Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Więcej wagonów COMBO na polskich torach

13.06.2024
Autor: Mateusz Różański, fot. pkp_intercity
Źródło: Integracja 2/2024
szyba przedziału z napisem przedział dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się z symbolem osoby na wózku

Dobra wiadomość nie tylko dla pasażerów z niepełnosprawnością. Na polskich torach pojawi się więcej wagonów CO MBO – pierwszych w Polsce z certyfikatem „Transport bez barier”. Spółka PKP Intercity intensywnie inwestuje w tabor, aby zwiększyć dostępność miejsc w pociągach i zwiększyć komfort podróży dla wszystkich pasażerów.

Wagon COMBO jest pojazdem spełniającym kompleksowo oczekiwania podróżnych, zwłaszcza z niepełnosprawnością i ich opiekunów.

Nowoczesne rozwiązania

- Podoba mi się, że podczas podróży Antoś pozostaje w swoim wózku, a ja siedzę koło niego. Mój syn nie siedzi samodzielnie, więc rozwiązanie z dodatkowym miejscem na wózek jest dla nas wygodniejsze niż jazda w klasycznym wagonie - tak o podróży wagonem COMBO opowiadała podczas testowania tego pojazdu Agata Jabłonowska- -Turkiewicz, mama kilkuletniego wówczas chłopca z chorobą rzadką.

Przestrzeń wagonów COMBO jest przystosowana do potrzeb osób z różnymi wymaganiami i niepełnosprawnościami. Znajduje się w nich specjalny przedział, w których są zamontowane dwa pełnowymiarowe fotele oraz przygotowano dwa miejsca na wózki, a każde wyposażone w trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przyciski SOS, panele sterowania oświetleniem i klimatyzacją oraz stoliki. Bezpieczny wjazd na pokład umożliwia specjalna rampa, a sprawne poruszanie się wewnątrz, automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi, co bez wątpienia docenią osoby z niepełnosprawnością ruchową. Klamki, poręcze i przyciski umieszczone są na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Oczywiście również toaleta została zaprojektowana zgodnie z potrzebami osób z niepełnosprawnością. Zadbano w niej także o lustro na odpowiedniej wysokości.

Osoby niewidome i niedowidzące docenią, że pojazdy posiadają kontrastowe drzwi wejściowe.

-  Numery siedzeń są opisane w alfabecie Braille’a, podobnie jak wszystkie urządzenia w toalecie, dzięki czemu łatwo je zlokalizować. Komfortowa jest też powierzchnia toalety – przyznała podczas testowania wagonów COMBO Katarzyna Szczepanek, osoba z niepełnosprawnością wzroku.

W 2021 r. wagon COMBO otrzymał od Fundacji Integracja certyfikat „Transport bez barier”. Ten prestiżowy tytuł został przyznany w 2022 r. jeszcze innemu typowi pojazdów we flocie PKP Intercity. Jest to 10 przedziałowych wagonów 2. klasy (177A-10), które zostały wyprodukowane przez poznańską spółkę H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Są one przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Komfort dla wszystkich

Zalety nowoczesnych wagonów COMBO doceniają oczywiście nie tylko osoby z niepełnosprawnością. Ich dostępność i przestronność ułatwiają podróż seniorom, ale też podróżnym z małymi dziećmi. Dla nich przeznaczone są dwa przedziały. Wystrój tych pomieszczeń zaprojektowano z myślą o ich zainteresowaniach: ściany i wykładzinę podłogową zdobi kolorowa grafika ze zwierzętami.

Siedziska foteli można ze sobą połączyć, dzięki czemu powstaje jedna wygodna płaszczyzna, służąca np. podczas drzemki malucha. W toalecie wagonu COMBO jest przewijak dla dzieci.  Dzięki modernizacji taboru kolejowego bez problemów dotrą do wybranych miejsc swoich wypraw rowerzyści, gdyż w COMBO są stojaki z zabezpieczeniami dla jednośladów; dzieci swobodnie pobawią się w trakcie rodzinnych wyjazdów, a opiekunowie odpoczną, mając baczenie na swoje pociechy. I co ważne,wagony COMBO są standardem podnoszącym dostępność podróży osobom z niepełnosprawnościami.

Więcej wagonów COMBO

Widząc potrzeby pasażerów i konieczność rozwoju nowoczesnego transportu PKP Intercity inwestuje w poszerzanie parku taborowego o wagony COMBO. PKP Intercity w grudniu 2023 r. rozstrzygnęło postępowanie przetargowe na wykonanie naprawy okresowej 50 wagonów, której efektem jest podniesienie ich do standardu COMBO.

W przetargu na wykonanie zamówienia H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych złożyła najkorzystniejszą ofertę, na kwotę 461 mln zł brutto. Na realizację zamówienia wykonawca ma 36 miesięcy od podpisania umowy. Ponadto Spółka z końcem ubiegłego roku podpisała umowę na modernizację 45 wagonów do standardu COMBO.

Wykonawcą tego kontraktu dla narodowego przewoźnika został PKP Intercity Remtrak, należący do tej samej grupy kapitałowej. Wartość umowy to 335 mln zł netto. Dzięki inwestycjom zaplanowanym przez przewoźnika PKP Intercity będzie dysponować docelowo 155 jednostkami typu COMBO, co bez wątpienia wpłynie w ogromny sposób na dostępność transportu kolejowego w Polsce.

Warto również wspomnieć, że w drugim kwartale bieżącego roku zostanie podpisana umowa na największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, zakup taboru. Dotyczy ona 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe, wśród których znajdą się pojazdy przedziałowe 2 klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami.

Trasy z wagonami COMBO

Pojazdy z obu kontraktów wzbogacą park taborowy przewoźnika, w którym już teraz wykorzystywanych jest 60 wagonów COMBO, które kursują na trasach:

  • Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Gdynia
  • Szczecin – Koszalin – Gdynia – Olsztyn – Białystok
  • Lublin – Kielce – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin
  • Olsztyn – Toruń – Poznań – Zielona Góra
  • Gorzów Wlkp. – Bydgoszcz – Toruń – Warszawa – Lublin – Rzeszów / Chełm
  • Suwałki – Białystok – Warszawa – Poznań – Świnoujście / Zielona Góra / Gorzów Wlkp.

Artykuł pochodzi z numeru 2/2024 magazynu „Integracja”.

Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach.

Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.

  

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas