Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Osoba niepełnosprawna w autobusie

Autor: Anna Jastrzębska, fot. Piotr Stanisławski

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie chcą podnieść jakość usług dla niepełnosprawnych pasażerów, w związku z tym można będzie kierować do MZA swoje uwagi i wnioski dotyczące zachowania się kierowców autobusów wobec osób niepełnosprawnych.

Kierowcy autobusów, widząc na przystanku oczekującą osobę niepełnosprawną, zobowiązani są do odpowiednich zachowań wynikających z ograniczeń potencjalnego pasażera.

Kierowca autobusu, mając do czynienia z osobą niepełnosprawną, powinien:

  • zatrzymać autobus jak najbliżej krawężnika,
  • wysunąć lub rozłożyć specjalna platformę umożliwiającą wjazd osobie na wózku do autobusu,
  • opuścić autobus (wiele pojazdów może być hydraulicznie opuszczanych) - wykonać tzw. "przyklęk", zmniejsza się w ten sposób trudny do pokonania stopień,
  • poinformować osobę niewidomą lub słabowidzącą o numerze linii,
  • zwrócić uwagę na to, czy zatrzymując autobus na przystanku, na którym osoba niepełnosprawna zamierza wysiąść, na wysokości drzwi na chodniku nie wystąpią jakieś przeszkody utrudniające wysiadanie (np. śmietniki),
  • za każdym razem, gdy podróżuje z osobą niepełnosprawną, powinien ją zapytać, na którym przystanku chce wysiąść i zwracać na nią szczególną uwagę podczas jazdy,
  • kiedy istnieje taka potrzeba, wyjść z szoferki i pomóc danej osobie wejść do autobusu, a także wydostać się z niego, niezależnie czy dotyczy to pasażerów poruszających się na wózkach, osób niewidomych, poruszających się o kulach czy też mających ograniczoną sprawność ruchową (dotyczy to także osób starszych).

MZA specjalnie dla swoich kierowców przygotowało film instruktażowy, który uczy i pokazuje, jak postępować z niepełnosprawnym pasażerem, aby zapewnić mu komfort jazdy i zapewnić bezpieczeństwo.

Jeśli zatem zauważymy, iż dany kierowca nie okazał choćby minimalnej pomocy osobie niepełnosprawnej lub też zignorował jej obecność, nie umożliwiając tym samym minimum komfortu w trakcie podróży, możemy napisać o tym do kierownictwa MZA.

Aby jednoznacznie zidentyfikować kierowcę autobusu musimy posiadać:
1. numer linii (np. 195),
2. godzinę (np. 12.33),
3. miejsce (np. przystanek Uniwersytet w kier. Huta),
4. numer taborowy wozu (np. 2785 lub numer tzw. Brygady - mała tabliczka znajduje się w dole szyby pod nr linii - np. 3)

W przypadku braku tej czwartej informacji możliwe jest wytypowanie konkretnego kierowcy lub wąskiego ich grona, w zależności od dokładności podanej godziny.

Adresy do korespondencji z MZA:
MZA Sp. z o.o.
ul. Senatorska 37
00-099 Warszawa
tel. centr. 0*22 826 82 11,
faks: 0*22 827 46 78
http://www.mza.waw.pl

Jacek Puściński, kierownik Działu Kontroli Wewnętrznej - tu można kierować formalne skargi na pracę MZA
jacek.puscinski@mza.waw.pl

Janusz Ciepieńko, Szef ds. Realizacji Przewozów (tej osobie podlegają wszystkie oddziały przewozów, a więc i kierowcy)
janusz.ciepienko@mza.waw.pl

Andrzej Pawłowski, Z-ca Kierownika Działu Nadzoru Ruchu (osoba bezpośrednio koordynująca pracę nadzoru ruchu na mieście)
andrzej.pawlowski@mza.waw.pl

Marcin Żabicki, Ośrodek Szkolenia MZA
ul. Stalowa 77
03-429 Warszawa
hancib@wp.pl
(z dopiskiem dla Marcina Żabickiego)

MZA jednocześnie przypomina, iż jest zainteresowane wszelkimi uwagami na temat funkcjonowania autobusów, również niezwiązanymi ze skargami.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas