Mniej pieniędzy dla szkół specjalnych
Według Ministerstwa Edukacji uczniowie przewlekle chorzy i niedostosowani społecznie nie są obciążeni niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Dotychczas uczniowie z więcej niż jedną niepełnosprawnością, bez względu na ich rodzaj, traktowani byli jak osoby z niepełnosprawnościa sprzężoną. Od roku 2008 uczniowie, którzy są niepełnosprawni i niedostosowani społecznie lub przewlekle chorzy, w rozumieniu resortu edukacji - nie będą miały niepełnosprawności sprzężonych.
Co to tak naprawdę oznacza? Dla przykładu: uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i z niepełnosprawnością ruchową jest osoba z niepełnosprawnościami sprzężonymi. MEN przekaże więc samorządowi na realizację zadań w szkolnictwie specjalnym na edukację takiego ucznia 31 350 zł.
Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i chory na epilepsję, z którym prowadzony jest indywidualny program rewalidacji, będzie jednak wg MEN dzieckiem z jedną niepełnosprawnością. W związku z tym powiat otrzyma na jego edukację jedynie 4620 zł.
W efekcie tych zmian w szkołach prowadzących edukację specjalną formalnie zmniejszy się liczba uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, choć w praktyce pozostanie taka sama.
- Ta decyzja oznacza uszczuplenie dochodów samorządów
przeznaczonych na realizację zadań w szkolnictwie specjalnym -
podkreśla Cezary Przybylski, starosta bolesławiecki, przewodniczący
Konwentu Powiatów Dolnego Śląska.
Według Stanisława Szelewy, dyrektora Wydziału Edukacji i Wychowania
w Starostwie Powiatowym w Świdnicy, nie ma żadnej podstawy prawnej
do dokonania takiego podziału.
Ani w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 18
stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia,
wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz
niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i
oddziałach (Dz.U. nr 19, poz. 167), ani w rozporządzeniu
Ministra Edukacji Narodowej z 21 grudnia 2006 r. w sprawie sposobu
podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek
samorządu terytorialnego w 2007 roku (Dz.U. nr 246, poz. 1799) nie
ma bowiem podstawy do różnicowania rodzajów
niepełnosprawności.
Podstawy prawnej nie potrafi wskazać również MEN. Mimo to nie
zmienia zasad wyliczania subwencji. Przeciwko tym zmianom
zaprotestowały m.in. Konwent Powiatów Dolnego Śląska i Konwent
Powiatów Łódzkich.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz