Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Audiodeskrypcja w kinie dzięki nowej aplikacji

14.04.2014
Autor: PAP

Fundacja Audiodeskrypcja chce stworzyć dla użytkowników darmową aplikację na telefon, która pozwalałaby korzystać z audiodeskrypcji w kinie niezależnie od tego, czy jest ono wyposażone w sprzęt do wykorzystania tej techniki.

Audiodeskrypcja polega na opisywaniu przez lektora (bez własnej interpretacji i komentarza) wizualnej warstwy dzieła, np. obrazu, zabytków czy tego, co się dzieje np. między dialogami w filmie czy spektaklu teatralnym. W ten sposób opisywane są takie informacje, jak język ciała, wyraz twarzy, przebieg akcji, sceneria czy kostiumy.

Dzięki temu osoby niewidome i niedowidzące mają pełniejszy kontakt z kulturą i sztuką. W kinie, teatrze czy galerii mogą skorzystać ze słuchawek i specjalnie przygotowanych dla nich nagrań.

Błędne koło

Tę technikę popularyzuje i pokazuje jej znaczenie dla osób niepełnosprawnych Fundacja Audiodeskrypcja, założona pięć lat temu w Białymstoku. Dotychczas udało jej się przygotować audiodeskrypcję do kilkudziesięciu filmów.

- Właściciele kin niechętnie inwestują w sprzęt do audiodeskrypcji, wychodząc z założenia, że filmów z audiodeskrypcją jest zbyt mało. Z kolei dystrybutorzy i producenci nie udostępniają kinom takich filmów, bo sale kinowe i tak nie mają odpowiedniego sprzętu, by je odtworzyć. I tu koło się zamyka - uważa Tomasz Strzymiński, prezes Fundacji Audiodeskrypcja.

Te same emocje

Dlatego aby można było być niezależnym od tego, czy sprzęt w kinie jest, czy go nie ma, fundacja chce stworzyć aplikację pod nazwą Movie Guide Dog, dzięki której można będzie korzystać z audiodeskrypcji także tam, gdzie kino nie ma stosownego wyposażenia.

Wystarczy, że ścieżka dźwiękowa z audiodeskrypcją będzie w bazie (na serwerze) tej aplikacji. Strzymiński dodał, że wystarczy wówczas ściągnąć ją na telefon, a sama aplikacja zsynchronizuje audiodeskrypcję ze ścieżką dźwiękową filmu.

Trwa zbiórka pieniędzy na ten cel, bo na przygotowanie i wdrożenie projektu potrzeba ok. 100 tys. zł. W ramach kampanii wspierającej akcję powstały strona internetowa oraz film pokazujący, że te same emocje w kinie można odbierać różnymi zmysłami.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas