

Dostępność na serio

- Ideą akcji Sensorycznie i na serio jest stworzenie inkluzywnej przestrzeni, w której pełnosprawni będą mogli spotkać osoby ze szczególnymi potrzebami. Tegoroczna edycja kampanii udowodni, że dzięki nowym technologiom znoszenie ograniczeń jest możliwe w wielu dziedzinach życia. Chcemy, by idea świata bez barier nabierała praktycznego sensu i to zarówno w codziennej przestrzeni życia, ale też tej wirtualnej. Wczuwanie się w sytuację innych jest niezwykle ubogacające i jesteśmy przekonani, że wpłynie to na postawę poszczególnych osób i całej branży technologicznej –  mówi Magdalena Dydyszko, inicjatorka kampanii.

Cykl spotkań rozpocznie branżowa konferencja na temat dostępności gier komputerowych dla graczy z niepełnosprawnościami, a następnie odbędzie się ogólnopolski hackathon. Finał akcji przewidziany jest w Galerii Krakowskiej, gdzie przekonamy się, że rozwój technologii znosi bariery: g/Głusi* czują na swym ciele dźwięki, niewidomi strzelają do celu, a niepełnosprawni ruchowo biorą udział w wyścigach.

Kampania po raz czwarty zagości w sercu Krakowa. Dwutygodniowe wydarzenia - w całości poświęcone dostępności i uświadamianiu potrzeby uniwersalnego projektowania - rozpoczną się 18 października od konferencji „Dostępny gaming”.

Specjaliści będą odpowiadać na pytania: „Jakie nowości czekają nas w związku z rozwojem nowych interfejsów komputerowych i AI? Jak zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na gry komputerowe dla osób z niepełnosprawnościami?”. W przestrzeni konferencji będą stanowiska z symulatorami, VR-em, haptyką, eyetrackingiem, sprzętem prezentującym bariery związane ze starością. Udział w konferencji jest całkowicie bezpłatny, obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Hackathon - gaming bez barier

- 19 i 20 października, odbędzie się hackathon orbitujący wokół dostępności rozrywki wirtualnej i multimedialnej. Temat wydaje się lekki, jednak wymaga znajomości wielu dziedzin na pograniczu dostępności, sztuki i programowania, co z pewnością stanowić będzie pole do wzajemnej inspiracji. Spodziewamy się szerokiego wachlarza proponowanych rozwiązań, gdyż gry to medium niezwykle różnorodne. Ogranicza nas tylko wyobraźnia i realne potrzeby odbiorców. Jako organizatorzy nie stawiamy zatem wyraźnych granic. Zapraszamy zespoły, które chcą zaprezentować nową grę dla osób z konkretnym rodzajem niepełnosprawności, zaprojektować uniwersalny interfejs, aplikację VR o zwiększonej dostępności, czy fizyczny manipulator zastępujący myszkę lub klawiaturę. Do wygrania przewidzieliśmy 12 000 zł –  zachęca Piotr Kowalski, członek zarządu fundacji Per Aspera, organizator Sensorycznie i na Serio.

Dni Dostępności w Galerii Krakowskiej

- Od 24 do 26 października, w pasażu Galerii Krakowskiej, odbędzie się kluczowy event kampanii Sensorycznie i na Serio - Dni Dostępności. Na 14 stanowiskach odwiedzający doświadczą nowych bodźców i poznają nowoczesne technologie wspierające osoby z niepełnosprawnościami. Zaprezentujemy m.in. stanowiska do odsłuchu koncertów ambisonicznych za pomocą zbroi haptycznej, która zamienia dźwięk w dotyk oraz przestrzenne nagrania binauralne, dające wyobrażenie o sposobie postrzegania świata przez osoby niewidome –  mówi Piotr Kowalski.

- Właściwie użyta technologia może znosić bariery pomiędzy ludźmi z niepełnosprawnościami i osobami w pełni sprawnymi – dodaje Piotr Kowalski.

- W Galerii Krakowskiej znajdziemy kilkanaście stoisk prezentujących nowatorskie rozwiązania usprawniające życie osób z niepełnosprawnościami. Podczas wydarzenia będzie można wypróbować symulatory lotów na lotni i paralotni. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wspólnie wpływać na komfort życia osób
z niepełnosprawnościami. To nasz obowiązek, ale też odpowiedzialność, by przestrzeń, którą udostępniamy, była dla każdego klienta jak najbardziej przyjazna –  mówi Jarosław Szymczak, dyrektor Galerii Krakowskiej.

Poznajmy się!

- Organizatorzy wydarzenia w Galerii Krakowskiej przewidzieli także serię atrakcji dla osób z ograniczeniami słuchu czy wzroku oraz dla wszystkich, którzy ciesząc się pełnym zdrowiem, chcą spróbować swoich sił w poszczególnych dyscyplinach paralimpijskich. Odwiedzający będą mogli poczuć, jak postrzegają świat osoby głuche czy niewidome. Przymierzą gogle imitujące wady wzroku, pokonają labirynt z białą laską, a dzieci nauczą się pisać swoje imię alfabetem Braile’a i stworzą dotykowe obrazki –  mówi inicjatorka kampanii, Magdalena Dydyszko.

- Każdy będzie mógł się nauczyć jeździć na aktywnym i elektrycznym wózku inwalidzkim, by później wypróbować nową umiejętność podczas pojedynku szermierczego i bokserskiego. Sprawdzą także swoją sprawność w wyścigach na handbikeu i precyzję w strzelectwie laserowym. Z pewnością dla wielu nowością będą zawody w tzw. strzelectwie bezwzrokowym z broni krótkiej lub długiej, które odbywają się całkowicie bez użycia zmysłu wzroku –  dodaje Magdalena Dydyszko.

Więcej informacji: https://sensorycznieinaserio.org/

Zadanie publiczne współfinansowane ze środków Miasta Krakowa.


Patronat honorowy: PFRON i Urząd Marszałka Województwa Małopolskiego. 

Współorganizator – Galeria Krakowska

Sponsorzy główni i fundatorzy nagród: Tesco Technology, Bank Gospodarstwa Krajowego.

Partnerem ds. komunikacji kampanii Sensorycznie i na Serio jest agencja PR Inspiration.

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas