Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dobre rozwiązania. 27 mld zł na inwestycje!

14.03.2022
Autor: Róża Matuszewska, fot. archiwum redakcji
Źródło: Integracja 1/2022
wnętrze wagonu z miejscem na wózek

PKP Intercity rozbudowuje swoją strategię rozwoju i inwestycji. Do 2030 r. spółka zainwestuje 27 mld zł w nowoczesny tabor i zaplecza techniczne, które zapewnią komfortowe oraz bezpieczne warunki podróżowania. Przewoźnik intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, aby kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru.

Renesans na torach

Ostatnie lata to czas ogromnej zmiany na polskiej kolei. Podążając za światowymi trendami i potrzebami różnych grup pasażerów, największy polski przewoźnik – spółka PKP Intercity, stale rozwija oferowane przez siebie usługi, modernizuje i kupuje tabor, a także dba o właściwe przeszkolenie pracowników. Dzięki temu pociągi jeżdżące po polskich torach stają się coraz nowocześniejsze, a transport kolejowy coraz bardziej dostępny. W ramach ambitnej strategii PKP Intercity zwiększy nakłady na inwestycje i do 2030 r. przeznaczy 24,5 mld zł na unowocześnienie floty.

Do roku 2030 największy polski przewoźnik ma sfinalizować:

  • zakup 35 i modernizację 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych;
  • zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT);
  • zakup 162 (w tym wielosystemowych) i modernizację 87 lokomotyw elektrycznych;
  • zakup 926 i modernizację blisko 1,5 tysiąca (1489) wagonów;
  • zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi;
  • zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno- -spalinowych o Vmax 160/120 km/h;
  • zakup 28 nowych lokomotyw manewrowych;
  • modernizację 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej.

Dzięki temu już za 8 lat spółka ma dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11 proc. więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47 proc. więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi (obecnie brak), 2466 wagonami (o 18 proc. więcej niż obecnie) oraz 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull (obecnie brak).

Kolejne, znaczące inwestycje obejmą stacje postojowe. Nowoczesna kolej wymaga nowoczesnych rozwiązań ekologicznych, dlatego do 2030 r. PKP Intercity zainwestuje 2,6 mld zł w przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne.

Bardziej komfortowo, nowocześnie i dostępnie

Zmiany oznaczają jednak nie tylko zwiększenie liczby pojazdów, ale też coraz lepszą jakość usług. Pociągi będą jeszcze bardziej komfortowe i dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, a te osoby są jednymi z beneficjentów zmian na kolei. Spółka zapowiada, że do 2030 r. normą we wszystkich pociągach PKP Intercity ma być m.in. klimatyzacja, gniazdka elektryczne, dostęp do usługi gastronomicznej, możliwość skorzystania z wi-fi oraz platformy multimedialnej, ułatwienie dostępu dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się, miejsca specjalne dla opiekunów z dziećmi oraz miejsca do przewozu rowerów. Najlepszym przykładem pozytywnych zmian, jakie wprowadza PKP Intercity, jest pojawienie się w zeszłym roku wagonów COMBO, które jako pierwsze w historii otrzymały certyfikat „Transport bez barier”.

- Jesteśmy usatysfakcjonowani współpracą z PKP Intercity, cieszymy się z wprowadzonych rozwiązań i pozostajemy z nadzieją, że śladem największego polskiego przewoźnika podążą inni – powiedziała Ewa Pawłowska, Prezes Zarządu Fundacji Integracja.

szyba przedziału z napisem przedział dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się z symbolem osoby na wózku


Wagony COMBO

Wagony typu 111A-30 COMBO to wielofunkcyjny tabor o podwyższonym standardzie, w którym zadbano o wyciszenie wnętrza, wydzielono przedziały rodzinne i strefę dla osób z niepełnosprawnością, w tym poruszających się na wózkach. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery. 60 wagonów kursuje na trasach:

  • Zielona Góra – Poznań – Gdynia / Olsztyn,
  • Szczecin – Gdynia – Olsztyn – Białystok,
  • Kraków – Wrocław – Poznań – Gdynia,
  • Wrocław – Lublin,
  • Warszawa – Gdynia,
  • Warszawa – Terespol,
  • Suwałki – Białystok – Warszawa – Poznań – Szczecin – Świnoujście,
  • Warszawa – Poznań – Zielona Góra / Gorzów Wlkp.,
  • Rzeszów / Chełm – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Piła.  

Ekologia i walka z wykluczeniem transportowym

- Potężne inwestycje w nowoczesny tabor pozwolą zaproponować naszym pasażerom wysoki, przewidywalny standard podróżowania. Bezpieczne i ekologiczne przejazdy koleją będą coraz szybsze i wygodniejsze. Spójna sieć transportowa zagwarantuje zaś stabilną, przejrzystą ofertę. Mamy opracowany precyzyjny plan rozwoju, który sprawi, że kolejne miliony Polaków będą wybierać pociąg do podróżowania po kraju i za granicę – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

W perspektywie 2030 r. PKP Intercity zaproponuje pasażerom przejrzysty rozkład jazdy, który zapewni stabilną i przewidywalną ofertę. Właściwie zaplanowana siatka połączeń stworzy spójną sieć transportową dla całej Polski, dostosowaną do potrzeb różnych grup pasażerów oraz rytmu dobowej aktywności społeczeństwa. To ważny element walki z wykluczeniem transportowym, z którym mierzy się wielu Polaków z mniejszych miejscowości. Plany przewoźnika zakładają również rozszerzenie oferty połączeń międzynarodowych w kierunku zachodnim, południowym oraz wschodnim. Spółka szacuje, że w 2030 r. będzie uruchamiać około dwa razy więcej pociągów niż obecnie i przewiezie ponad 88 mln pasażerów.

„W ciągu kilku najbliższych lat PKP Intercity planuje m.in. wprowadzić nowoczesny system sprzedaży biletów, uruchomić program lojalnościowy, wprowadzić nowoczesną aplikację mobilną, a także dalej rozwijać zdalne kanały sprzedaży. Planowanie podróży będzie coraz łatwiejsze również dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się. Do ich potrzeb zostaną dostosowane biletomaty, system sprzedaży e-IC oraz aplikacja mobilna. Dodatkowo wdrożona zostanie statyczna i dynamiczna informacja pasażerska” – czytamy w materiałach prasowych spółki.

Szkolenia zmieniają obsługę

Kolej to nie tylko nowoczesne pociągi. To także pracownicy, którzy są przygotowani do pracy z pasażerami o różnych potrzebach. Grupą, na której potrzeby PKP Intercity zwraca szczególną uwagę, są pasażerowie z niepełnosprawnościami. Aby ich podróże odbywały się w jak najbardziej komfortowych warunkach, największy polski przewoźnik od lat inwestuje również w rozwój kompetencji pracowników. W tym celu we współpracy z Fundacją Integracja przeprowadzane były specjalistyczne szkolenia drużyn konduktorskich, obejmujące przygotowanie teoretyczne i część praktyczną. Ukończyło je około 1900 pracowników PKP Intercity.

Uczestniczyli oni w warsztatach, które obejmują prezentacje filmów, dyskusje oraz symulacje. Wiedza teoretyczna dotyczy między innymi rodzajów niepełnosprawności, a także stereotypów z nimi związanych oraz trudności napotykanych w trakcie podróży. To także nauka komunikowania się z osobami o szczególnych potrzebach i o savoir-vivrze. W części praktycznej jednym z elementów jest np. zadanie z wykorzystaniem gogli symulujących wadę wzroku, spowodowane m.in. przez zaćmę, jaskrę czy retinopatię cukrzycową. Instruktorzy fundacji kładą również nacisk na aspekty techniczne związane z pomocą osobom z niepełnosprawnościami.

PKP Intercity zakwalifikowało się także do projektu szkoleniowego realizowanego przez PFRON „Różni Podróżni – obsługa bez barier”, skierowanego do pracowników sektora transportu zbiorowego, w zakresie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami. Projekt finansowany jest ze środków UE. Spółka zgłosiła do udziału w nim 150 osób (drużyny konduktorskie, instruktorzy handlowi), jednak planuje ubiegać się o udział większej liczby pracowników.

 


Partnerem materiału jest

logo. Napis PKP intercity

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • russell westbrook shoes
    russell westbrook shoes
    28.11.2022, 12:55
    odpowiedz na komentarz
  • bape clothing
    bape clothing
    21.11.2022, 09:22
    odpowiedz na komentarz
  • goyard
    goyard
    02.11.2022, 10:54
    odpowiedz na komentarz
  • bape outlet
    bape outlet
    25.10.2022, 11:34
    odpowiedz na komentarz
  • gnoje
    tok
    06.09.2022, 17:57
    tak nas dymaja zakup 35 i modernizację 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych; zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT); zakup 162 (w tym wielosystemowych) i modernizację 87 lokomotyw elektrycznych; zakup 926 i modernizację blisko 1,5 tysiąca (1489) wagonów; zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi; zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno- -spalinowych o Vmax 160/120 km/h; zakup 28 nowych lokomotyw manewrowych; modernizację 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej. co to ma wspólnego z niepełnosprawnością
    odpowiedz na komentarz
  • Kiedy ?
    Keraj
    31.08.2022, 19:05
    Kiedy wreszcie! Pomóc będzie udzielana ON w sposób profesjonalny ? Kiedy przestaniecie się tłumaczyć z tego zacofania społecznego?
    odpowiedz na komentarz
  • ???
    keraj
    16.03.2022, 10:28
    do dnia dzisiejszego od kilkunastu lat co rusz pojawia się artykuł opisujący przypadek nie udzielenia pomocy niepełnosprawnemu w podróży. więc nasuwa się pytanie skoro jest tak dobrze to dla czego jest tak źle? dla czego nadal niepełnosprawni nie mogą normalnie, bezpiecznie i bezproblemowo podróżować ? zakup wagonów przystosowanych dla On nic nie zmieni jeśli przewoźnik utrzymywany, dotowany przez podatnika nie wprowadzi zasad umożliwiających pomoc ON nadal jest wiele stacji gdzie pomoc nie jest udzielana.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas