Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Oryginał orzeczenia

10.06.2024
Autor: Grzegorz

Witam,
W 2002r miałem wystawione orzeczenie o niepełnosprawności, w stopniu znacznym na stałe, ale dokumenty te spłonęły w 2016 roku. Problem dotyczy zatrudnienia mnie, a dokładniej, w tym, że do ZPCH potrzebny jest oryginał orzeczenia lub duplikat, tylko, że moje dokumenty poszły do archiwum i do zniszczenia, ponieważ minęło już wiele lat. Co mam teraz zrobić? 

Szanowny Panie,

jeżeli jest Pan zainteresowany dokumentacją orzeczniczą w swojej sprawie, zalecam przede wszystkim kontakt z właściwym dla Pana organem np. poprzez złożenie pisma/zapytania w sprawie.    

Wyjaśnić należy, że rozróżniamy dwa pojęcia: duplikat i kopię. Duplikat to drugi egzemplarz, identyczny z pierwszym. W odróżnieniu od kopii, duplikat nie jest utworzony na wzór oryginału, ale pochodzi z tego samego źródła, co pierwszy egzemplarz. Duplikat jest ponownym oryginałem, tyle że z dopiskiem „duplikat”. O duplikat może być trudno, bo na duplikacie muszą się podpisać wszystkie osoby, które wydały oryginał orzeczenia. Tym samym wystarczy, że orzeczenie wydał lekarz, który obecnie jest na emeryturze, a już wydanie duplikatu byłoby niemożliwe.

Nie powinien mieć Pan natomiast problemu z uzyskaniem w powiatowym zespole do spraw orzekania o niepełnosprawności dokumentu mogącego stanowić odpowiednik oryginalnego orzeczenia. Mowa o kopii poświadczonej jako zgodnej z oryginałem. W celu jej uzyskania należy zgłosić się do powiatowego zespołu orzekania o niepełnosprawności (PZON), w którym orzeczenie było wydane. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 14.07.1983 r. o Narodowym Zasobie Archiwalnym i Archiwach dokumentacja powstająca w organach państwowych i państwowych jednostkach organizacyjnych oraz w organach jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostkach organizacyjnych, a także napływająca do nich, jest przechowywana przez te organy i jednostki organizacyjne, a następnie dokumentacja stanowiąca materiały archiwalne jest przekazywana niezwłocznie po upływie 25 lat od jej wytworzenia do właściwego archiwum państwowego, o ile organ lub jednostka organizacyjna nie przekazały wcześniej materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.Datą wytworzenia dokumentacji jest prawomocne zakończenie danego postępowania administracyjnego.

Z poważaniem

Anita Siemaszko, prawnik

 

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas