Kampania społeczna Lokal Bez Papierosa.pl w akcji
Kampania, organizowana przez Stowarzyszenie MANKO ma na celu propagowanie miejsc wolnych od dymu nikotynowego oraz promowanie poszanowania praw osób niepalących. W pierwszym tygodniu ogólnopolskiej kampanii społecznej Lokal Bez Papierosa.pl przyłączyło się do niej już 30 krakowskich lokali.
Konferencja prasowa, która odbyła się 15 marca 2007 r. w Sakana
Sushi Bar – pierwszym aktywnym lokalu bez papierosa zgromadziła
liczne grono dziennikarzy, przedstawicieli władz miasta Krakowa
oraz właścicieli lokali aktywnie uczestniczących w Kampanii.
Zgodnie z zamysłem organizatorów, Stowarzyszenia Manko, w
najbliższych miesiącach kampania będzie kontynuowana w kolejnych
miastach Polski.
Ideą kampanii jest umożliwienie społeczeństwu świadomego wyboru
pubu, kawiarni czy restauracji wolnych od dymu tytoniowego. Według
badań 70% Polaków to bierni palacze skazani na wdychanie
szkodliwego dymu nikotynowego. Palacz bierny „wypala” co trzeciego
papierosa wypalonego w jego towarzystwie w zamkniętym
pomieszczeniu, natomiast zanieczyszczenie powietrza w
pomieszczeniach wypełnionych dymem tytoniowym jest sześciokrotnie
wyższe niż na ruchliwej autostradzie w Ameryce. Akcja ma na celu
promowanie asertywności i szacunek dla własnego zdrowia.
Obecnie na interaktywnej mapie Krakowa znajduję się już 30 lokali
spełniających warunek całkowitego lub częściowego zakazu palenia.
Kampanię aktywnie zaangażowały się m.in. restauracje: „Sushi Bar
Sakana”, „Wierzynek", "Chimera", "Kawaleria", "Smak Ukraiński",
"Dynia" „Avanti”, „Kawiarnia Noworolski”, „Nowy świat”, „Vega”.
Zainteresowanie uczestnictwem w kampanii deklarują już kolejne
lokale. Pełna interaktywna mapa znajduje się na portalu kampanii www.lokalbezpapierosa.pl.
Mapa będzie aktualizowana oraz promowana w postaci plakatów, ulotek
i przedruków w gazecie.
Projekt ma służyć uświadomieniu właścicieli i menadżerów lokali o
słuszności i opłacalności wprowadzania miejsc wolnych od dymu
tytoniowego. W trakcie rozmów z właścicielami lokali padają słowa
pełnego zainteresowania „W końcu ktoś wpadł na taki pomysł (…)
popieram akcję w 100%” oraz głosy niepewności: „Jestem za, ale boję
się, że nikt do mnie nie przyjdzie.”. Tymczasem w Irlandii w wyniku
wprowadzenia zakazu palenia w miejscach publicznych o 11% wzrosła
ilość osób odwiedzających lokale co przełożyło się na wzrost zysków
ich właścicieli.
Akcja Lokal Bez Papierosa.pl ma sprzyjać wprowadzaniu
odpowiedzialnej polityki antynikotynowej nie tylko przez
właścicieli lokalu, ale także lokalne władze. Zgodnie z zapowiedzią
przedstawiciela Urzędu Miasta Krakowa z wydziału spraw społecznych
krakowskie lokale bez papierosa, mieszczące się w budynkach
komunalnych, mogą liczyć na 15-procentową zniżkę czynszu.
Kampania LBP uzyskała już Honorowy Patronat m.in. Ministerstwa
Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, Marszałka Województwa
Małopolskiego, Centrum Onkologii w Warszawie, Krajowego Centrum
Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, Polskiego Towarzystwa
Lekarskiego, rektorów krakowskich uczelni. Partnerem lokalnej akcji
jest Miasto Kraków. Patronat medialny nad kampanią objęli: Gazeta
Krakowska, Radio Kraków, Gazeta Polska oraz Manko Miesięcznik
Studencki w Krakowie. Patronem wspierającym jest magazyn
„Integracja” oraz portal niepelnosprawni.pl. Pierwszym sponsorem
kampanii jest Filmotechnika.
Organizatorem akcji jest Stowarzyszenie Manko – wydawca
Miesięcznika Studenckiego w Krakowie MANKO oraz organizator
projektów i kampanii społecznych skierowanych głównie do młodych
ludzi. Są to kampanie z zakresu ekologii, zdrowia, kultury,
przedsiębiorczości, m.in.: Ekosegregacja, Międzynarodowy Festiwal
Filmów Społecznych. Stowarzyszenie jest niezależną organizacją
pozarządową. "Nie daj się zatruwać, wybierz lokal bez papierosa".
Zapraszamy na stronę kampanii www.lokalbezpapierosa.pl.
Informacji udzielają
Łukasz Salwarowski
Inicjator i koordynator kampanii
tel.: 0502 46 98 67
Magdalena Petryniak
Koordynator kampanii
tel.: 0604 463 537
Monika Kurlit
Koordynator ds. relacji z mediami
tel.: 0502 606 265
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Rusza głosowanie na najlepszego i najpopularniejszego sportowca 2024 roku – tegoroczne #Guttmanny nadchodzą
- Seniorzy w artystycznym żywiole
- Wspólna lekcja wrażliwości. Premiera spektaklu „Brzydkie Kacząko”
- Jak muzyka pomaga przebodźcowanym dzieciom? Ciekawe wyniki badań z polskich przedszkoli
- Nawet 30 kilometrów do ginekologa? Nierówny dostęp do ginekologów w Polsce - jak miejsce zamieszkania łączy się z jakością życia Polek?
Dodaj komentarz