Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Wielki powrót programu samochodowego. Kto z niego skorzysta?

26.09.2022
Autor: Mateusz Różański
kobieta na wózku razem z mężczyzną kieruje się prosto do dostosowanego samochodu

-  Wraca, w zmienionej formie, program samochodowy – ogłosił Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Paweł Wdówik. Będzie on skierowany do osób poruszających się na wózku, które nie mogą samodzielnie się z niego przesiąść.

Program samochodowy jest częścią szerszego programu  realizowanego przez rząd i PFRON pod hasłem „Samodzielność-Aktywność-Mobilność”.  

Dla konkretnej grupy

- Zarząd PFRON przyjął program, którego celem jest zapewnienie dostępności osobom z najpoważniejszą niepełnosprawnością ruchową — powiedział Paweł Wdówik podczas konferencji prasowej, która odbyła się w siedzibie PFRON 26 września — Przeznaczyliśmy na ten program rekordową kwotę 250 milionów złotych. Naszym celem jest rzeczywiste stworzenie dla osób, które nie mogą samodzielnie przesiadać się z wózka, warunków do zakupu samochodu, którym będą podróżować jako pasażerowie albo prowadzić jako kierowcy. Chcemy, żeby to były samochody o jak najlepszym standardzie i jak najlepiej dostosowane – podkreślił Pełnomocnik.

Kierowcy i pasażerowie

- Wprowadzamy dwie zróżnicowane kategorie dofinansowań. Jedna jest przeznaczona dla samochodów, które są przeznaczone dla kierowców z niepełnosprawnością. Druga kategoria dla pasażerów z niepełnosprawnością – poinformował Paweł Wdówik.

Pełnomocnik zaznaczył, że dofinansowanie będzie można zdobyć również na zakup używanego samochodu, ale nie starszego niż 6 lat. Co ważne, auto będzie można kupić od dowolnej firmy zarejestrowanej na terenie Unii Europejskiej.

Minimum 1000 aut

- Zakładamy, że program będzie realizowany do wyczerpania środków. Według naszych planów dofinansujemy zakup minimum 1000 samochodów do 2025 roku – zaznaczył zastępca prezesa PFRON ds. finansowych, Tomasz Maruszewski.

Jak poinformował Tomasz Maruszewski, za realizację programu będą odpowiadały nie Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie, ale oddziały wojewódzkie PFRON. Pierwszy nabór wniosków odbędzie się w marcu 2023 roku. Jest to spowodowane koniecznością dostosowania internetowego systemu wsparcia PFRON (SOW), ale też tym, by osoby, które chcą skorzystać z programu miały czas znaleźć firmę, która zaoferuje im odpowiednio dostosowane auto. Wnioski o dofinansowanie zakupu samochodu będą rejestrowane wyłącznie w formie elektronicznej, ale będzie można tego dokonać również w oddziale PFRON przy pomocy jego pracownika.

Zasady dofinansowania

Wysokość dofinansowania samochodu będzie uzależniona od ceny zakupu dostosowanego samochodu osobowego. Progi cenowe zakupu dostosowanego samochodu osobowego będą dofinansowywane (poniższe wartości dofinansowania mogą się kumulować) w następującej wysokości:

1) dla samochodów dostosowanych do ich prowadzenia przez osobę niepełnosprawną:

a) do kwoty 150.000,00 zł - 80% ceny samochodu,

b) nadwyżka ponad kwotę 150.000,00 zł do kwoty 250.000,00 zł - 50% nadwyżki,

c) nadwyżka ponad kwotę 250.000,00 zł do kwoty 300.000,00 zł - 30% nadwyżki,

d) nadwyżka ponad kwotę 300.000,00 zł - 0%;

2) dla samochodów dostosowanych do podróży osoby z niepełnosprawnością jako pasażera:

a) do kwoty 130.000,00 zł - 85% ceny samochodu,

b) nadwyżka ponad kwotę 130.000,00 zł do kwoty 200.000,00 zł - 50% nadwyżki,

c) nadwyżka ponad kwotę 200.000,00 zł do kwoty 230.000,00 zł - 30% nadwyżki,

d) nadwyżka ponad kwotę 230.000,00 zł - 0%.

 Szczegóły dotyczące programu już wkrótce zostaną opublikowane na stronie PFRON.

Komentarz

  • Propozycja zmiany przepisów o wózkach inwalidzkich dla osób nie posiadajacych prawa jazdy kat.B
    Przemek
    27.09.2022, 11:00
    Czemu nie można podjąć podobnych rozwiązań w kwestii okabinowanych ,dostosowanych do poruszania się całorocznego, 3 lub 4 kołowych ,skuterów inwalidzkich elektrycznych- marki Graf Carello Duett, Q Pod, Charly,AFiscooter S 4 Dual Canopy, itp. Wprowadzając najpierw pojęcie skutera inwalidzkiego w kanon Prawa o ruchu drogowym -jako typ wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, 3 lub 4 kołowy, posiadający pełne oświetlenie drogowe, sygnalizację dźwiękową i świetlną, prędkość 15-25km/h, moc do 4 KM, jedno lub dwumiejscowy, o konstrukcji otwartej lub zamkniętej ,fabrycznie dostosowany do przewozu osoby niepełnosprawnej, ewentualnie wraz z asystentem, opcjonalnie wyposażony w ogrzewanie ,wycieraczkę szyby przedniej, oświetlenie kabiny, instalację pozwalającą podłączyć sprzęt optymalizujący funkcje życiowe....Poza tym przepisem ,niezbędna jest zmiana zasad dofinansowania do skuterów inwalidzkich- musi być minimalnie w kwocie podobna do tej do wózków elektrycznych, wymagających specjalnego wyposażenia czyli 25 tys zł, zaś ustawodawca niech przy tym pozwoli na sprowadzenie pojazdów tego typu używanych ,a przy tym zaprosi na nasz grunt rodzimy właściwych importerów i producentów, wówczas w znacznym stopniu ,zmieni się oblicze mobilności polskich ON- mówię o tych, którzy nie posiadając prawa jazdy kat. B. funkcjonują w przestrzeni publicznej ,korzystając z wózków inwalidzkich typu skuter, nigdy nie stwarzają zagrożenia na drodze, gdyż mają wpojone zasady poruszania się po nich oraz wieloletnie doświadczenie w jeździe pojazdem inwalidzkim wspomnianego typu.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas