Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Mniej pieniędzy dla szkół specjalnych

24.01.2008
Źródło: Gazeta Prawna

Według Ministerstwa Edukacji uczniowie przewlekle chorzy i niedostosowani społecznie nie są obciążeni niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Dotychczas uczniowie z więcej niż jedną niepełnosprawnością, bez względu na ich rodzaj, traktowani byli jak osoby z niepełnosprawnościa sprzężoną.  Od roku 2008 uczniowie, którzy są niepełnosprawni i niedostosowani społecznie lub przewlekle chorzy, w rozumieniu resortu edukacji - nie będą miały niepełnosprawności sprzężonych.

Co to tak naprawdę oznacza? Dla przykładu: uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i z niepełnosprawnością ruchową jest osoba z niepełnosprawnościami sprzężonymi. MEN przekaże więc samorządowi na realizację zadań w szkolnictwie specjalnym na edukację takiego ucznia  31 350 zł.

Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i chory na epilepsję, z którym prowadzony jest indywidualny program rewalidacji, będzie jednak wg MEN dzieckiem z jedną niepełnosprawnością. W związku z tym powiat otrzyma na jego edukację jedynie 4620 zł.

W efekcie tych zmian w szkołach prowadzących edukację specjalną formalnie zmniejszy się liczba uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, choć w praktyce pozostanie taka sama.

- Ta decyzja oznacza uszczuplenie dochodów samorządów przeznaczonych na realizację zadań w szkolnictwie specjalnym - podkreśla Cezary Przybylski, starosta bolesławiecki, przewodniczący Konwentu Powiatów Dolnego Śląska.

Według Stanisława Szelewy, dyrektora Wydziału Edukacji i Wychowania w Starostwie Powiatowym w Świdnicy, nie ma żadnej podstawy prawnej do dokonania takiego podziału.

Ani w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach (Dz.U. nr 19, poz. 167),  ani w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 21 grudnia 2006 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2007 roku (Dz.U. nr 246, poz. 1799) nie ma bowiem podstawy do różnicowania rodzajów niepełnosprawności.

Podstawy prawnej nie potrafi wskazać również MEN. Mimo to nie zmienia zasad wyliczania subwencji.  Przeciwko tym zmianom zaprotestowały m.in. Konwent Powiatów Dolnego Śląska i Konwent Powiatów Łódzkich.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas