Czerwiec 2007 - zmiany w ustawie o rehabilitacji (...)
"Ustawa z dnia 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw"
przyniosła szereg zmian, które mogą mieć wpływ na sytuację osób
niepełnosprawnych.
Poniżej staramy się przedstawić podstawowe informacje o tym, jakie
zmiany wprowadza ustawa.
1. Najpierw zapłata składek, potem ich
zwrot
Od 1 stycznia 2008 r. firmy zatrudniające niepełnosprawnych
pracowników i chałupników będą musiały najpierw zapłacić za nich
składki na ubezpieczenia społeczne, a potem uzyskają ich zwrot. Od
tego dnia obowiązujące teraz zwolnienie z opłacania tych składek
zastąpi system ich refundacji z Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
Pracodawcy będą musieli wysyłać co miesiąc do funduszu informacje o
podstawach wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ich
kwotach, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności zatrudnionych.
Będą także zobowiązani wysłać wniosek o wypłatę refundacji składek
za dany miesiąc .
Fundusz zwróci im opłacone składki (na opisanych zasadach) na ich
rachunki bankowe w ciągu siedmiu dni od otrzymania wniosku.
Refundacje te nadal będą stanowić pomoc publiczną w ramach wyłączeń
grupowych, określoną w unijnym rozporządzeniu 2204/2002 (Dz Urz WE
L 337 z 13 grudnia 2002 r.).
2. Kara za zaległości
Przedsiębiorca mający zaległości wobec funduszu
przekraczające 100 zł zostanie ukarany. Prezes PFRON wyda decyzję o
wstrzymaniu mu refundacji składek aż do czasu uregulowania długu.
Jeśli pracodawca nie spłaci zaległości do końca stycznia następnego
roku, prezes funduszu odmówi wypłaty refundacji za czas, kiedy
wypłata była wstrzymana.
3. Kontrola
Prezes funduszu zyska w przyszłym roku możliwość kontroli
podmiotów korzystających z refundacji. Dziś ta kontrola jest
problematyczna.
4. Kto, komu, i na jakich zasadach zwraca składki?
Pracodawcy zatrudniający mniej niż 25
pracowników
Dziś składki za pracowników ze znacznym lub umiarkowanym stopniem
niepełnosprawności dofinansowują częściowo PFRON, a częściowo
budżet państwa. Obowiązujące od przyszłego roku refundacje będą tej
samej wysokości, ale pracodawca dostanie je w całości od
PFRON.
Pracodawcy zatrudniający powyżej 25
pracowników
Wysokość ulgi w opłacaniu składek przez pracodawców,
zatrudniających przynajmniej 25 osób (w przeliczeniu na pełne
etaty), w tym minimum 6% niepełnosprawnych, nie zmieni się.
Dziś wygląda to tak:
- całą składkę emerytalną finansuje PFRON - za osoby ze znacznym i
umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,
- składkę wypadkową - za osoby z lekkim stopniem
niepełnosprawności.
Od 1 stycznia przyszłego roku nadal taki system pozostanie, z tym
że będą to refundacje.
Zakłady pracy chronionej i aktywności zawodowej
Zakłady pracy chronionej i zakłady aktywności korzystają z ulgi w
opłacaniu składek za wszystkich niepełnosprawnych pracowników i
chałupników bez względu na stopień niepełnosprawności. Połowę
składki emerytalnej należną od pracownika i składkę chorobową
pokrywa PFRON, a połowę składki emerytalnej i rentowych należnych
od firmy oraz składkę wypadkową - budżet państwa.
W 2008 r. wysokość wsparcia się nie zmieni, ale całość
preferencyjnych składek pokryje PFRON. Zakłady będą musiały
najpierw je zapłacić, a potem dostaną ich zwrot.
Zatrudniający niepełnosprawnych musi się rozliczyć ze środków
uzyskanych w ramach refundacji składek ZUS za dany rok do 15 lutego
roku następnego. Po upływie roku pobierania refundacji wolno
wystąpić o przedłużenie zwrotu składek na kolejne roczne
okresy.
5. Ulgi dla tworzących nowe stanowisko pracy
Gdy zatrudnisz niepełnosprawnego bezrobotnego lub poszukującego
pracy, możesz liczyć na zwrot kosztów utworzenia dla niego
stanowiska pracy. Skorzystać z tej ulgi mogą także jednostki
budżetowe.
To nowa forma wsparcia, z której pracodawca może skorzystać w
ramach pomocy de minimis. Warunek: musi utrzymać to stanowisko
pracy przez co najmniej trzy lata. Zmiana ta wejdzie w życie 30
lipca 2007 r. (po 30 dniach od ogłoszenia noweli w Dzienniku
Ustaw).
Ile można dostać?
Koszty poniesione na wyposażenie stanowiska pracy nowo
zatrudnionego niepełnosprawnego refunduje starosta, a gdy on sam
jest pracodawcą - prezes PFRON. Refundacja nie może być jednak
wyższa niż 15-krotność przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce
narodowej na jedno tworzone stanowisko pracy (w pierwszym kwartale
2007 r. wynosiło ono 2709,14 zł), czyli ok. 40 000 zł.
Jako że refundacja jest pomocą de minimis (rozporządzenie Komisji
Europejskiej 1998/2006), jej wielkość zależy od tego, jak wysoką
pomoc w jej ramach pracodawca dotychczas otrzymał. Nie może to być
więcej niż 200.000 € w ciągu bieżącego roku i dwóch lat
poprzednich. Jeśli prowadzi działalność w sektorze transportu,
pułap jest o połowę niższy (100.000 €), ale w ramach tworzenia
stanowiska nie może kupić samochodów.
Uwaga! Pracodawca nie otrzyma zwrotu kosztów
poniesionych przed zawarciem umowy o refundację.
Zwrot kosztów jednostkom budżetowym nastąpi na rachunek dochodów
własnych (określony art. 22 ust. 1 Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych). Jednak, aby uzyskać wsparcie, pracodawca
musi utworzyć stanowisko pracy z pieniędzy zgromadzonych wcześniej
na tym rachunku.
Pracodawca , który nie dotrzyma warunków nie dostanie
zwrotu
Pracodawca będzie musiał zwrócić otrzymane pieniądze, jeśli będzie
zatrudniał pracownika niepełnosprawnego krócej niż 36 miesięcy i
nie zatrudni zamiast niego innego niepełnosprawnego
zarejestrowanego w PUP w ciągu trzech miesięcy od rozstania z
poprzednim.
Za każdy miesiąc brakujący do trzyletniego zatrudnienia pracownika
będzie musiał oddać 1/36 otrzymanych pieniędzy. Zwrot nie może być
jednak mniejszy niż 1/6 otrzymanej refundacji.
Pracodawca nie będzie musiał zwracać pieniędzy, jeżeli w ciągu
trzech miesięcy od rozwiązania umowy o pracę z osobą, dla której
utworzył stanowisko pracy, zatrudni innego niepełnosprawnego
zarejestrowanego w urzędzie pracy. Czas trwania umowy przedłuża się
wtedy o okres, w którym stanowisko było puste.
6. Zmiany w dofinansowywaniu wynagrodzeń
Koniec dofinansowania emerytów
Od 1 stycznia 2008 r. pracodawcy zatrudniający pracowników
niepełnosprawnych będą mogli ubiegać się o dofinansowanie
wynagrodzeń w ramach pomocy publicznej tylko na tych pracowników,
którzy nie są emerytami. Jeszcze do końca roku dofinansowanie
przysługuje na tych, którzy nie osiągnęli powszechnego wieku
emerytalnego (60 lat kobieta i 65 mężczyzna). Spoza zakresu pomocy
zostaną wyłączeni zatem ci, którzy są wcześniejszymi
emerytami.
Dofinansowanie co miesiąc
Obecnie wniosek o dofinansowanie wynagrodzeń osób
niepełnosprawnych pracodawcy składają co dwa miesiące i obejmuje on
koszty z dwóch miesięcy wstecz. Po zmianach taki wniosek pracodawcy
będą składać co miesiąc, a to oznacza, że co miesiąc będą
otrzymywać pieniądze na wynagrodzenia niepełnosprawnych.
7. Ulga za zatrudnienie bezrobotnego lub poszukującego
pracy niepełnosprawnego
Zatrudniając przez co najmniej rok niepełnosprawnego pracownika,
można dostać zwrot większości kosztów jego płacy.
To nowa forma pomocy udzielana w ramach wyłączeń grupowych, jako
pomoc na zatrudnianie wynikająca z rozporządzenia Komisji
Europejskiej 2204/2002 r. Zmiana ta (art. 26f ustawy) wejdzie w
życie 30 lipca 2007 r. (po30 dniach od ogłoszenia noweli w
Dzienniku Ustaw). Refundacja będzie przysługiwać na pracownika
niepełnosprawnego, zarejestrowanego w urzędzie pracy jako
bezrobotny albo poszukujący pracy, niepozostający w
zatrudnieniu.
Zwrotu zapłaconego niepełnosprawnemu pracownikowi wynagrodzenia
brutto i składek ZUS od niego należnych udzieli starosta. Przez
pierwszy rok zatrudnienia nowego niepełnosprawnego pracownika
będzie można otrzymać zwrot 60% jego wynagrodzenia brutto, oraz 60%
zapłaconych od niego składek.
Dodatkowo, firma będzie mogła skorzystać z dofinansowania jego
wynagrodzenia (SOD). Ogółem wartość pomocy nie może łącznie
przekroczyć100% kosztów płacy tego pracownika.
Pracodawca korzystając z refundacji i SOD, nie może uzyskać w ciągu
trzech lat więcej niż 15 mln.€ pomocy na wszystkich
pracowników.
Refundacji nie podlegają koszty (wypłacone wynagrodzenie i składki)
poniesione przed podpisaniem umowy z powiatem. Pamiętać więc należy
o właściwej kolejności: najpierw umowa, potem refundacja.
Kiedy trzeba oddać?
Jeśli pracodawca zwolni pracownika, do którego
wynagrodzenia dostawał dopłatę, będzie musiał zwrócić wszystkie
pieniądze, jakie otrzymał od starosty, chyba że:
a) zwolnienie miało charakter dyscyplinarny -
czyli na podstawie art.52 Kodeksu Pracy (pracownik rażąco naruszył
obowiązki pracownicze, popełnił przestępstwo albo utracił z własnej
winy kwalifikacje niezbędne do wykonywania tej pracy)
b) pracownik wypowiedział umowę o pracę
c) umowa wygasła (pracownik zmarł)
8. Zmiany w ZFRON ( Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych)
Już wkrótce zakłady pracy chronionej będą przekazywać środki na
zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych w ciągu 7
dni od uzyskania korzyści, np. ulgi podatkowej
Dziś jeszcze wpłacają je do 20. dnia następnego miesiąca po
dostaniu środków. Zmiana ta zacznie obowiązywać 30 lipca 2007 r.
(po 30 dniach od ogłoszenia noweli w Dzienniku Ustaw)
9. Zmiany w szkoleniach
Więcej kosztów do odliczeń
Obecnie firmy, bez względu na ich status, dostają ze
środków PFRON zwrot do 75% kosztów tych szkoleń, ale nie więcej niż
2-krotność przeciętnej miesięcznej płacy na osobę. Dodatkowo, osobę
przeszkoloną muszą angażować przez co najmniej dwa lata po
zakończeniu szkolenia, na stanowisku zgodnym z kierunkiem
szkolenia, ale innym niż dotychczasowe. Od 30 lipca 2007 r. (zmiana
ta wchodzi w życie po 30 dniach od ogłoszenia noweli w Dzienniku
Ustaw) mogą liczyć na 90% poniesionych kosztów szkolenia
zatrudnianych osób niepełnosprawnych, ale nie więcej niż 2-krotność
przeciętnego wynagrodzenia na osobę. Zwrot kosztów nie będzie
zależał od dalszego zatrudniania niepełnosprawnego. Tak wynika ze
znowelizowanego art. 41 ustawy.
Autor: Anita Siemaszko
***
Artykuł powstał w ramach projektu "Integracja
- Praca. Wydawnicza kampania informacyjno-promocyjna"
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
***
Orzekanie do celów pozarentowych
Nowelizacja ustawy zakłada, że osoba ubiegająca się o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności może zostać skierowana na specjalistyczne badania (w tym psychologiczne) do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
Zostanie ona poddana badaniom na podstawie skierowania wystawionego odpowiednio: przez lekarzy bądź psychologów - członków zespołów orzekających.
Wyniki badań są przedstawiane w formie pisemnej na formularzu badania, do którego dołącza się wydruki komputerowe lub wykonane zdjęcia.
Formularz badania zawiera następujące dane:
1. numer ewidencyjny badania
2. nazwę wojewódzkiego zespołu, w którym badanie
zostało wykonane
3. imię (imiona) i nazwisko osoby badanej
4. numer ewidencyjny PESEL, lub cechy dokumentu
potwierdzającego obywatelstwo (w przypadku cudzoziemca
nieposiadającego numeru PESEL)
5. datę urodzenia
6. miejsce zameldowania albo pobytu
7. datę wykonania badania
8. wynik badania wraz z opisem
9. informację o załącznikach
10. podpis i pieczątkę odpowiednio: lekarza lub
psychologa wykonującego badanie
W ciągu 3 dni wyniki badań wysyłane są do tego zespołu orzekającego, którego lekarz lub psycholog wystawił skierowanie. Drugi egzemplarz wyników przechowywany jest w wojewódzkim zespole, prowadzącym rejestr badań. Na wniosek osoby badanej lub jej przedstawiciela ustawowego wydaje się kopie wyników badań.
Zakres wykonywanych badań, tryb i warunki kierowania na nie,
warunki organizacyjne ich wykonywania i warunki techniczne
pomieszczeń, w których te badania są wykonywane, zostaną uściślone
w rozporządzeniach.
Przepis wchodzi w życie 30 lipca 2007 r.
Możliwość orzekania dla posiadających inne orzeczenia
Aby osoba niepełnosprawna mogła korzystać z przysługujących jej
ulg i uprawnień musi mieć prawnie orzeczony stopień
niepełnosprawności lub niezdolność do pracy.
Obecnie obowiązują dwa rodzaje orzecznictwa, regulowane dwiema
różnymi ustawami i prowadzone przez dwie różne instytucje:
1. Orzecznictwo do celów rentowych, które prowadzą lekarze
orzecznicy ZUS, oraz komisje lekarskie ZUS.
Szczególnymi grupami, wyłączonymi spod orzecznictwa ZUS, są rolnicy
i ich rodziny, podlegający lekarzom rzeczoznawcom i komisjom
lekarskim Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS), a także
tzw. służby mundurowe (policjanci, żołnierze, celnicy) i ich
rodziny, podlegające komisjom lekarskim MON lub MSWiA.
2. Orzecznictwo do celów pozarentowych -
prowadzone przez powiatowe lub miejskie zespoły ds. orzekania o
niepełnosprawności.
Dobrze, żeby osoba niepełnosprawna posiadała oba rodzaje orzeczeń,
ponieważ orzeczenie wydane przez ZUS określa zdolność osoby
niepełnosprawnej do podjęcia pracy, natomiast orzeczenie
powiatowego zespołu nie ma takiej mocy prawnej.
Na podstawie orzeczenia zespołu powiatowego osoba niepełnosprawna
może korzystać z ulg i uprawnień pozarentowych, umożliwiających jej
otrzymanie różnych dodatkowych świadczeń.
Osoby posiadające: orzeczenie o zaliczeniu do jednej z grup inwalidzkich (I, II, III), orzeczenie o niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, lub orzeczenie wydane przez lekarza orzecznika ZUS, mogą złożyć wniosek o ustalenie stopnia niepełnosprawności i określenie wskazań korzystania z ulg i uprawnień.
Wniosek taki składa się do powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności. Dzięki temu:
1. orzeczenie o całkowitej niezdolności do
pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji jest traktowane na
równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności;
2. orzeczenie o całkowitej niezdolności do
pracy jest traktowane na równi z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu
niepełnosprawności;
3. orzeczenie o częściowej niezdolności do
pracy oraz celowości przekwalifikowania jest traktowane na równi z
orzeczeniem o lekkim stopniu niepełnosprawności
Chcąc uzyskać orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoba
zainteresowana przedstawia komisji dokumenty potwierdzające jej
niezdolność do pracy, a także inne orzeczenia które posiada. Należy
pamiętać, że od orzeczenia o stopniu niepełnosprawności wydanego na
podstawie innych orzeczeń, zainteresowanemu nie przysługuje
odwołanie.
Przepis wchodzi w życie 30 lipca 2007 r.
Elektroniczny Krajowy System Monitoringu Orzekania o
Niepełnosprawności
Stworzony zostanie Elektroniczny Krajowy System Monitoringu
Orzekania o Niepełnosprawności. W systemie oprócz danych
dotyczących funkcjonowania powiatowych i wojewódzkich zespołów ds.
orzekania o niepełnosprawności znajdą się też m.in. dane osób,
które złożyły wniosek o ustalenie niepełnosprawności albo o
ustalenie stopnia niepełnoprawności, i przedstawicieli ustawowych
tych osób.
Dane gromadzone w systemie dotyczące wyżej wymienionych osób
obejmują:
• imię (imiona) i nazwisko
• datę i miejsce urodzenia
• płeć
• adres miejsca zameldowania
• adres miejsca pobytu
• cechy dokumentów tożsamości: rodzaj dokumentu, numer i serię
dokumentu
• numer ewidencyjny PESEL lub obywatelstwo - w przypadku
cudzoziemca nieposiadającego numeru PESEL
• dane dotyczące wykształcenia i zawodu osób, które złożyły
wniosek
• dane dotyczące daty i rodzaju wydanego orzeczenia, symbolu
przyczyny niepełnosprawności, daty powstania niepełnosprawności
lub stopnia niepełnosprawności, okresu, na jaki zostało
wydane orzeczenie, wskazań zawartych w orzeczeniu
Administratorami danych zawartych w systemie są odpowiednio powiatowe i wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności oraz Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi w
drodze rozporządzenia szczegółowe warunki, w tym techniczne i
organizacyjne, sposób, oraz tryb gromadzenia i usuwania danych z
systemu, mając na względzie ich zabezpieczenie przed dostępem lub
wykorzystywaniem przez osoby nieuprawnione.
Przepis wchodzi w życie od 1 stycznia 2007 r.
Warsztaty Terapii Zajęciowej
Warsztaty Terapii Zajęciowej to placówki stwarzające osobom
niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość
przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.
Nowelizacja Ustawy wprowadza konieczność kontroli ich działalności
przez Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie.
Kontrola ta powinna być przeprowadzana co najmniej raz w roku.
Każda fundacja, stowarzyszenie lub inny podmiot zamierzający
zorganizować lub już prowadzący warsztat terapii zajęciowej będzie
przyjmować i zatwierdzać zgłoszenia chętnych do uczestnictwa w
warsztacie w uzgodnieniu z Powiatowym Centrum Pomocy
Rodzinie.
Przepis będzie obowiązywał od 30 lipca 2007 r.
Dotacja na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej
Osoba niepełnosprawna może prowadzić działalność gospodarczą na własny rachunek. Zgodnie z nowelizacją, będzie mogła otrzymać jednorazową dotację na rozpoczęcie tej działalności. Wysokość dotacji nie może przekroczyć kwoty, równej 15-krotności przeciętnego wynagrodzenia.
Prowadzona działalność gospodarcza może mieć charakter:
- wytwórczy, budowlany, handlowy i usługowy
- rolniczy
- polegający na prowadzeniu działów specjalnych produkcji
rolnej
- nowością jest możliwość przeznaczenia dotacji na wniesienie
wkładu własnego do spółdzielni socjalnej
Aby osoba niepełnosprawna mogła skorzystać z dotacji powinna być zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna bądź poszukująca pracy, niepozostająca w zatrudnieniu (czyli pobierająca np. rentę socjalną bądź rentę z tytułu niezdolności do pracy).
Wniosek o przyznanie pomocy osoba niepełnosprawna składa w
wyznaczonej przez starostę jednostce organizacyjnej:
- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie
- Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej
- Powiatowym Urzędzie Pracy
- Starostwie Powiatowym
Jeśli osoba niepełnosprawna nie dotrzyma umowy podpisanej ze starostą, to jest zobowiązana do zwrotu dotacji wraz z odsetkami jeżeli wina za niedotrzymanie umowy leży po jej stronie.
Dotację można otrzymać tylko raz, pod warunkiem, że nie korzysta się z innej pomocy oferowanej przez Fundusz Pracy.
Natomiast jeśli osoba niepełnosprawna prowadzi już własną firmę, może otrzymać ze środków PFRON dofinansowanie do wysokości 50% oprocentowania kredytu bankowego, zaciągniętego na kontynuowanie tej działalności. Tak jak w przypadku dotacji tak i tutaj umowę podpisujemy ze starostą.
Zarówno dotacja jak i dofinansowanie do wysokości 50% oprocentowania kredytu bankowego udzielane jest w ramach pomocy de minimis.
Kolejną zmianą jest możliwość zlecania zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych fundacjom i organizacjom pozarządowym przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Zadania te mogą być również zlecane przez samorządy wojewódzkie lub powiatowe, zaś środki na ich realizację również będą pochodzić z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Zasadniczo, zlecanie zadań będzie się odbywało na zasadzie
wspierania bądź powierzania zadań w formie otwartych konkursów
ofert. Rodzaje zadań zlecanych organizacjom pozarządowym oraz
fundacjom zostaną określone w rozporządzeniu, które będzie wydane w
terminie późniejszym.
Unormowania te zaczną obowiązywać od 30 lipca 2007 r.
Turnusy rehabilitacyjne
Nowelizacja wprowadziła zmiany odnośnie obliczania dochodów, które
są uwzględniane przy ustalaniu prawa do ubiegania się o
dofinansowanie uczestnictwa w turnusie
rehabilitacyjnym.
Od 30 lipca 2007 roku będzie brany pod uwagę przeciętny miesięczny
dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,
podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym,
obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku.
Dotychczas brano pod uwagę dochód za rok podatkowy poprzedzający
rok, w którym składany był wniosek. Dochód obliczany był w
rozumieniu przepisów o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i
wychowawczych.
Transport dzieci i młodzieży do szkół
Duże zmiany zaszły w przepisach Ustawy o systemie oświaty,
regulujących kwestię dowozu do szkół dzieci niepełnosprawnych.
Dotychczas ustawa nakładała na gminę obowiązek dowozu dzieci tylko
do szkół podstawowych i gimnazjów.
Nowelizacja rozszerzyła obowiązki gminy także na dowóz dzieci do
najbliższej szkoły ponadgimnazjalnej. Dotyczy to tylko uczniów z
niepełnosprawnością ruchową, oraz upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, nie dłużej jednak, niż do ukończenia
przez nich 21. roku życia.
Dodatkowo, gmina będzie miała obowiązek zapewnić bezpłatny
transport oraz opiekę na czas przejazdu, dzieciom i młodzieży
upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim, na zajęcia
rewalidacyjno-wychowawcze do ośrodka, umożliwiającego realizację
obowiązku szkolnego. Bezpłatny transport i opieka przysługują
osobom niepełnosprawnym nie dłużej, niż do ukończenia przez nie 25.
roku życia.
W przypadku gdy dowóz do szkoły lub ośrodka zapewniają rodzice,
otrzymają oni zwrot kosztów na zasadach określonych w umowie,
zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), a
rodzicami.
Przepis wchodzi w życie 1 września 2007 roku.
Autorzy: Justyna Cuże, Wojciech Piętka, Halina Lech, Iwona Mianowska
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz