Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Lider Dostępności 2024. Arsenał i Klasztorek – część kompleksu Muzeum Książąt Czartoryskich

07.06.2024
Autor: Joanna Krok, Katarzyna Figura, fot. Archiwum Integracji
Na zdjęciu przedstawione są eksponaty muzealne, miecze, rzeźby w gablotach.
Obiekt zabytkowy – I nagroda ex aequo
 
Arsenał i Klasztorek – część kompleksu Muzeum Książąt Czartoryskich
Projekt przebudowy, nowej ekspozycji (Galeria Sztuki Starożytnej) i aranżacji wnętrz Arsenału: DRESLER STUDIO Architektura i Urbanistyka, projekt aranżacji Klasztorka: ART FM
Inwestor: Muzeum Narodowe w Krakowie
 
Klasztorek i Arsenał to budynki wchodzące w skład kompleksu Muzeum Książąt Czartoryskich. Otwarcie Klasztorka dla zwiedzających w 2023 roku połączyło komunikacyjnie wszystkie trzy budynki w jeden kompleks i tym samym zakończyło złożony, wieloletni proces inwestycyjny zapoczątkowany remontem Pałacu Czartoryskich, który miał na celu udostępnienie zwiedzającym jednej z najcenniejszych kolekcji muzealnych w Polsce. Oba budynki – Klasztorek i Arsenał w pełni dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
 
Arsenał wyposażono w takie rozwiązania, jak: podjazd w strefie wejścia, windę z przyciskami w alfabecie Braille’a i komunikatorem głosowym, ścieżki naprowadzające i pola uwagi. Dostosowana lada kasy biletowej pozwala na wygodną obsługę widzów o różnych potrzebach. W przestrzeni Arsenału znajdują się również wygodne siedziska z podłokietnikami, dostępna szatnia oraz toaleta dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością narządów ruchu. W Klasztorku zastosowano z kolei platformy przyschodowe, ułatwiające poruszanie się osobom korzystającym z wózków inwalidzkich, dostępna jest też dostosowana toaleta. Podobnie jak w Pałacu Czartoryskich, tak i w obu budynkach zadbano o dostępność zbiorów i bogatą ofertę edukacyjną uwzględniającą percepcyjne możliwości odbiorców z niepełnosprawnościami.
 
Zespoły specjalistów opracowały kopie dzieł sztuki i instalacje dotykowe, wraz z audiodeskrypcją i informacjami w alfabecie Braille’a, które pozwalają w sposób kompleksowy i pogłębiony poznawać historię i formę wybranych eksponatów. Zwiedzający mogą ponadto korzystać z koszyków sensorycznych z tyflografikami i audiodeskrypcji. Przestrzenne, niskie gabloty pozwalają wygodnie oglądać zbiory przez osoby o różnym wzroście, w tym osoby poruszające się na wózkach. W obu galeriach prowadzone są też stałe działania edukacyjne dla widzów o specjalnych potrzebach, w tym oprowadzanie w PJM dla osób niesłyszących i oprowadzanie dla widzów ze spektrum autyzmu.
 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas