Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Pomoc w podróży

25.10.2022
Autor: Róża Matuszewska, fot. pexels
Źródło: Integracja 4/2022
dziewczyna stoi tyłem w kurtce i w kapturze na głowie z plecakiem przed nią zamazany pociąg

Coraz więcej osób z niepełnosprawnością korzysta z możliwości asysty podczas podróży pociągami PKP Intercity. To efekt m.in. działań podjętych przez spółkę, które mają na celu zwiększenie dostępności i poprawę komfortu pasażerów ze specjalnymi potrzebami.

Od stycznia do końca sierpnia br. z asysty PKP Intercity skorzystało ponad 17,5 tys. pasażerów z niepełnosprawnością. To o blisko 23 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Powyższe dane są najlepszym dowodem na to, że coraz więcej osób z niepełnosprawnością darzy zaufaniem największego polskiego przewoźnika dalekobieżnego, jakim jest PKP Intercity.

Zmiany na lepsze

- Zmiany zachodzące na kolei to nie tylko inwestycje w nowoczesny tabor, zwiększający komfort podróżowania. To także poprawa dostępności po to, aby w sposób bezpieczny i wygodny mogło z niej korzystać jak najwięcej pasażerów. Prowadzony program inwestycyjny „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” uwzględnia potrzeby różnych grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnością. Widzimy tego efekty – tłumaczy Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity.
- Oprócz zakupu i modernizacji taboru inwestujemy również w rozwój kompetencji pracowników. Regularnie przeprowadzamy szkolenia drużyn konduktorskich z obsługi osób z niepełnosprawnością. Uczestnicy programu biorą udział w zajęciach, które obejmują przygotowanie teoretyczne i część praktyczną. W taki sposób dążymy do tego, żeby zapewnić komfortową podróż absolutnie wszystkim pasażerom – tłumaczy.
Warto przyjrzeć się zasadom, na jakich udzielana jest pomoc i temu, jak ona wygląda w praktyce.

Jak uzyskać pomoc

Aby osoba z niepełnosprawnością otrzymała nieodpłatną pomoc, musi zgłosić jej potrzebę przynajmniej z 48-godzinnym wyprzedzeniem. Jeżeli pasażer nie powiadomi o planowanej podróży w takim terminie, przewoźnik dołoży racjonalnych starań, aby pomoc została zapewniona i osoba zniepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej mogła odbyć podróż lub przesiąść się do skomunikowanego pociągu.
Jeśli jednak nie będzie odpowiednich warunków, PKP Intercity może wskazać alternatywne rozwiązanie lub w uzasadnionych przypadkach nie przyjąć zgłoszenia do realizacji. Wynika to z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pasażerom, jak i pracownikom PKP Intercity. Właściwie udzielona pomoc wymaga odpowiedniego przygotowania ludzi i sprzętu.
Dlatego osoby z niepełnosprawnością i ich opiekunowie nie tylko dla własnej wygody i bezpieczeństwa powinni zgłaszać potrzebę udzielenia im pomocy odpowiednio wcześniej.
Uwaga!
Ważne jest też, aby nie czekać na ostatnią chwilę z zakupem biletu. W każdym pociągu jest ograniczona liczba miejsc dla osób z niepełnosprawnością. Kupując bilet tuż przed odjazdem, ryzykuje się brak możliwości skorzystania z podróży w wybranym pociągu.

Na co można liczyć

Pomoc osobie o ograniczonej sprawności ruchowej polega na zapewnieniu jej dostępu do tych samych usług, z których korzystają pozostali podróżni. Może to być np.:
  • znalezienie połączenia obsługiwanego przez pociąg mający udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością – za pośrednictwem Infolinii PKP Intercity, strony internetowej przewoźnika, w kasie biletowej lub pociągu;
  • pomoc przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu;
  • wskazanie dostosowanego miejsca w pociągu i pomoc w zajęciu miejsca;
  • wniesienie/wyniesienie bagażu, ale nieprzekraczającego 20 kg;
  • umożliwienie skorzystania z usług gastronomicznych (o ile są dostępne w pociągu);
  • wskazanie zakresu udogodnień i zasad bezpieczeństwa, pozwalających ww. osobom na sprawne i bezpieczne poruszanie się po pociągu;
  • informowanie o położeniu pociągu;
Uwaga!
PKP Intercity nie zapewnia specjalistycznej pomocy wykraczającej poza standardowy zakres wskazany powyżej, np. świadczenia pomocy opiekuńczo- pielęgniarskiej (pomocy przy zmianie pieluchy, podaniu leków etc.) czy skorzystania w trakcie podróży z urządzeń podtrzymujących życie.

Wsiadanie i wysiadanie

Pracownicy PKP Intercity mogą pomóc przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego. Wobec osób poruszających się na wózkach pomoc ta polega na uruchomieniu windy lub rozłożeniu platformy znajdującej się na wyposażeniu taboru. Informacja o pociągach, w których kursują wagony przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej poruszających się na wózkach, dostępna jest w rozkładach jazdy: na stronie internetowej i stacjach, na których zatrzymują się te pociągi (na tablicach ogłoszeń lub w miejscach do tego wyznaczonych).
Uwaga!
Jeżeli poruszasz się na wózku, planując podróż pociągami PKP Intercity, sprawdź w wyszukiwarce połączeń na stronie internetowej www.intercity.pl (Dla pasażera >> Informacje dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej >> Wyszukiwarka połączeń), czy będzie możliwość skorzystania z urządzeń wspomagających wsiadanie i wysiadanie dostępnych w wagonie. Na niektórych stacjach, z uwagi na zbyt niski peron, nie ma możliwości rozłożenia platformy i konieczne jest wybranie połączenia alternatywnego z windą. Koniecznie odznacz pole: „wagon z platformą/windą dla osób poruszających się na wózkach”.

Asysta na dworcu

Jeśli zgłosi się potrzebę asysty na terenie dworca, PKP Intercity powiadomi właściwy podmiot o potrzebie zapewnienia wsparcia przez personel towarzyszący (asystę) w obrębie stacji/dworca, o ile będzie on tam dostępny. Asysta personelu towarzyszącego możliwa jest tylko na wybranych dworcach kolejowych. Zgłoszenie potrzeby pomocy w czasie podróży i na dworcu jest bardzo łatwe i uwzględnia różne potrzeby pasażerów i sytuacje życiowe.
Można to zrobić za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego, który dostępny jest na stronie www.intercity.pl. Jest też możliwość zgłoszenia stacjonarnie w jednym z trzech Centrów Obsługi Klienta: na dworcu Wrocław Główny (ul. Piłsudskiego 105, 50-085 Wrocław), dworcu w Katowicach (pl. Szewczyka 2, 40-098 Katowice), na dworcu Warszawa Zachodnia – Budynek West Station (Al. Jerozolimskie 142A, 02-305 Warszawa, w godzinach pracy Centrów Obsługi).
Zdecydowanie najwygodniejsza dla większości pasażerów jest droga telefoniczna i kontakt z konsultantami Infolinii PKP Intercity pod nr. 42 205 45 31 (koszt połączenia zgodny z taryfą operatora).
Dla połączeń realizowanych z zagranicznych sieci telekomunikacyjnych dostępny jest nr +48 22 391 97 57 (koszt połączenia zgodny z taryfą operatora). Oprócz tego funkcjonuje też asystent głosowy odpowiadający na pytania dotyczące rozkładu jazdy pociągów PKP Intercity i ceny bazowej biletu na wybrane połączenie. Aby się połączyć z asystentem głosowym, trzeba wybrać nr: 22 391 22 22 (koszt połączenia zgodny z taryfą operatora). 

Dlaczego 48 godzin?

Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, obowiązek udzielania pomocy osobom z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej wynika z art. 24 Rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Zgodnie z tym przepisem „pomoc zapewniana jest, pod warunkiem że przedsiębiorstwo kolejowe, zarządcę stacji, sprzedawcę biletów lub operatora turystycznego powiadomiono o potrzebie udzielenia pomocy danej osobie przynajmniej na 48 godzin, zanim taka pomoc będzie potrzebna.
Jeżeli bilet pozwala na odbycie kilku podróży, wystarczy jedno powiadomienie, pod warunkiem że przekazana zostanie wystarczająca informacja na temat terminu kolejnych przewozów”. Wymóg zgłaszania potrzeby asysty minimum 48 godzin przed podróżą istnieje również w transporcie lotniczym, autokarowym i morskim.

Artykuł pochodzi z numeru 4/2022 magazynu „Integracja”.

Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.

Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas