Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Niepełnosprawny to dobry pracownik

27.03.2008
Autor: Agnieszka Szmerek
Źródło: inf. własna


Taki wniosek można wyciągnąć po konferencji zorganizowanej przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji (SPI), która odbyła się 27 marca br. w Warszawie. Konferencja, zatytułowana „Zatrudnianie osób niepełnosprawnych – co jeszcze należy zrobić”, podsumowała 6 zrealizowanych przez SPI projektów.

uczestnicy konferencji

Podczas konferencji, na temat planów dotyczących działań na rzecz osób niepełnosprawnych wypowiadali się: w imieniu Rządu RP – Alina Wojtowicz-Pomierna, Z-ca Dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, jako przedstawiciel Sejmu RP – poseł Sławomir Piechota, oraz Marian Leszczyński, Prezes Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Jak wynika z podsumowania projektów, w okresie od stycznia 2006 do grudnia 2007 r., dzięki bezpłatnym usługom świadczonym przez cztery Centra Integracja w zakresie poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy, pracę znalazło blisko 600 osób niepełnosprawnych, z czego ok. 300 w woj. mazowieckim. W Centrach tych osoby niepełnosprawne oraz ich opiekunowie mogą na bieżąco korzystać z porad psychologów, prawników oraz doradców zawodowych, którzy udzielają porad dot. zatrudnienia na otwartym rynku pracy.

Oprócz doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy, dzięki działalności Centrów blisko 300 osób skorzystało z warsztatów aktywnego poszukiwania pracy, a ponad 200 zdecydowało się na rozpoczęcie lub kontynuowanie nauki, aby podnieść swoje kwalifikacje zawodowe.

Sukces ten był możliwy do osiągnięcia również dzięki uruchomionej w kwietniu 2007 r. infolinii „Sprawni w Pracy”. Z usług infolinii do chwili obecnej skorzystało prawie 3,5 tys. osób. Najczęściej zadawane pytania dotyczyły m.in.: korzyści wynikających z zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby niepełnosprawne, obowiązków pracodawcy i uprawnień niepełnosprawnych pracowników, oraz pośrednictwa pracy.

SPI wydało również 9 edycji ogólnopolskiego dodatku do magazynu Integracja - „Praca” - w nakładzie 15 tys. egzemplarzy, poświęconych m.in. problemom związanym z funkcjonowaniem osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy, prawu pracy, dostosowywaniu miejsc pracy dla osób z różnymi dysfunkcjami, zagadnieniom rekrutacji oraz rozwoju zawodowego osób niepełnosprawnych.

- Biorąc pod uwagę powszechnie panujące stereotypy dotyczące osób niepełnosprawnych oraz bariery tkwiące w nich samych, fakt że w ciągu 2 lat udało nam się doprowadzić do zatrudnienia blisko 300 osób w woj. mazowieckim, a kolejnych 300 w woj. pomorskim, zielonogórskim i małopolskim jest ogromnym osiągnięciem. W Polsce stoimy jednak dopiero na początku drogi prowadzącej ku zmianie nastawienia do zatrudniania niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy i aby choć trochę ją skrócić, postanowiliśmy spotkać się z członkami Ashoki z zagranicy, by opowiedzieli nam o swoich doświadczeniach w tym zakresie. Wiedzę, którą wynieśliśmy z tego spotkania, będziemy z pewnością stosować w praktyce. – mówi Piotr Pawłowski, Prezes Stowarzyszenia.

tłumaczenie na język migowy
Oprócz tłumaczenia z trzech języków, tłumaczono również na język migowy.

Ashoka Innowatorzy dla Dobra Publicznego, jest to międzynarodowa organizacja zrzeszająca osoby, które wprowadzają innowacyjne, systemowe rozwiązania problemów społecznych. Jej misją jest budowanie społeczeństwa obywatelskiego, w którym każdy ma możliwości i wsparcie we wprowadzaniu zmiany społecznej.

Przedstawicielami tej organizacji podczas konferencji byli: Ewa Konczal, Reprezentant Ashoki w Polsce, Caroline Casey z Irlandii, Javed Abidi z Indii, Victoria Shocron z Argentyny, oraz Andreas Heinecke z Niemiec.

A jak do zatrudniania osób niepełnosprawnych odnoszą pracodawcy? Dwoje z nich zdecydowało się opowiedzieć o swoich doświadczeniach z niepełnosprawnymi w firmie. Byli to: Rafał Kamecki, z firmy Artinfo.pl Sp. z o.o., oraz Jolanta Rafał z drukarni Winkowski Sp. z o.o.

Rafał Kamecki prowadzący portal Artinfo.pl, zatrudnił w swojej firmie osobę wybraną przez Centrum Integracja Warszawa. Jak sam mówi, była to znakomita decyzja. Pani Ewa, wieloletni pracownik Biblioteki Narodowej, uważała tak swoją niepełnosprawność, jak i wiek (58 lat), za przeszkody w zdobyciu pracy, pomimo swego wieloletniego doświadczenia zawodowego. Tymczasem okazało się, że jest idealnym pracownikiem portalu. Co miało szczególne znaczenie dla pracodawcy?

- Przede wszystkim cenię u pracownika zaangażowanie w pracę, a osoby niepełnosprawne pod tym względem przewyższają osoby pełnosprawne. Ci ludzie cieszą się z tego, że pracują, są z tego dumni. Oni wkładają w tą pracę całe serce. Dlatego pani Ewa jest dla nas tak cennym pracownikiem. Jej doświadczenie zawodowe, o którym mówiła, że się zdezaktualizowało, okazało się dla nas bardzo pomocne, stąd często pytamy ją o radę podejmując różne decyzje. Poza telepracą okazało się, że pani Ewa znakomicie radzi sobie z kontaktami telefonicznymi. Po jakimś czasie przejęła również tą część naszej działalności. Nawiązuje np. kontakty z firmami, z działami prasowymi, i świetnie sobie z tym radzi. Mam nadzieję, że przez długie lata będziemy mogli razem pracować.

Jolanta Rafał, z drukarni Winkowski Sp. z o.o., ma nieco innego rodzaju doświadczenia. W tej firmie pracuje kilka osób niesłyszących i słabosłyszących.

- Wszystko zaczęło się 12 lat temu. Jedna ze szkół w której była klasa składu komputerowego zapytała nas czy przyjęlibyśmy kilku uczniów tej klasy na praktyki. W ten sposób pojawiła się u nas grupa 6 osób, które przychodziły, uczyły się zawodu, pomagały naszym pracownikom. Obserwując tych uczniów okazało się, że nie ma żadnych przeszkód, aby u nas pracowali. My zajmujemy się skanowaniem zdjęć, obróbką graficzną, generalnie – przygotowaniem publikacji do druku. I tutaj ta komunikacja słowna nie jest niezbędna. Równie dobrze może się ona odbywać w formie pisemnej lub pokazania czegoś na monitorze. Przez te 12 lat przez naszą firmę przewinęło się 6 osób niesłyszących i słabosłyszących w różnym stopniu. Nie mieliśmy kłopotów z komunikowaniem się z nimi, mimo że nikt z nas nie zna języka migowego. Zaobserwowaliśmy natomiast, że osoby, które wcześniej tylko migały, w sytuacji gdy musiały się porozumieć, zaczęły znacznie więcej mówić.

Czy zdarzyło się, że ktoś nie spełnił oczekiwań? Jak mówi Jolanta Rafał – zdarzyła się to raz, i nie miało związku z niepełnosprawnością. Problemem była raczej roszczeniowa postawa tej osoby wobec firmy i pozostałych pracowników, oczekiwanie, że ze względu na tą niepełnosprawność będzie ona traktowana ulgowo.

Jak więc wynika z słów pracodawców – osoba niepełnosprawna to cenny dla firmy pracownik. Pozostaje jedynie przekonać o tym więcej firm i więcej osób niepełnosprawnych.

*****

Konferencja „Zatrudnianie osób niepełnosprawnych – co jeszcze należy zrobić” została zorganizowana w ramach projektów:
„Sprawni w pracy – mazowiecki program integracji zawodowej osób niepełnosprawnych”
„Zmiany postaw społecznych drogą do zatrudniania osób niepełnosprawnych”
„Integracja – Praca. Wydawnicza kampania informacyjno-promocyjna”
współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.


Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas