Latać czy nie latać? Oto jest pytanie
Wspólny rynek usług lotniczych powinien przynosić korzyści
ogółowi obywateli. Dlatego osoby o zdolności ruchowej ograniczonej
na skutek niesprawności, wieku lub innego czynnika powinny
mieć możliwości podróżowania drogą lotniczą porównywalne z
możliwościami innych obywateli.
Rozporządzenie KE nr PE-CONS 3681/05
Komunikacja lotnicza jest najszybszym środkiem masowego
transportu już od ponad stu lat. Dwudziestogodzinna trasa autobusu
z Warszawy do Paryża jest do pokonania w dwie godziny drogą
powietrzną. Konkurencyjność przewozów lotniczych podniosło wejście
na rynki światowe tzw. LCC (Low Cost Cariers – tanie linie
lotnicze). Obecna sytuacja powoduje, że coraz więcej z nas decyduje
się na podróż samolotem. Jednakże zwiększona dostępność do usług
lotniczych nie oznacza równocześnie podniesienia jakości obsługi i
ułatwień w przewozie.
Rynek transportu lotniczego nie doczekał się regulacji praw
niepełnosprawnych pasażerów, pomimo upływu stu trzech lat od czasu
pierwszego udanego lotu braci Wright. Jak dotąd nie istnieją
szczegółowe przepisy, które by regulowały obowiązki przewoźnika i
portów lotniczych względem osób niepełnosprawnych korzystających ze
środków transportu lotniczego.
Obecnie w Polsce jedynym aktem prawnym dotyczącym tej sfery jest
Ustawa Prawo Przewozowe (Dz.U.00.50.601 z późn. zm.), która
nakazuje stosowanie ułatwień dla osób niepełnosprawnych
korzystających ze środków transportu. Jednakże zapisy wymienionej
ustawy mówią jedynie o działaniach ułatwiających korzystanie osobom
niepełnosprawnym ze środków transportu, punktów odprawy,
przystanków i peronów. Nie ma mowy ani o podziale kompetencji
pomiędzy portem lotniczym a przewoźnikiem, ani też na temat
odpowiedzialności linii lotniczej w przypadku odmowy przyjęcia na
pokład osoby niepełnosprawnej. Co więcej nie wymienia się nawet
sposobu, w jakim ta pomoc miałaby być zrealizowana.
Jednocześnie, nie podejmuje się prób rozwiązania tego problemu na
poziomie światowym. Żadna z organizacji międzynarodowych
nadzorujących ruch lotniczy i przewozy pasażerskie nie podjęła
inicjatywy w tym obszarze. Obecnie przyjmowanie osób
niepełnosprawnych na pokład samolotu opiera się na prawie
zwyczajowym – zasadzie niedyskryminacji i traktowania wszystkich
pasażerów na równi.
Wyjątkiem tu jest jedynie Komisja Europejska (KE), która w 2005
roku postanowiła zająć się problemem i stworzyć akt prawny
regulujący tę sferę.
Zgodnie z zaproponowanym rozporządzeniem KE, za zorganizowanie
obsługi osób niepełnosprawnych na terenie portu lotniczego
odpowiadać będzie zarządzający portem lotniczym, który będzie miał
jednak prawo do pobierania od przewoźników lotniczych opłat za
sfinansowanie systemu.
System ten, ma być połączony w sieć i w ten sposób będzie
dostarczał informację o naszej podróży innym portom
lotniczym.
Pomoc udzielana w portach lotniczych znajdujących się na terytorium
państwa członkowskiego Unii Europejskiej powinna, między innymi,
umożliwić osobom niepełnosprawnym przemieszczenie się od
wyznaczonego w porcie lotniczym punktu odlotu do samolotu oraz od
samolotu do wyznaczonego punktu przylotu, wraz z wejściem na pokład
samolotu i zejściem z niego. Punkty takie powinny być wyznaczone
przy głównych wejściach do budynków terminali, przy punktach
odprawy, na stacjach kolei, kolejki miejskiej, metra i dworcach
autobusowych, na postojach taksówek i innych punktach, w których
wysiadają pasażerowie, oraz na parkingach przy lotniskach.
W momencie wejścia na pokład samolotu opieka nad osobą
niepełnosprawną spadałaby całkowicie na przewoźnika lotniczego. Od
niego właśnie wymagane będzie zapewnienie pewnych form pomocy na
pokładzie samolotu (Komisja Europejska wyszczególnia formy pomocy
takie jak przewóz certyfikowanych psów przewodników, balkoników,
wózków itp. pod warunkiem powiadomienia z 48-godzinnym
wyprzedzeniem i z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z
limitowanej przestrzeni ładunkowej lub odpowiednich przepisów
bezpieczeństwa).
Skargi dotyczące pomocy zapewnianej w porcie lotniczym powinny być
kierowane do odpowiedniego krajowego organu bądź też do organów
wyznaczonych przez państwo członkowskie, w którym się znajdujemy.
Skargi dotyczące pomocy ze strony przewoźnika powinny być kierowane
do odpowiedniego organu kraju, które udzieliło przewoźnikowi
licencji (w Polsce składa się skargi do Prezesa Urzędu Lotnictwa
Cywilnego za pośrednictwem Komisji Ochrony Praw Pasażera). Należy
przy tym pamiętać, że przy kupnie biletu przewoźnik powinien nas
poinformować o naszych prawach, nawet jeżeli rezerwujemy bilet
przez internet lub przez telefon.
W ten sam sposób powinniśmy być informowani przez port lotniczy za
pomocą ulotek informacyjnych. Należy też pamiętać, że o wszystkich
problemach trzeba informować personel lotniska lub przewoźnika, w
ten sposób nie mogą oni nie zauważyć problemu lub go
zignorować.
Komisja Europejska chce również zadbać o to, żeby przewoźnicy
nie zniechęcili się do przewozu osób niepełnosprawnych. I tak pomoc
powinna być finansowana w taki sposób, aby sprawiedliwie rozłożyć
jej ciężar na wszystkich pasażerów korzystających z portu
lotniczego, a nie tylko na pasażerów niepełnosprawnych i o
ograniczonej sprawności ruchowej. Najskuteczniejszym sposobem
finansowania wydaje się być nałożenie na każdego przewoźnika
lotniczego korzystającego z portu lotniczego opłaty proporcjonalnej
do liczby pasażerów przewiezionych przez niego do i z tego portu. W
ten sposób każdy pasażer współfinansowałby obsługę osoby
niepełnosprawnej, co spowodowałoby racjonalne rozłożenie obciążenia
kosztami pomocy.
Reasumując, rozporządzenie Komisji Europejskiej jest pierwszym
dokumentem, które nadaje ramy prawne pomocy udzielanej osobom
niepełnosprawnym na terenie portów lotniczych i na pokładzie
samolotów. Komisja Europejska zwraca jednak uwagę na istotny
element – pasażer powinien, aczkolwiek nie jest do tego
zobowiązany, poinformować linie lotnicze o swojej
niepełnosprawności i jej zakresie. Jest to pewnego rodzaju ukłon w
stronę przewoźników, ale również wymóg praktyczny. Należy pamiętać,
że pomimo braku obowiązku informowania linii lotniczych o naszej
niepełnosprawności, linie lotnicze w szczególnych przypadkach mogą
odmówić przyjęcia nas na pokład (np. zasłaniając się niskim
obłożeniem połączenia przez co trasę obsługuje typ samolotu
niepozwalający na transport ludzi poruszających się na wózkach – są
to na przykład samoloty komunikacji regionalnej). W momencie
poinformowania przewoźnika o niepełnosprawności „wiążemy” mu ręce
(przewoźnik nie jest w stanie wydzielić tras, które nie
obsługiwałyby osób niepełnosprawnych – byłoby to bowiem jawną
dyskryminacją). W takiej sytuacji – gdy przewoźnik został
poinformowany – odmowa przyjęcia na pokład automatycznie oznacza
zwrot kosztów biletu i ewentualnie powrót do domu na koszt
przewoźnika.
Projekt rozporządzenia został stworzony w lutym 2005 i
zaakceptowany w październiku tego samego roku. Został on również
przyjęty w niezmienionej formie przez Parlament Europejski i Radę
Unii Europejskiej 5 lipca 2006 roku.
Wdrażanie postanowień rozporządzenia może potrwać nawet dwa lata
(przepisy dotyczące odmowy przyjęcia na pokład będą obowiązywać od
lipca 2007 roku).
W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na inne, ważne przepisy
Unii Europejskiej dotyczące przewozu osób i bagażu drogą lotniczą.
Ze względu na zaistniałe zagrożenia terrorystyczne, w październiku
2006 roku Komisja Europejska zdecydowała się wydać odpowiednie
przepisy, mające na celu zmniejszenie tego zagrożenia.
Rozporządzenie numer 1546/2006 z 4 października 2006 zmienia
warunki przewozu bagażu podręcznego. I tak od 1 listopada 2006
roku, przewóz płynów jest specjalnie regulowany.
Podczas pakowania bagażu podręcznego należy pamiętać, że:
- dozwolone jest przewożenie tylko niewielkiej ilości płynów w bagażu podręcznym;
- muszą się one znajdować w pojemnikach (każdy z nich nie może przekraczać 100 ml) i być zapakowane w jedną przezroczystą plastykową, zamykaną torebkę (torba nie może przekraczać pojemności 1 litra – torebki powinny być dostępne na lotnisku).
Niestety treść rozporządzenia jest bardzo ogólnikowa, a
wszystkie szczegóły (prawdopodobnie ze względu na bezpieczeństwo)
zawarte zostały w załączniku, którego treść jest tajna. Zalecany
jest więc wcześniejszy kontakt z władzami lotniska, jeżeli tuż
przed odlotem nie chcemy gorączkowo przepakowywać swoich bagaży. W
kwestii przewozu leków i materiałów, które są osobie
niepełnosprawnej niezbędne w podróży, komisja utrzymała w mocy
rozporządzenie numer 622/2003. Oczywiście mogą się pojawić pewne
problemy, ale po wnikliwej kontroli wszelkie wątpliwości powinny
zostać rozwiane.
Niestety na odpowiednie przepisy w krajach spoza Unii Europejskiej
będziemy musieli jeszcze troszkę poczekać. Istnieje jednak szansa,
że stanie się to w przeciągu najbliższych 6-8 lat, bowiem Unia
Europejska chce być jedyną stroną w umowach z organizacjami
międzynarodowymi lub tzw. krajami trzecimi (spoza Unii), aby
ujednolicić stan prawny na terenie całej Wspólnoty.
Nie jest jednak tak, że jesteśmy całkowicie pozbawieni ochrony
prawnej. Pomimo, że nie ma odpowiednich przepisów regulujących
kwestie pomocy dla osób niepełnosprawnych – osoby te, tak jak i
inni pasażerowie podlegają przepisom Konwencji Montrealskiej, które
jasno określają obowiązki przewoźników (odmawiając przyjęcia na
pokład osoby niepełnosprawnej, przewoźnik jest zobowiązany np.
zapewnić takiej osobie hotel, powrotu do domu na koszt linii
lotniczej, a w końcu zwrot pieniędzy za bilet).
Miejmy nadzieję, że jednym z punktów zawartych w nowych unijnych
umowach będzie regulacja dotycząca podróżowania osób
niepełnosprawnych. Trzymamy kciuki.
******
Z wszelkimi problemami oraz uchybieniami ze strony portów
lotniczych i przewoźników na terenie Polski należy się zwracać do
Komisji Ochrony Praw Pasażera: http://www.ulc.gov.pl (na stronie
internetowej znajdują się przydatne informatory, jak również można
zgłosić skargę lub zadać pytanie ekspertom)
Komisja Ochrony Praw Pasażera
ul. Żelazna 59, 00-848 Warszawa,
tel.: 022 520 73 82, 520 73 37, 520 73 75
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz