Karta Etyki Mediów
KARTA ETYCZNA MEDIÓW
Kartę Etyczną Mediów, opracowaną z inicjatywy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, podpisali w dniu 29 marca 1995 r. prezesi: Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczpospolitej Polskiej, Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, Syndykatu Dziennikarzy Polskich., Związku Zawodowego Dziennikarzy, Unii Wydawców Prasy, Telewizji Polskiej S.A., Telewizji "Polsat"., Stowarzyszenia Niezależnych Producentów Filmowych i Telewizyjnych, Polskiego Radia S.A., Stowarzyszenia Radia Publicznego w Polsce, Stowarzyszenia Polskiej Prywatnej Radiofonii, Związku Zawodowego Dziennikarzy Radia i Telewizji oraz krajowy duszpasterz środowisk twórczych, ks. Wiesław Niewęgłowski
Dziennikarze, wydawcy, producenci i nadawcy szanują niezbywalne prawo człowieka do prawdy, kierując się zasadą dobra wspólnego, świadomi roli mediów w życiu człowieka i społeczeństwa obywatelskiego, przyjmują tę kartę oraz deklarują, że w swojej pracy kierować się będą następującymi zasadami:
• ZASADĄ PRAWDY - co znaczy, że dziennikarze, producenci, wydawcy i nadawcy dokładają
wszelkich starań, aby przekazywane informacje były zgodne z prawdą, sumienne i bez zniekształceń
relacjonujące fakty w ich właściwym kontekście, a w razie rozpowszechnienia błędnej informacji
niezwłocznie dokonują sprostowania.
• ZASADA OBIEKTYWIZMU - co znaczy, że autor przedstawia rzeczywistość niezależnie od swoich
poglądów, rzetelnie relacjonuje różne punkty widzenia.
• ZASADA ODDZIELENIA INFORMACJI OD KOMENTARZA - co znaczy, że wypowiedź ma umożliwić
odróżnienie faktów od opinii i poglądów.
• ZASADA UCZCIWOŚCI - to znaczy działanie w zgodzie z własnym sumieniem i dobrem odbiorcy,
nieuleganie wpływom, nieprzekupność, odmowa działania niezgodnego z przekonaniami.
• ZASADA SZACUNKU I TOLERANCJI - czyli poszanowania ludzkiej godności, praw, dóbr osobistych,
a szczególnie prywatności i dobrego imienia.
• ZASADA PIERWSZEŃSTWA DOBRA ODBIORCY - co znaczy, że podstawowe prawa czytelników, widzów i
słuchaczy są nadrzędne wobec redakcji, dziennikarzy, wydawców, producentów i nadawców.
• ZASADA WOLNOŚCI I ODPOWIEDZIALNOŚCI - co znaczy, że wolność mediów nakłada na dziennikarzy,
wydawców, producentów, nadawców odpowiedzialność za treść i formę przekazu oraz wynikające z nich
konsekwencje.
Sygnatariusze powołali 19 czerwca 1996 r. Radę Etyki Mediów. Jej przewodniczącą została Magdalena Bajer, wiceprzewodniczącym prof. Tomasz Goban-Klass, sekretarzem Michał Rogowski i członkami: Bolesław Michałek, Krzysztof Piesiewicz, Jerzy Turowicz i Piotr Wojciechowski.
Rada strzec będzie zasad Karty Etycznej Mediów publicznie orzekając w sprawach przestrzegania Karty i dokonując interpretacji jej zapisów oraz informując o prawie składania skarg do Rady.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- X Ogólnopolskie Zawody Pływackie
- „Sprawdź, czy jesteś HER2-low” w Gdańsku – bezpłatne konsultacje z onkologiem dla pacjentek z rakiem piersi
- Wrocław: bezpłatne szkolenia w ramach projektu „Artysta bez granic”
- Polki z awansem do ćwierćfinału MŚ! Bezapelacyjne zwycięstwo z Brazylią
- Trzecia edycja kalendarza „Portret bez barier" 2025 – Równość, integracja i przełamywanie granic w świecie mody
Dodaj komentarz