Przychodzi petent do urzędu...
Większość z nas przynajmniej raz wystąpiła do urzędu z podaniem (żądaniem, wyjaśnieniem, odwołaniem bądź zażaleniem). Warto poznać zasady, które obowiązują przy wnoszeniu pism do urzędów, oraz wiedzieć, jakie obowiązki ma urząd.
Kwestie te normuje Kodeks Postępowania Administracyjnego (KPA).
Sposób wnoszenia pisma. Podania mogą być wnoszone do urzędu w kilku formach: pisemnie, telegraficznie, za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej lub formularza ze strony internetowej właściwego organu administracji publicznej. Co ważne, podanie może też być wnoszone ustnie do protokołu.
Podanie powinno zawierać: wskazanie osoby, od
której pochodzi (czyli imię i nazwisko, tak by nie było
wątpliwości, kogo dotyczy dane pytanie), jej adres oraz składane
względem urzędu żądanie (czyli konkretne pytanie lub żądanie, jakie
składamy urzędowi, np. „proszę o przyznanie mi zasiłku
pielęgnacyjnego"). Starajmy się być rzeczowi i konkretni.
Powinniśmy podać wszystkie fakty, które pozwolą rozpatrzyć sprawę
(np. podanie informacji o uzyskaniu orzeczenia o znacznym stopniu
niepełnosprawności).
Podanie, które zostało wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu,
powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez
pracownika, który go sporządził. Gdy podanie wnosi osoba, która nie
może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje
osoba przez nią upoważniona, umieszczając wzmiankę o tym obok
podpisu.
Organ administracji publicznej obowiązany jest potwierdzić
wniesienie podania, jeżeli wnoszący je tego zażąda.
Czas załatwienia sprawy. Organ administracji
publicznej jest zobowiązany do załatwienia sprawy bez zbędnej
zwłoki. Termin zaczyna biec od złożenia kompletu dokumentów
potrzebnych do rozstrzygnięcia danej sprawy. W praktyce oznacza to,
że większość spraw, o ile dostarczyliśmy wszystkie wymagane
dokumenty, powinna być załatwiona niezwłocznie (do ok. 14 dni), o
ile sprawa może być rozpatrzona dzięki dowodom przedstawionym przez
stronę, łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania, lub dzięki
faktom i dowodom powszechnie znanym albo znanym z urzędu organowi.
Przykładem takiej sytuacji może być decyzja o zameldowaniu się
właściciela w zakupionym lokalu mieszkalnym.
Jeśli sprawa wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, to
jej załatwienie może się przeciągnąć, jednak powinno nastąpić nie
później niż w ciągu miesiąca. W przypadku sprawy szczególnie
skomplikowanej wydanie decyzji powinno trwać nie dłużej niż dwa
miesiące od dnia wszczęcia postępowania, w postępowaniu odwoławczym
zaś - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
Warto pamiętać, że do terminów załatwienia sprawy nie wlicza się
terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania
określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz
okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn
niezależnych od organu, np. jeśli urząd do wydania decyzji będzie
potrzebował dodatkowych informacji/dokumentów i prosi o nie
petenta, a ten nie będzie się spieszył z ich dostarczeniem, to musi
mieć świadomość, że o czas jego zwłoki przedłuży się całe
postępowanie.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz