Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Wspólna lekcja wrażliwości

03.12.2014
Autor: Tomasz Przybyszewski
Źródło: inf. własna
Premier Ewa Kopacz i Piotr Pawłowski w klasie mówią do uczniów

- Wszyscy dorośli, a szczególnie ci, którzy pracują w rządzie i w agendach rządowych, mają w stosunku do osób niepełnosprawnych szczególne zobowiązania – mówiła 3 grudnia 2014 r. premier Ewa Kopacz uczniom klasy 3a Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie podczas lekcji poświęconej Światowemu Dniowi Osób Niepełnosprawnych. Prowadziła ją wspólnie z Piotrem Pawłowskim, prezesem Integracji.

- 3 grudnia każdego roku nasze myśli kierujemy w stronę osób niepełnosprawnych – mówiła uczniom premier Ewa Kopacz. – Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych to dobra chwila, żebyśmy sobie uświadomili, iż w naszym kraju żyje wielomilionowa społeczność osób niepełnosprawnych. To osoby, które spotykamy na ulicy, w sklepie, kiedy jesteście z rodzicami, ale niekiedy spotykacie je też w szkole, bo w szkołach są również klasy integracyjne.

Uczniowie siedzą w ławkach i słuchają premier Ewy Kopacz
- Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych to dobra chwila, żebyśmy sobie uświadomili, iż w naszym kraju żyje wielomilionowa społeczność osób niepełnosprawnych - mówiła premier Ewa Kopacz, fot. Ewelina Dogońska

Premier Kopacz zapewniła, że rząd dba o to, by wszelkie możliwe bariery były likwidowane. Podała przykłady budynków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Sejmu, które są w pełni przyjazne osobom z niepełnosprawnością i które powinny być wzorem dla innych. Podkreśliła, że duże nadzieje pokłada w działaniach organizacji pozarządowych i wolontariuszy.

- Spełniają rolę szczególną – mówiła premier Kopacz. – Często anonimową, ale w sposób szczególny skupiają wokół siebie ludzi dobrej woli, tych, którzy bezinteresownie pomagają osobom niepełnosprawnym. To nie jest przypadek, że dzisiaj jestem tu z panem prezesem Fundacji Integracja. Pan prezes od wielu lat pomaga osobom niepełnosprawnym, dzięki czemu te osoby znajdują łatwiej pracę, odnajdują się w społeczeństwie. Realizują swoje marzenia, ale i swoje zamierzenia. Dlatego pokładam wielką nadzieję szczególnie w organizacjach pozarządowych. Wiem, że wasza rola jest nie do przecenienia. Bardzo za to dziękuję w tym szczególnym dniu. Zaś osobom niepełnosprawnym życzę wielu dobrych dni i jak najmniej barier wokół nich na co dzień.

Wiedza zostanie

Po tym wystąpieniu premier Kopacz rozpoczęła się lekcja, którą poprowadził Piotr Pawłowski, prezes Integracji.

- Jak myślicie, ile wyciąga ta moja maszyna? – zapytał uczniów, wskazując na swój wózek elektryczny.

„Niewiele”, „10 km/h”, „poniżej 5 km/h” – padały odpowiedzi.

- Faktem jest, że tylko 6 km/h mogę nim wyciągnąć – uściślił prezes Integracji. – Ale jak myślicie, czemu jeżdżę na tym wózku? – zapytał.

- Ponieważ mógł się pan urodzić z kontuzją albo zdarzył się wypadek i nie może pan zwyczajnie funkcjonować – rzeczowo odpowiedział uczeń z ostatniej ławki.

Piotr Pawłowski i premier Ewa Kopacz w klasie na tle tablicy szkolnej z napisem:
3 grudnia - Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych - był świetną okazją do spotkania z dziećmi, fot. Ewelina Dogońska

Okazało się, że wiedza uczniów o osobach z niepełnosprawnością jest bardzo duża. Oczywiście, można założyć, że do lekcji z panią premier i Piotrem Pawłowskim byli odpowiednio przygotowani. Z drugiej jednak strony, jakie to ma znaczenie? Ta wiedza w ich głowach zostanie, co na przyszłość wróży bardzo dobrze. Uczniowie zgodnie przyznali, że rzadko widują na ulicach osoby poruszające się na wózkach. Wiedzą jednak doskonale, jak się w stosunku do nich zachowywać. Wiedzą też, czym są bariery architektoniczne, dlaczego w budynkach muszą być windy, podjazdy. Można było odnieść wrażenie, że o problemach osób z niepełnosprawnością wiedzą więcej niż wielu dorosłych. Choć oczywiście coraz częściej zdarzają się przykłady pozytywne.

- Mam takiego przyjaciela, który wybudował dom jednorodzinny – mówił Piotr Pawłowski. – Jest w pełni sprawną osobą. Zaprosił mnie kiedyś do siebie na przyjęcie. Mówię mu, że nie przyjadę, bo na pewno u niego są schody. Pojechałem jednak do niego i wyobraźcie sobie, że rzeczywiście są schody przed wejściem, ale obok na stałe jest zrobiony podjazd. Mówię mu, że to super, iż w ogóle pomyślał, żeby zrobić ten podjazd. On mówi do mnie: „Słuchaj, ten dom jest dla mnie i dla całej rodziny do końca życia. Nie wiem, jak będzie. Ten podjazd służy dzisiaj tobie, ale może w przyszłości będzie służył mojej rodzinie”.

Szczególny poradnik

Uczniowie klasy 3a zgodnie przyznali, że wciąż nie wszędzie takie rozwiązania można zobaczyć. Obiecali jednak, że jeśli kiedyś będą o tym decydować, zadbają o rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością. Wrażliwość na ich potrzeby na pewno pomoże zbudować inicjatywa organizatorów lekcji.

Premier Ewa Kopacz mówi trzymając w rękach książeczkę
- Te książeczki, które dzisiaj dostaniecie od nas, zanieście do domu, pokażcie rodzicom, ale przede wszystkim pokażcie je swoim koleżankom i kolegom - mówiła dzieciom premier Ewa Kopacz, prezentując poradnik Integracji „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”, fot. Ewelina Dogońska

- Mamy dzisiaj dla was piękny, szczególny poradnik „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”, który podpowiada, jak zachowywać się w stosunku do osób niepełnosprawnych, żeby nie popełniać nietaktów, żeby nie sprawiać przykrości – mówiła premier Ewa Kopacz, prezentując uczniom wydaną przez Integrację książeczkę. – Kolorowe obrazki pokazują, jak powinniśmy zachowywać się w stosunku do osoby, która nie widzi czy nie słyszy i czy wolno nam zaczepiać psa przewodnika osoby niewidomej. Panie prezesie, chcemy włączyć się w tę akcję promocyjną, ponieważ uważam, że to jest wyjątkowy sukces edukacyjny. Te książeczki, które dzisiaj dostaniecie od nas, zanieście do domu, pokażcie rodzicom, ale przede wszystkim pokażcie je swoim koleżankom i kolegom. Wierzę, że kiedy będziecie troszkę starsi, będziecie pamiętać o tym spotkaniu, będziecie również, tak jak wiele tysięcy młodych ludzi w Polsce, w ramach wolontariatu pomagać osobom niepełnosprawnym.


Wspomniany poradnik „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością” można ściągnąc w formacie PDF z naszego portalu.

Komentarz

  • Zadania Rządu
    Niepełnosprawny
    09.12.2014, 11:09
    "- Wszyscy dorośli, a szczególnie ci, którzy pracują w rządzie i w agendach rządowych, mają w stosunku do osób niepełnosprawnych szczególne zobowiązania – mówiła 3 grudnia 2014 r. premier Ewa Kopacz" Jedynym zadaniem osób rządzących w Polsce jest upodlenie osób niepełnosprawnych, inne zadania nie są realizowane, renta socjalna na poziomie 619.50 netto na co pozwala? Limity na zakup sprzętu potrzebnego do codziennej egzystencji na co pozwalają? Kpina, koszmar i hańba dla Polski, która podobno jest w Unii Europejskiej.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas