Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Wywiad z p. Krystyną Mrugalską

17.07.2007

Zapraszamy do przeczytania wywiadu z p. Krystyną Mrugalską, pełniącą funkcję Prezesa Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych. PFON jest członkiem Europejskiego Forum Osób Niepełnosprawnych, które jest organizatorem akcji "1 Million 4 Disability".

zdjęcie: Krystyna Mrugalska

niepelnosprawni.pl: Co jest celem akcji zbierania podpisów?
 
Krystyna Mrugalska: Celem akcji „1 Million 4 Disability” jest, jak sam tytuł akcji głosi, zebranie 1 miliona podpisów pod petycją na rzecz wzmocnienia antydyskryminacyjnego ustawodawstwa unijnego, tj. ustanowienia dyrektywy, która by zakazywała dyskryminacji osób niepełnosprawnych we wszystkich dziedzinach życia. W obecnym stanie rzeczy przepisy zakazujące dyskryminacji osób niepełnosprawnych są rozproszone w różnych aktach. Tym samym, celem akcji jest lobbowanie na rzecz powstania jednolitego, wiążącego ustawodawstwa unijnego. Ważnym jest by powstał akt prawny poświęcony jedynie prawom osób niepełnosprawnych, co więcej - skupiający się na ich prawach.
Ponadto celem akcji jest dążenie do tego, by zapisy nowej Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych zostały włączone do porządku prawnego UE. By, podobnie jak to miało miejsce ze Standardowymi Zasadami Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych, stopniowo włączać je do ustawodawstwa. EDF jako czynny uczestnik prac nad tekstem Konwencji kładzie na to szczególny nacisk i czyni to priorytetem swoich działań.
Pośrednio oczywiście celem akcji jest poszerzanie świadomości obywateli UE na temat praw osób niepełnosprawnych i ich sytuacji życiowej.

niepelnosprawni.pl: Co się stanie z milionem podpisów? Czy- lub w jaki sposób ten apel będzie miał realne przełożenie na sytuację osób niepełnosprawnych? A co za tym idzie – jak przekonać Polaków, że podpisanie go ma sens?
 
 K.M.: Zebrane podpisy zostaną oficjalnie przekazane, podczas imprezy zamykającej kampanię w dniu 4 października z Brukseli, na ręce Przewodniczącego Komisji Europejskiej oraz Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego. Natomiast jeżeli chodzi o realne przełożenie na sytuację osób niepełnosprawnych myślę, że chodzi głównie o podniesienie świadomości na temat sytuacji niepełnosprawnych obywateli Unii Europejskiej.
Zasadniczym argumentem przemawiającym za tym by przyłączyć się do akcji jest wspomniany już powyżej fakt, iż w UE nie ma jednolitego aktu traktującego o zakazie dyskryminacji osób niepełnosprawnych. Tym samym koniecznym jest skłonienie decydentów UE, by uznali prawa osób niepełnosprawnych za równie ważne, jak prawa pełnosprawnych obywateli. By w ustawodawstwie unijnym zaczęło funkcjonować prawo zakazujące dyskryminacji osób niepełnosprawnych.

niepelnosprawni.pl: Jak ta akcja jest nagłaśniana w innych krajach,  których działa EDF?

K.M.: Poniżej podajemy przykłady jak akcja jest prowadzona w innych krajach:
- Włochy - Podpisy są zbierane na ulicach oraz podczas imprez. Dużym plusem jest dobry kontakt z radiem oraz telewizją.
- Malta - Malta prowadzi kampanię w sposób bardzo widoczny. Na stronie internetowej poświęconej Europejskiemu Rokowi Równych Szans dla Wszystkich jest zamieszczony link do strony Kampanii. Malta również pozyskała poparcie oraz podpisy Prezydenta, vice-Prezydenta kraju oraz członków Parlamentu.
- Irlandia - W Irlandii setki formularzy do zbierania podpisów rozdano w szkołach. W akcję zostały włączone lokalne media.
- Słowenia - Słowenia wydrukowała i rozdała 120.000 formularzy do zbierania podpisów wśród lokalnych organizacji osób niepełnosprawnych. 
- Grecja - Grecja także podejmowała akcję wysyłania e-maili do przedstawicieli mediów, organizacji pozarządowych, polityków, przedstawicieli greckiego parlamentu. Ogłoszenia i informacje o kampanii umieszczano na stronach internetowych oraz w prasie. Grecja także zmobilizowała swoje organizacje członkowskie do upowszechnienia kampanii wśród swoich członków
- Bułgaria - Bułgaria do tej pory zebrała 18.000 podpisów. Podpisy są głównie zbierane przy udziale lokalnych organizacji pozarządowych. Zorganizowano także konferencję prasową w radio i telewizji dotyczącą kampanii.
Przykłady dobrych praktyk:
- Wiele organizacji pozarządowych oraz członków zbiera podpisy w formie papierowej, co jest częściej łatwiejsze i bardziej efektywne niż zbieranie podpisów w formie elektronicznej.
- Lokalne uniwersytety oraz stowarzyszenia studenckie są silnie zaangażowane w  kampanię. Jest wiele sposobów by upowszechnić kampanię wśród środowisk studenckich
- Niektórzy członkowie EDF organizowali spotkania z politykami, by dyskutować o kwestiach związanych z problematyką osób niepełnosprawnych, a tym samym o samej kampanii

niepelnosprawni.pl: Co się stanie jeśli nie uda się zebrać miliona podpisów?

  K.M.: Zasadniczo nic, poza tym, iż cel kampanii nie zostanie osiągnięty. 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas